Anna Paulita skrev 2006-08-21 18:14:32 följande:
Jag är född och uppvuxen inne i centrala Stockholm och mig hade det då aldrig varit ett dugg synd om iallafall. Vadå samvete? Jag förstår inte vad du menar där? Jag har aldrig försakats något alls för att ha bott i stan, fick jag tag på en lgh i centrala sthlm skulle jag flytta in där omgående, utan det minsta dåkliga samvetet för Julia. Nu bor jag utanför Sthlm, i Rönninge och här har vi alla grönområden ect du talar om så jag vet skillnaden att bo i stan och mer på landet.
För övrigt finns det något som heter parker i stan också, Tantolunden, Reimersholme, Långholmen, Rolambshovsparken, Humlegården....ect. Och vanliga lekparker finns i vart och varannat kvarter, iaf på Södermalm där jag växte upp.
Jag dog inte när jag bodde i stan och tor int edagens ungar gör det heller, och jag har haft sele på mindotter när vi traskat runt i stan. Gick hur bra som helst!
Precis! Vad är problemet med den här sortens liv? Ens om man har barn? Fördelarna/kvaliteterna är tvärtom uppenbara. Det finns givetvis inget problem, däremot finns det alldeles för många trångsynta människor med begränsad inlevelseförmåga runt omkring oss.
Såå trist med den svenska (heliga) NORMEN som så många vårdar så ömt... Varifrån kommer detta enorma behov av att likna alla andra till varje pris? Och ovanpå det lägga massvis med energi på att få andra i sin närhet att göra likadant...
Varför inte bara lyssna på sig själv, slappna av och försöka skapa sig ett liv som verkligen passar en.
Mängder med människor i Sverige har MEDVETET valt ett liv i stan och i lägenhet. Det är självklart ett lika
gott och klokt alternativ som vilket annat som helst. Svenska städer är som regel rättså trevliga och väl fungerande boendemiljöer, med gott om grön- och/eller naturområden, parker och lekparker, aktiviteter, utbud (åtminstone i större städer), tex. café- /och restaurangliv, allehanda butiker, service, kommunikationer, hög boendestandard, tom. närhet till hav/sjö ibland. Trafiken är inget problem i mina kvarter iaf, och jag älskar att det finns många olika sorters människor (inte bara två...)! Det ger en känsla av liv.
På vilket sätt är inte dessa positiva faktorer positiva även för ett barn?