• Den nöjda

Trombyl - varför får man det?

Har haft två missfall på ett år.Ett MA i nov i v.12 och ett MF i början på juni.Har nu fått progesteron som jag tar 2ggr per dag från ÄL.Vad har Trombyl för effekt och varför får man det vid upprepade missfall?Någon som kan svara mig på detta?

• Svar på tråden Trombyl - varför får man det?
  • VildaTilda

Hej!

Trombyl är ett blodförtunnande läkemedel. Läs mer på www.fass.se Varför du har fått det i samband med dina missfall vet jag inte.

• Den nöjda

Hej!

Tack för infon.Jag har dock inte fått Trombyl utan progesteron.Undrar dock fortfarande varför man ger trombyl vid upprepade missfall.Någon som vet?

• Tovsippan

Jag fick trombyl när jag gjorde IVF och fått mitt ägg återfört. Då var förklaringen att den blodförtunnande medicinen skulle öka genomblödningen i livmodern och på så vis göra miljön där mer gynsam för ägget. Kan det vara någon liknande förklaring i ditt fall?

• Baggy

Det kan vara så att det bildas små mikroskopiska blodproppar i moderkakan, som inte är så stor i början, och då kan Trombyl hjälpa eftersom blodet blir tunnare och det förebygger proppar.

• FISK78

Jag äter Trombyl, enligt min gyn så är det skonsamt för när ägget fäster. Jag hade för högt värde på min blodkoagulering, därför kan blodtillförseln strypas till embryot som försöker fästa och då dör det. Så jag har ätit Trombyl nu sedan ca 2 månader. Tar det från ÄL fram till mensen. Det ska vara bra! Har dock aldrig haft ett missfall eller nåt, men nåt är det ju som inte funkar efter 1,5 år i verkstan Kram

• AstridEster

Söp på inlägg här på forumet jag tror det står en hel del om Trombyl i olika inlägg. Trombyl får man väl eft upprepade missfall eftersom man misstänker att, som Baggy skrev, att små proppar kan ta dö på embryot pga för tjockt blod. Trombylen tunnar ut blodet så att flödet fungerar bättre....

• fru smultron

Jag har även fått höra av min gyn dr att man ska påbörja forskning om hurvida Trombyl även hjälper till vid de fall då immunförsvaret på något sätt bryter blodcirkulationen till fostret då det ser denna som en "fiende" och på detta sätt ger missfall. Men som sagt det finns inte mycket forskning om detta än, men det kommer.

• Nioli

Jag har haft 3 mf och till mig sa läkaren att det kan bli aktuellt med Trombyl för att öka syresättningen till fostret. Tjockt blod innebär även ofta dålig syresättning.

• född78

Jag har haft upprepade missfall och gjort utredning som visade att jag troligen har immunologisk orsak till dessa pga att jag har kardiolipinantikroppar. Att jag har dessa innebär att jag har ökad benägenhet att ¨få blodproppar. Jag kommer därför vid ny graviditet äta trombyl samt ta sprutor med utterligare blodförtunnande varje dag.

Det kan dock finnas andra orsaker till att man får trombyl efter missfall som någon skrivit om tidigare. Det viktiga är att utredning har gjorts så man behandlas för rätt orsak.

/född78

• CarMah

Jag har efter missfallsutredning fått veta att jag är APC-resistent vilket också är att jag har större risk att få blodproppar i benen. Är det samma som kardiolipinantikroppar? I så fall kanske trombyl skulle kunna hjälpa oss också.

• född78

Carma: Jag har ej hört uttrycket APC-resistent, utan man har endast pratat om kardiolipinantikroppar i mitt fall. Fråga din läkare.
    född 78

• Pippi Strumpa

Tovsippan, Fisk78, m fl:
    Vilken dos Trombyl får ni? Det låter logiskt att det kan hjälpa. Jag ska just göra en FET, så det kan vara bra att veta vilken dos ni får/har fått innan man ber om det... (Jag har några misslyckade försök bakom mig.)

• FISK78

Pippi Strumpa: Jag tar Trombyl 2x75mg/dag. 2 tabeletter på morgonen mellan ÄL och mens... eller några dagar före ÄL och till mensen kommer. Hoppas det kan hjälpa dig

• Pess

Fisk, jag har fått beskedet att det är VIKTIGT att vänta ta Trombylen till efter äl skett med säkerhet då acetylsalicylsyran kan förstöra skalen på äggen...Jag börjar alltså dagen efter äl fram till min mens...

Olika besked IGEN!!!

Svar på tråden Trombyl - varför får man det?