• kozzan

Är det okej att säga mulatt?

En person i en tråd reagera på att vi i tråden använt oss av ordet mulatt när vi pratat om våra barn som har en vit och en svart förälder. Jag har alltid tyckt att ordet mulatt är helt okej att sägá. Vad tycker ni andra? Vore kul om nån som är mulatt sa sin åsikt?

Hoppas nu ingen tar illa upp, jag vill på inget sätt provosera..

världens finaste tjej finns hos mig
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-16 11:37:25:
    Kopierat från tråden.

Helt ärligt, säger ni mulattbarn???????????

En av mina kompisar har en underbar ljusbrun liten kille men jag skulle ALDRIG kalla honom mulatt, varken till hans mamma eller någon annan. Jag tycker det låter precis lika hemskt som att kalla någon "Neger". Två ord som i vanliga fall inte existerar i mitt ordförråd.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?
  • Mirax

Tack för svaret anna..Har oxå en kompis (svensk o pappan från gambia, han är väldigt mörk) ..Hon brukar få frågan vart barnen kommer ifrån?? - min mage säger hon då..Har som tur är aldrig fått den frågan..Men Jamal är ganska lik både mig o sin pappa..Även om han är mörkare än mig..Men många som pekar o säger -ÅH, så söt, vilket dockbarn osv. Hörde en tjej på mcdonalds idag som sa till sin kompis- min mamma tyckte oxå att jag skulle skaffa ett mulattbarn för dom är sååå söta..Bra anledning att skaffa ett barn med någon liksom, för att den ska bli söt..Ja, herregud..

• anna zawadi

Essa01: du har all rätt att definiera din son som mulatt om du vill. Men alla tycker inte att den beteckningen är ok, om du läser igenom tråden kan du få flera svar på din fråga.

• Essa01

anna zawadi: Jag har inte läst igenom tråden utan svarade bara på frågan om det e ok att säga mulatt?

Och jag svarade på vad jag tycker om den frågan och inte på andras svar...

• Drakugglan

Negro är latin för svart. Neger är ett urgammalt svenskt ord för att beskriva mörkhyade personer. Det är inte alls fullt!
    Det är samhället som förfulat ordet genom att det i engelskan finns ett skällsord. Nigger. (som för övrigt är ett bollspel oxå) Sedan har rasisterna tjatat sönder ordet. De förstör bara, de stal symbolen Ansgars kors från svenska kyrkan oxå. 

Mulatt vet jag inte var urspunget kommer från men det betyder blandning av svart och vit. Det är inte alls fullt! Det är lika vackert som personerna som är mulatter.

Själv älskar jag ordet negress. Det låter så sensuellt vackert. Men det är min fördom. Andra förknippar ordet med något negativt tydligen.

• Sommarmamma

I en del kulturer är mulatter inte accepterade. De känner sig påhoppade både från vita och svarta. De har inte sina rötter någostans och blir ofta negativt behandlade och får höra negativa kommentarer. För dem finns det inget positivt i att bli kallad varken mulatt eller neger hur fint ni än tycker att det låter. Men som sagt , det är inte alla som kommer från en sådan plats. Här inne märker vi ju att det finns många olika åsikter. Min man däremot blir väldigt kränkt. Många svenskar fattar inte det för de har ingen aning om vilka erfarenheter han bär med sig.

• Essa01

Visst finns det olika åsikter om allt, min kille däremot säger alltid att det är personerna som tar åt sig åt orden neger mm som gör att orden aldrig försvinner.

Både jag och min kille brukade kalla vår son vår lilla "nigge", och han ser inget ont i det.

Det är inte vad du säger utan hur du säger det.

Sen självklart har folk rätt att tycka vad de vill...

Detta är bara min personliga åsikt och jag säger inte att någon har fel...

• Mirax

Skulle aldrig säga så till min son...nigga alltså..Säger ju inte mulatt TILL honom heller..men han är ju så liten..Men jag ser inget fel i ordet. Jag säger oftast bara att hans pappa är från Ghana. Om nån undrar!

• anna zawadi

Essa01 "Jag förstår inte ens hur någon kan ta ordet mulatt som något negativt?"

Detta lät som en fråga/fundering.

Drakugglans inlägg orkar jag inte ens kommentera. I rest my case

• miruska

tycker mulatt är ok, för det känns inte negativt laddat, men neger är tok fel för mig.Det känns så negativt så jag tycker man ska försöka att uttrycka sig på ett bättre sätt om man kan, så man inte förolämpar någon. Så onödigt att använda ord som kan vara negativa om det ändå finns andra bättre ord man kan använda. Afrikan, svart,färgad, från ghana, nigeria eller vart man nu kommer ifrån.Jag vet inte ens i vilket sammanhang man behöver använda sig utav hudfärgen. Det räcker med att säga vilket land man är ifrån.Vi går ju inte omkring och säger att vi är vita när vi är utomlands, vi säger ju vilket land vi kommer ifrån om nån frågar. Min sambo är från nigeria och han skulle ta illa upp om någon sa neger till honom. Varför göra det, det ordet är inte ens vackert. vi ska få en liten mulatt pojke och har inga problem med att folk kommer att kalla honom mulatt nu iaf, men man vet aldrig. kanske ändrar uppfattning nån dag.

• Sanniiish

Mulatt, precis som neger, har ju använts som ett nedsättande ord. Eftersom det inte är okej att använda ordet neger så borde det inte heller vara okej att säga mulatt. Fast i dagens samhälle känns det ändå som de flesta tycker det är okej, vilket egentligen är konstigt tycker jag. Och som någon här sa att man kan kalla svarta för färgade, det tycker jag verkligen inte man ska göra. För det första, svart är ingen färg (precis som vit) och för det andra, varför är svarta mer "färgade" än vita? Svår fråga egentligen om det är ok att säga mulatt, för jag antar att de flesta som säger mulatt inte menar något illa med det.

Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?