• annaxtra

    Ledsen efter påtryckningar om barn...

    Idag på fikarasten kom frågan upp när jag skulle skaffa barn.

    Så här lät det: -Hörru du Petra som snart är 30 är det inte dax att du skaffar barn nu? Visste inte vart jag skulle ta vägen. Skämtade bort det men det blev ett stort håll i hjärtat. Vet inte längre hur jag ska tackla allt...

    Tycker ju att det är en privatsak det här med barn och speciellt om man som jag inte rikigt är "normal".Gick en prommis på lunchen och var väldigt ledsen. Det som är jobbigt är att jag har en kroppsform som om jag skulle vara lite smågravid så jag får frågor hela tiden om jag inte ska ha barn. Vet inte vart jag ska vända mej med min sorg. Sambon förstår inte. Det är inga påtryckningar på honom. Medans i min omgivning kommer dom från alla håll. Är det inte vänninor som har fått barn /är gravida, så för man höra hur mysigt det skulle vara med ett barnbarn eller som på mitt jobb om hur mysigt det är med barn och är det inte dax nu?
    Ni kvinnor där ute just nu behöver jag ER!!!
    *snyft*

  • Svar på tråden Ledsen efter påtryckningar om barn...
  • Meli

    Jag tycker man ska säga att "hur vet du att iv inte försöker?"

    Då blir de tysta, så slipper du jobbiga frågor.

    Kram

  • annaxtra

    Tyvärr tror jag inte att det kommer att hjälpa. Då kommer jag bara att få höra gliringar om det.
    Nej just nu tänker jag ligga lågt och dra mej undan tills "kommer ut".

  • Meli

    Hmm, ibland kan det bästa vara att du rent ut säger att du inte vill att de frågar dig, och att du berättar när det finns något att berätta...
    kram

  • CoolJen

    har du köpt billiga test så ser jag inget fel i att testa. Jobbigt om man bara har CB, då kostar det ju en slant för varje test.

    Det kan ju oxå hända att du får neg idag och pos imornn, så det allra bästa är ju alltid att vänta sålänge man bara kan.
    Är man gravid så är man det ändå.

  • Sammet

    Jag är 30, har försökt i 2 år, och vet PRECIS hur det känns att få de där frågorna, nu är bortförklarings förådet snart slut.

    Jag vill säga VI KAN INTE FÅ BARN! Men då vet jag att många kommer att ojja sig och bry sig och det orkar jag inte heller.

    Min mormor är värst, nästan så att jag undviker henne faktiskt...och det är ju synd.

  • maj72

    Jag är gravid (äntligen efter 9 försök) men jag har fått samma kommentarer och frågor gång på gång efter bröllopet (vi gifte oss i fjol). I början tyckte jag att det var ingenting att bli arg för, men när folk frågar gång på gång och frågar så att alla kan höra på tex en fest, då blev jag arg.
    Varför inte säga som det är? Att det är din privatsak och att du inte vill prata om det. De får veta sen när det är dags.

  • annaxtra

    CoolJen
    Jo jag tänkte samma sak. Jag menar om att vara gravid. Det lär nog inte gå "över" på en vecka...;o)

    Sammet
    Vet inte varför det ska vara så självklart att skaffa barn vid en viss ålder. Tänk om man inte vill ha barn då? Ska alla då försöka att övertyga en om att det måste man bara ha?
    Nej jag säger bara ta bort allt det här trycket på oss tjejer!!!

  • Molnet

    Jag brukar bara ge en likgiltig kommentar tillbaka "när vi känner för det". Då blir det tyst...och SKÖNT!

    Styrkekramar!

  • annaxtra

    Tack Molnet..
    Jag brukar vanligtvis ha en ganska vass tunga...men jag vill bara slippa alla efterfrågor...kan nog "ducka" en gång eller två men efter ett tag så börjar det blir jobbigt eftersom det sårar så...:o(

  • TessaLisa

    Jag har inte allt för långt tills jag fyller 30. Vi gifte oss 2002 och det är ständiga frågor och påtryckningar om barn från omgivningen. Jag brukar svara att "alla barn var restnoterade när jag gjorde senaste beställningen" eller liknande svar. Brukar få tyst på de flesta då de är rädda för att fråga mer.

  • illendria

    Jag har också fått frågan mååååånga gånger, är 30, och har bestämt att nästa gång någon frågar så ska jag svara:

    -Om barn bara var att SKAFFA, så skulle jag ha flera nu!

