• AlexiaGiulia

PCO????

Jag var hos läkaren förra veckan då tittade han och sa att det var en möjlig PCO... Jag lämnade blod prov och idag ringde läkaren och sa att ett prov sa att det var PCO och de andra talade inte för PCO.... Sen sa han att jag skulle gå ner 20kg å de skulle ju inte vara några problem. Så kunde jag ju höra av mig då.

Jag fattar ingeting...... Har jag PCO????

Å hur lätt e de att gå ner 20 kg... tror inte att någon hade varit tjock då

• Svar på tråden PCO????
  • mothermary

Hej!
    Jag kan tänka mig att det känns förvirrande att få sådana besked av sin läkare. Men det verkar som om uppgifter går isär om PCO vad gäller symptom och fertilitet etc. Man kan också ha det i väldigt varierande grad. Om man är överviktig kan det hjälpa att gå ner i vikt - men om man har PCO är det svårare att göra det! PCO handlar nämligen om en hormonell obalans (det kanske du vet) som också rör insulinet i kroppen; många med PCO är insulin-okänsliga vilket gör att mycket insulin måste produceras och utsöndras när man äter kolhydrater = socker. Jag fick själv veta att jag "troligen har PCO" i januari. Läkaren sa till mig att det som är positivt är att äggstockarna är friska vid PCO, och man är oftast lättstimulerad till graviditet.

Jag köpte böcker via amazon.com (det fanns inte så mycket på svenska att läsa, förutom en del på nätet)som inkluderade kostråd. Det kan jag rekommendera! För oss med den här diagnosen tror jag att det är superviktigt att äta mindre snabba kolhydrater. Jag hoppar helt över sädesslag nu (tidigare åt jag mycket bröd), i en inledningsfas. Jag kan också rekommendera "GI i praktiken" av Ola Lauritzon.

Om du läser en bok om PCO och diet och fertilitet (sådana böcker finns på amazon) får du veta att du inte är ensam! De förklarar också varför det är svårare - men nödvändigt - för PCO:are att gå ner i vikt, och de förklarar hur man lyckas.

Jag önskar dig allt gott!
    En lyckligt ny-nygravid PCO:are som hoppas på barn i maj

• LiselottePCOS

Har du sett www.pco-s.com?
    Tycker också att din läkare uttrcykte sig klumpigt. Det kan vara jobbigt att gå ned i vikt med PCOS.Det finns hjälp att få på många vårdcetraler om man vill gå ned i vikt. Be om hjälp.  Ta reda på hur koppen fungerar när man har PCOS, det kan underlätta.
    Titta gärna i imin prenstaion så kanske du hittar något av intresse att läsa.

• LiselottePCOS

En fråga till vet du vad hormonerna hette och vilka värdena var ?

• Cattis86

GUD vilken jäkla läkare!!! Jag blir så arg på dem som säger så!!! Men deppa inte ihop nu, för jag lovar dig, Du KAN få hjälp av nån annan läkare utan att behöva gå ned i vikt. Du får gärna läsa min tråd om du vill:
    www.familjeliv.se/Forum-7-133/m12136875.html

Läs särskilt det sista inlägget jag skrivit (inlägg nr. 10).. Där har jag skrivit om hur det gick för mig att få hjälp även fast jag väger cirka 20-25 kilo för mycket.. Som jag skriver där till alla tjejer: stå på dig gumman! Det finns hjälp att få ändå!

KRAM!

• AlexiaGiulia

Tack snälla för att ni tog er tid att svara =) de betyder såååå mycke. Måste bara fråga.... Måste min sambo lämna spermatest??? Jag vet ju att det är mig det är fel på.... Vi har dessutom en dotter tillsammans.

• Aggi

Alexia Giulia: Ja det är minsann inte alltid lätt att förstå sig på läkare! När jag fick konstaterat PCOS hade jag rejäl övervikt och min läkare skrev direkt ut Metformin. Det är en medicin som reglerar insulinhalten i blodet så att man inte får för höga insulinhalter som kroppen inte kan ta vara på (insulin som kroppen inte tar hand om omvandlas till fett i kroppen och lägger sig framförallt på magen). När jag fått medicinen var det inga problem att gå ner 15 kg. Utan att ändra kosten eller börja motionera mer så rasade kilona av mig. Nu står jag dock still, trots att jag fortfarande borde gå ner minst 10 kg till. Det kan dock bara avhjälpas med hjälp av motion och bättre kost - och inget godis Kolhydrater är en av de störta fienderna för oss med PCOS. Hör med din läkare om du kan få Metformin, det kan hjälpa.

