• Praid

Känd äggdonator - hur funkar det?

Hej alla kunniga människor,
    jag brukar inte skriva här så ofta, men läser desto mer. Fantastisk koll alla har - vilken resurs i den här barnskaffardjungeln.

Jag har en fråga om äggdonation: jag lever i en lesbisk relation där vi vill skaffa barn ihop med ett bögpar. Tanken är att min flickvän ska bli biologisk mamma, eftersom jag tidigare haft svårt att bli gravid på grund av endometrios. (Jag har gjort en misslyckad provrörsbefruktning.) Men: min flickvän är 41, jag är 33. Nu har en tanke börjat gro hos oss att kanske är vår bästa chans att jag donerar ägg till henne.

Hur gör vi? Är detta tillåtet i Umeå? De inseminerar ju flator privat, och gör privata äggdonationer - eller? Får man använda sig av känd donator på det här sättet för dem? Vad gäller i Finland?

Oerhört tacksam för svar.

• Svar på tråden Känd äggdonator - hur funkar det?
  • Lillefot

Hej!

Jag kan nog inte hjälpa dig så mycket, för jag har inte koll på vilka regler som gäller just för ÄD för lesbiska. Kanske blev det tillåtet i samband med att insemination blev tillåtet? Jag vet i alla fall att det inte är tillåtet med behandling innefattande både äggdonation och donatorsperma. Jag kollade själv med Umeå igår angående privat ÄD. Här är telefonnummer m m:

www.vll.se/Default.asp&lngMenuID=0

Önskar er stort lycka till:)

/Lillefot

• Praid

Tack för svar!

Vad sa de om privat äggdonation generellt? Vet du om det är tillåtet att ta med sig en egen donator?

• Lillefot

Jag skrev till dem och fick följande svar:

"Det stämmer att vi gör ÄD privatfinnans.
    Det råder brist på donatorer som på andra kliniker.Väntetid minst 2 år.Har
    man egen donator ex syster,6-12 mån väntetid"

De brukar ju rekommendera korsdonation när man har egen donator, men jag vet inte?

Som du ser fick jag inte så utförligt svar, men ändå...
    /Lillefot

• Praid

Tack igen.

Vad är korsdonation?

• Misty

Hej!

En korsdonation innebär att ni har en egen donator men ni använder er inte av hennes ägg utan dom ger hon till någon annan (anonymt) och ni får då ägg från en för er okänd donator. Men i och med att ni har en egen donator så kommer ni fortare fram i kön även om ni inteanvänder er av hennes ägg.

Ibland kan man tycka att det blir för nära och känsligt att ta äggen från en egen donator och då rekommenderas korsdonation.

Kram Misty

• Minisen

Jag har just fått ägg från min egen donator, det var inga problem, vi sa bara båda två att det var så vi ville ha det...
    och det BORDE vara ännu enklare om du/hon båda ska bli Mammor till barnet, de förespråkar ju korsdonation för att man inte ska blanda ihop sina roller...
    Sen vet jag inte hur det är med lagarna när det gäller lesbiska relationer... Lagarna är ju ibland lite trångsynta som vi alla vet!!
    Lycka till med er bebisverktad!
    kram Mini

• stora lilla J

Tänkte bara tipsa om att prova att ställa frågan på Förälder / Queerfamiljer. Minns att det var ett par som gjorde något liknande där för ett tag sen. Lycka till med barnamakandet!

Svar på tråden Känd äggdonator - hur funkar det?