• camomillis

Vet någon hur stor risk det är att drabbas av 3mf/ma i följd?

Hej.
    Är äntligen gravid igen, har haft ett mf o en ofostrig grav de senaste 10 mån.
    Är nu i början av v.7 o ska på vul idag! Är livrädd för att det ska vara ännu ett missfall... Jag bara gråter o är så rädd.
    Många försöker peppa mig genom att säga att det endast är 1% risk att drabbas av upprepade missfall (dvs 3 eller fler i följd)..
    Vet någon om det stämmer? Är det alltså så pass vanligt att drabbas av 2, men så himla ovanligt att drabbas av 3??

Tacksam för svar.
    Camilla

• Svar på tråden Vet någon hur stor risk det är att drabbas av 3mf/ma i följd?
  • MSI

Var i samma läge som dig. Men har nu en underbar liten tjej. Men det var nervösa veckor i början...

• Kängu

Hej!
    Om alla har lika stor risk för missfall, så kanske det är så här? Om det är 20% risk för ett mf, så borde det vara 0.2 x 0.2, dvs 0.04, dvs 4% risk för två missfall, sen 0.2x0.2x0.2 =0.008, dvs 0.8% risk för tre missfall. Så 1% stämmer.

...samtidigt har man ju lika stor risk varje gång om man ser så på det, så då är det ju 20% risk vid varje graviditet.
    Fast jag är ju inte statistiker förstås.

Missfall är pest, men jag hade 3 stycken och har en liten son nu.

Hoppas vulet gick bra

• CamoMillan

Ville bara säga ! Cool Nick!

• Sommaren22juni1979
    Min läkare sa till mig att ungefär 2 % av alla som fått mf en gång får det en andra gång..
    Så förhoppningsvis så är jag inte en av de ca 1 % som får mf en tredje gång..
    Är inte rädd längre... för nu känns det som att jag en dag kommer få mitt lilla knyte ... bara att ja får vänta lite till.. kram på er alla..
    Julia Leo Ludvig .. mina tre hjältar
  • Nalle Phu

Hoppas att det bara är 1% risk... för jag vill verkligen inte ha ett tredje missfall! Skall verkligen prata igenom det hela med min läkare nu när vi sätter igång med gonadropinstimuleringssprutorna.....

• Lillalind

Jag tror även ålder på kvinnan spelar roll. Dvs det är lägre risk om man är ung, men högre risk om man är äldre.

Svar på tråden Vet någon hur stor risk det är att drabbas av 3mf/ma i följd?