• Mamma till Cleo och Abbe

AlexiaGiulia: Min sambo behövde inte lämna spermaprov men gyn tyckte det var bäst eftersom det är onödigt att behandla mig om det ändå inte finns några spermier hos honom. Hon frågade även om min sambo har några graviditeter bakom sig vilket han inte har, då hade han inte behövt lämna prov direkt. Så din sambo lär ju inte behöva det eftersom ni vet att hans spermier funkar MEN om det mot förmodan inte lyckas såkan det ju vara en idé, bara för att vara på säkra sidan.

Svamligt värre, hoppas du förstod. Stort Lycka till!

• AlexiaGiulia

Jag mår så jävla dåligt pga detta.... Hur svårt hade det varit för läkaren att berätta om hjälpen som ni berättar om.... jaja jag får väl ta tag i de på måndag igen... Tack för att ni bryr er

• Skuttan

Lånar tråden lite.. Fick reda på av min läkare att jag har misstänkt PCO och han bad mig söka på mer information på nätet. Men hittar mest information om PCOS. Vad är det egentligen för skillnad?

• Ullis02

Vad jag har förstått efter intensivt googlande under gårdagen har jag fått en liten bild hur det ser ut. PCO är när äggstockarna visar upp vad som ser ut som ett "pärlband" när man gör en undersökning med ultraljud. Kvinnor utan PCO har 5 ägg som mognar varje cykel men vi har det dubbla, problemet är visst att äggen inte kan bestämma vilka/vilket som ska släppa taget så ibland släpper inget alls. Det är tydligen ganska vanligt och 30% - 40% av alla fertila kvinnor har detta. Vad jag har förstått så behöver inte detta ge en några problem alls.

Har man däremot PCO-S så har man hormonrubbningar och förhöjda halter av testostoron förutom det klassiska "pärlbandet", många elitidrottande kvinnor har PCO-S  eftersom de förhöjda halterna gör oss starkare och uthålligare. Det negativa är att vi som inte tränar på elitnivå, samlar lätt på oss extra fett eftersom testostoronet ger sötsug och vi samlar fett bättre än kvinnor utan PCO-S. Vi får ofta acne , besvärande hårväxt, bukfetma/övervikt, ett förstadium till diabetes2 vilket kan motverkas genom att äta efter t.e.x LCHF/Atkins med långsamma eller inga kolhydrater. Många kvinnor med PCO-S känner sig som ett monster under PMSen, med hemskt jobbiga symptom. Det positiva med PCO-S är att vi kan få barn senare i livet, med ett sent klimakterium och våra ägg är över genomsnittet bra när det väl undersöks. Av kvinnor i fertil ålder har ca 1% - 5% PCO-S.

Jag säger inte att jag är expert på någotvis, har bara den informationen jag har samlat under gårdagen då jag för första gången hörde om detta. Jag tror att jag tyvärr är en av dessa kvinnor med PCO-S. Kommer läsa mer och bli mer informerad, men eftersom ingen annan svarat så tyckte jag att jag kunde göra detta.

Mvh Ullis

• Ullis02

Hittade lite felskrivningar i mitt inlägg men hittar inte EDIT knappen :(

• Skuttan

Tack för svaret!
    Får prata med min läkare när jag ska tillbaka.. för han sa att jag har PCO (alltså utan S) för att jag hade förstorade äggstockar med för många äggblåsor, men han gav mig minipiller för att han sa jag hade en hormonrubbning... men han gjorde inga tester eller något på detta.. så jag blev inte riktigt klok.. han säger att jag har pco men han ger mig minipiller som man gör om jag skulle haft PCOS =s

• Ullis02

Om jag bara går till mig och mina erfarenheter så får jag stadigt minskat förtroende för läkare, minskar typ varje gång jag träffar en..
    Jag ger dig rådet att antingen begära att få träffa en gynekolog som är insatt i PCO/PCO-S och inte ge dig förren du får träffa en. Eller så får du ta reda på så mycket du kan online, bilda dig din egen uppfattning om vad du tror är den rätta vägen att gå och sen inte ge dig där heller. {#emotions_dlg.flower}

Ullis

• Skuttan

Förlåt fel av mig.. det var en gynekolog jag träffade..

Ska tillbaka i augusti så får se vad han säger då...
    men håller med förtroendet för läkarna är lågt..

Svar på tråden PCO????