• HannaAugustsson

Crp/sänkan? Hur högt tycker ni är högt?

Min dotter har blivit sjuk var inne idag på läkarkontroll. Crp eller sänkan låg på 22 (normalt ligger den ju under 5) Läkaren skicka hem oss utan medicin och febernedsättande funkar inte så bra. Ligger på 40 utan alvedon i kroppen o med 39..
    E det för högt för att vara ett barn på 13mån? Själv så ville jag ha mera hjälp men skulle höra av mig om febern inte ger sig förrän om 2dar.. Usch min dotter mår dåligt, men inte tillräckligt enligt dom..

• Svar på tråden Crp/sänkan? Hur högt tycker ni är högt?
  • Majsan70

Hjärnhinneinflammation kan vara bakteriell eller virus...Bakteriella såna har jättehög crp och virus lite lägre.

Men 22 är absolut inget att oroa sig för.

• Miafia33

en crp på 22 tyder på en infektion i kroppen..

den ska helt understiga 10 för att vara ett bra värde

• elegi

Den förklaringen jag fått av läkare är följande: Under 10=bra Under 50= virusinfektion Över 100= stor risk för bakteriell infektion som bör behandlas

Jag tror inte du behöver oroa dig, men som mamma brukar man veta bäst, men med crp 22 kan du vänta och se för det är ingen fara men känner du att hon är sämre imorgon så är det ju bara att du ringer igen till sjukhuset, se även till att hon dricker hon ska ha 1 våt blöja /4 timmar annars finns risk för uttorkning och då måste man uppsöka läkare (det är råden jag fått iaf från sjukhuset (barnläkare)

• HannaAugustsson

elegi
    det jag lärde mig om crp är att virus inte syns på crp men det gör end bakterier.. men strunt samma.. hon har kissat en full blöja under de senaste dygnet de andra har varit snustorra...o de sa jag till dom när de försökte få ett pisseprov... Ska lämna in ett prov imorn iom att det misslyckades där...

• elegi

Det ang bakterier eller snarare att virus inte syns har jag aldrig hört (är ganska välkänd på barnkliniken då min son har feber ca 1/gång /vecka på grund av att han är känslig för infektioner).
    Dom har alltid sagt att det troligen beror på virus under 50 och då är det från olika läkare dessutom men som sagt strunt samma, se bara till att få i vätska vad hon än vill ha glass/vatten/saft/te men har du bara fått en blöt blöja senaste dyngnet skulle jag nog inte ge mig när jag lämnar kissprovet imorgon.
    Tänk så här du är mamman om du säger att hon är dålig då är hon dålig tycker du att hon är allmänpåverkad så är hon det, dom kan väl inte veta dom har ju bara träffat henne i några minuter av hennes liv.
    Var du på barnklinik eller vårdcentral?
    Tyvärr så ger jag inte mycket för vårdcentralen det är barnklinikerna eller motsvarande som har bäst kunskap ang. barn det är det dom har betalt för iaf enligt min erfarenhet

• Viran

Min dotter hade 102 förra sommaren va då 10 månader, utan nått som de kunde hitta. Hon va dock uttorkad och fick dropp, åkte hem dan efter då hade hon 72 i crp

• HannaAugustsson

Elegi
    JAg var på barnkliniken i Skövde, ringde först till vc o sen bvc och sist barnkliniken.. Kom på när jag ringde vc att det e nog inte det bästa stället att fåhjälp. Har aldrig fått nåt positivt därifrån eller hjälp...

Ringde bvc sköterskan som tyckte jag skulle ringa barnkliniken. Fick komma in på en gång.. Så det var ju jätteskönt.

Nu verkar det som om Gabriellaär på bättringsvägen iallafall, hon sov hela natten och tempen var normal i morses hoppas det är det ikväll med när jag kollar en sista gång.

• elegi

ÅÅÅ vad skönt brukar kännas bättre när dom tar en på allvar även om dom fortfarande inte ser nån anledning att behandla då har man ju iaf blivit förstådd och betrodd ibland undrar man ju om man är hypokondriker vad det gäller barnen men faktum är att vi mammor oftast har rätt

• solen13

Crp kan både visa på virus eller på bakteriell infektion. Läkarna brukar inte göra något om den inte är högre. Jag vet inte gränsvärdet för det beror på hur allt annat i kroppen är men säg som i din dotters fall så är det nog ingen faa om crp inte stiger om någon dag eller febern inte ger med sig.

• tmg

22 er ikke mye.Det ordner kroppen lett oppi.Mitt barn har hatt 50 uten medisin...

• tmg

Glemte å skrive god bedring til barnet....Hun blir sikkert snart frisk igjen..Klem

• Lm71

Ett crp på 22 är inte ngt att oroa sig för, det klarar kroppen själv. En sak som kan vara bra att veta är att crp ofta släpar efter. Dvs även om infektionen har vänt så kan crp iaf visa ett högre värde. Om det är någon tröst så kan jag säga att jag var GLAD när min son hade 102 i crp!!! Men då hade han svävat mellan liv & död i 2 veckor & haft ett crp på 247, så 22 ser jag som ingenting...
    Hur som haver, alltid jobbigt när ens barn mår dåligt & precis som andra i tråden säger, uttorkning är det man ska se upp med när det gäller feber...
    Hopps hon kryar på sig....

Det viktigaste är inte att aldrig falla, utan att kunna resa sig efter varje fall....
  • Anonym (Sjukis)

Jag ligger inne på sjukan nu med 210 i CRP. Har Covid och en pågående bakteriell pneumoni. Får antibiotika intravenöst. Spännande! 

Svar på tråden Crp/sänkan? Hur högt tycker ni är högt?