Vad jag har förstått efter intensivt googlande under gårdagen har jag fått en liten bild hur det ser ut. PCO är när äggstockarna visar upp vad som ser ut som ett "pärlband" när man gör en undersökning med ultraljud. Kvinnor utan PCO har 5 ägg som mognar varje cykel men vi har det dubbla, problemet är visst att äggen inte kan bestämma vilka/vilket som ska släppa taget så ibland släpper inget alls. Det är tydligen ganska vanligt och 30% - 40% av alla fertila kvinnor har detta. Vad jag har förstått så behöver inte detta ge en några problem alls.
Har man däremot PCO-S så har man hormonrubbningar och förhöjda halter av testostoron förutom det klassiska "pärlbandet", många elitidrottande kvinnor har PCO-S eftersom de förhöjda halterna gör oss starkare och uthålligare. Det negativa är att vi som inte tränar på elitnivå, samlar lätt på oss extra fett eftersom testostoronet ger sötsug och vi samlar fett bättre än kvinnor utan PCO-S. Vi får ofta acne , besvärande hårväxt, bukfetma/övervikt, ett förstadium till diabetes2 vilket kan motverkas genom att äta efter t.e.x LCHF/Atkins med långsamma eller inga kolhydrater. Många kvinnor med PCO-S känner sig som ett monster under PMSen, med hemskt jobbiga symptom. Det positiva med PCO-S är att vi kan få barn senare i livet, med ett sent klimakterium och våra ägg är över genomsnittet bra när det väl undersöks. Av kvinnor i fertil ålder har ca 1% - 5% PCO-S.
Jag säger inte att jag är expert på någotvis, har bara den informationen jag har samlat under gårdagen då jag för första gången hörde om detta. Jag tror att jag tyvärr är en av dessa kvinnor med PCO-S. Kommer läsa mer och bli mer informerad, men eftersom ingen annan svarat så tyckte jag att jag kunde göra detta.
Mvh Ullis