• Badger

MTHFR-mutation, någon mer?

Efter tre missfall på rad har jag så fått konstaterat att jag har en genmutation som påverkar blodets koagulering och som enligt min gyn bör vara anledningen till mina upprepade missfall.

Min gyn menar att med låg dos acetylsalicylsyra samt progesteronvagiatorier så bör nästa graviditet ha stor chans att gå bra.

Jag har sökt information på nätet och hittat en svensk utredning (jag bor själv inte i Sverige) som säger att MTHFR-mutation inte ökar risken för missfall, medan en brittisk undersökning som jag hittat påstår att risken för missfall fördubblas.

Någon mer som är i samma sits och som vill dela med sig av funderingar och erfarenheter?

/Badger

• Svar på tråden MTHFR-mutation, någon mer?
  • Sthlm1979

Hej, jag tror att det är detta min gyn tror att jag lider av. Jag har tre mf/ ma bakom mig och han sa att jag vid nästa grav måste kontakta honom med en gång för att få tillskott av det som du nämner. Visste inte att det hette MTHFR- mutation... måste söka lite om det. Jag hade ma dec 2004, mf aug 2005+ jan 2006.
    Ska söka lite om detta. Återkommer....

Kram

• Badger

Sthlm1979,

Det är inte säkert att det är exakt samma problem som du lider av, men säkert något liknande. När jag har surfat runt så har jag hittat en rad andra orsaker till att man har blod som tenderar att "överkoagulera". Behandlingen verkar dock likartad. Jag har börjat äta aspirin 100 mg dagligen (sedan jag slutade blöda efter senaste missfallet). Progesteronet skall jag börja med så snart jag konstaterat att jag är gravid igen (vilket jag hoppas blir snart...). Jag har således redan fått det utskrivet. Jag äter dessutom duktigt med folsyra eftersom brist på folsyra och vitamin B6 och B12 tydligen förvärrar mitt tillstånd.

MTHFR-mutation upptäcker man vid blodundersökning, men en ganska ingående sådan.

Nu håller jag tummarna för att min gyn har rätt och att detta kommer att hjälpa.

Håller tummarna för dig med!!

Badger

• AHöst

Aven jag har testat positivt for MTHFR, har den dar dubbla varianten. Ater hastkur med folsyra.

Jag har aven testat positivt for antifosfolipida antikroppar som aven ahr med blodkoagulationen att gora.

Jag ater babyaspirin och om/nar jag testar positivt sa ska jag borja med en blodfortunnande, Lovenox.

Det finns bade ett forum pa engelska och ett pa svenska om immunologi och fertilitetsproblem med mycket info? HAr ni sett dem? Jag kan lanka om nagon ar intresserad.

Har ni testats for andra saker ocksa utover MTHFR?

Badger, ar din gyn i Sverige? For det verkar ju vara relativt ovanligt att de ar sa insatta i det i Sverige om jag forstatt det artt?

• AstridEster

AHöst: har du lust att skriva ned länkarna till forumena du skrev om? Jag är intresserad!

Tack på förhand! /Atsrid

Svar på tråden MTHFR-mutation, någon mer?