• Hopey

hur ofta beror missfall på spermiekvalitén?

har läst en siffra nånstans men glömt... 5:e tidiga mf, börjar hoppas det ska bero på sambons snusande. ska utreda, men skulle gärna vilja veta sannolikheten redan nu, för att jag själv ska vara helt OK. är 39, inga tidigare barn, tog ut spiral i december. funderar på att inseminera (relationen till sambon just nu dålig, det sliter verkligen med varje förlorad graviditet9.

• Svar på tråden hur ofta beror missfall på spermiekvalitén?
  • hhhu

oj, vet inget om ämnet men min sambo snusar friskt..stressar o röker! Om det fanns nån som sa- sämre prognos för er! Men ingen säger nåt så gladligen kör han på:( Jag läste att en kvinna som röker hamnar 10 år fram itiden ang barna födande..det får mig att låta bli den där fest ciggen.Min relation o oxså dålig med sambon,men om man vet vad som påfrestar så kanske man kan kämpa ett tag till..bit i hop och bebben kommer så blir säkert allt bra igen,eller så får man digga läget och kämpa utan barn.

• Thisla

jag har haft upprepade mf, sambon har få och supertaskiga simmare (ett under att jag ens kunnat bli befruktad). Så läkaren och vi tror att mf beror på hans spermier, som till 97% är deformerade..

Men har man inga konstaterade fel så är det nog ingen fara.

• Teälskare

Jag har läst att missfallsrisken ökar om mannes simmare är dåliga framför allt slöa...min man har slöa simmare...är själv i IVF träsket och ska snart köra på med andra försöket men hoppas att dessa små rackare inte ska ställa till det. Att få genomgå IVF som lyckas för att sedan får missfall skulle leda till min undergång...

• Thisla

teälskare

chanserna är nog ganska stora att det inte blir mf även om simmarna är slöa om du gör ivf. För då väljer de ju ut den bästa spermien. Det var iaf den proceduren vi blev rekommenderade.
    Min sambos spermier har bara 25% rörlighet så jag väntar nästan inget annat än.. missfall. Låter hemskt men så är det.

Lycka till! /Thisla v 5+0

• Maddo77

Hej på er!
    Min sambo har normal spermiekvalitet men vi har ändå fått 5 missfall..han röker visserligen men jag har svårt att tro att det är därför vi fått missfall, men man vet ju aldrig. Håller tummarna för er alla!

• Hopey

tack för alla svar!

ska påbörja utredning och fortsätta fundera seriöst på insemination. min "relation" är på väg att ta slut, men det kommer att dröja lååång tid innan jag ens kan tänka tanken på en annan man. förresten tror jag min sambo skulle kunna reagera på att jag blivit gravid utan hans medhjälp, genom att vilja "vara med" iallafall. så då får jag ta ställning till om jag vill det.

i vilket fall som helst så blir det skönt att flytta, och det är en underbar möjlighet numera, att man kan "få till det helt utan man". längtar så efter barn nu!

• Angla

MF beror på att embryot inte är livsdugligt och inget annat det kan bero på spermierna, ägget eller båda tillsammans vad exakt kan man nog inte säga. MF kan också beror på andra faktorer i livmodern. MF risken är den samma vid spontan graviditet som vid IVF men varierar dock utifrån ålder, faktorer m.m.

Angla - med vingar av lycka
Svar på tråden hur ofta beror missfall på spermiekvalitén?