    Man blir så ledsen när folk väljer att ignorera det faktum att det finns par som inte kan/har svårt att få barn! Fattar inte varför...

  • smörblomman

    Hej hej!!

    Vill bara säga att du är inte ensam...

    Vi är flera som känner samma..

    Fick en gång en kommentar "att jag vet hur det känns att inte kunna få barn" Ändå så har hon fött tre. Hur klantig får man vara??
    Tror ingen vet hur det är förräns man går igenom det själv..

    Ha en bra helg och hoppas att helgen gjort dig lite gladare..

    smörblomman

  • PuhTiger

    Har oxå fått många, många såna kommentarer - speciellt på jobbet tyvärr.. och då har jag dräpt av dem med: "Serru, det är en sak jag helst diskuterar med min sambo eftersom jag inte tycker att det angår dig!!" Det brukar oxå ta rätt bra... annars kan man klämma tillbaka med samma motfråga om personen i fråga t ex är yngre, eller utan barn så får dom smaka på egen medicin!!!

    Tyvärr är det många som inte förstår, och som aldrig skulle förstå ens om man förklarade... Hoppas att du kan på något sätt låta bli att bli lika ledsen... bli istället hellre ledsen för deras skull eftersom det är tråkigt när personer är så okänsliga!! Synd för dom!!

    Kram på dig!

  • S med 2

    Hejsan.
    När jag läser ditt inlägg så kan jag själv känne den smärta men kände i bröstet då. Vi började försöka med barn redan hösten 94 inte förrens hösten 2001 kom vårt första barn....hade dessförinnan haft ett väldigt sent mf. ALLA och jag menar verkligen alla frågade om vi skulle ha barn.
    "ni är ju förlovade sedan länge, bor i hop och jobbar...är det inte dags snart?", "men nu nämar ni er ju 30 - ni får allt skaffa barn nu va?!" "vill inte NI ha barn" Tänk om folk visste att det inte bara är att "skaffa" barn.
    Alla våra vänner fick barn en efter en och samma fråga jämt..." Nu då?...ska inte ni hänga på?" Jag och en kompis blev gravid ung samtidigt men mitt slutade i ännu ett mf. Nu är jag uppe i 11 mf i olika stadier.
    Vi fick tillslut vårat mirakel, och strax efter kom mirakel 2:)
    När jag fick sista mf:et innan vi fick tjejjan så gick maken i botten, han grät ofta och sa att han inte vågade hoppas på barn. Vi påbörjade utredning och i väntan på alla svar åkte vi 14 dagar till Kreta och där blev 1:an till:) Jag kände mig så tom att jag inte orkade bli riktigt glad med en gång, fast jag var ju det...men..ja.
    Nu vill maken att vi kör igång med 3:an i fall det tar lång tid, så snart kör vi och hoppas vi har turen med oss, men enligt mina läkare så har vi inte oddsen på vår sida:(

    Önskar dig all lycka till!!! och skickar dig en stor kram
    ::sara

  • annaxtra

    Hej tjejer,
    Efter att ha insett att jag inte är ensam så har jag blivit starkare. En dag kommer jag inte kunna hålla allt inne och då kommer det en sån där spydig komentar. Jag säger bara då får mina kollegor se upp...
    Ha det bra alla ni där ute.

  • CoolJen

    Kom ihåg att de som inte har varit i samma situation inte kan sätta sig in i hur andra känner sig!

    Oftast så menar ju folk inte illa, men folk tänker sig bara inte för.

    Hmm...borde ju finnas ett ordspråk för detta

    Kram till alla!

  • Karbox

    Sååå klantiga kommentarer man fått höra under årens lopp. Ett bra svar att komma med är; Men vet du...du ska få vara den allra, allra första som ska få reda på när det är dax.

  • Maria 75

    Jag fick en kommentar av en tjej på jobbet som precis kommit tillbaka från sin mamma ledighet...
    -Ska ni inte ta och skaffa hund endå?

    Innan hon gick på mamaledighet prata vi om att jag var lite sugen på att skaffa barn. Till saken hör också att hon fått ett missfall tidigare och att det sedan tog lång tid för henne att bli gravid. Nu pratar hon aldrig barn eller graviditeter med mig men tycker att vi borde skaffa hund. Jag blir så arg och tyst. Hon borde inse att det inte är så lätt... Skaffa hund!!! Tar det bort endometriosen?

Svar på tråden Ledsen efter påtryckningar om barn...