• Nr 14

Väntar på åtgärd efter missfall!

Hej!

Jag gjorde ett VUL 060523 efter att ha fått en blödning dagen innan och det konstaterades att jag fått missfall, troligen för ett bra tag sen. Jag har inte märkt nåt eller blött tidigare, men när läkaren frågade om jag kände mig gravid så kan jag ju säga att det har jag inte gjort de senaste veckorna. VUL visade att fostret är borta men att det nog är hinnsäcken som är kvar och jag ska tillbaka nu på tisdag (fått vänta en vecka!!!) för att se om den försvunnit. Annars så sa han att man kan få en tablett att sätta igång det hela själv eller också göra en skrapning. I väntan på tisdag så undrar jag nu bara hur detta går till?

OM man får en tablett, börjar man då automatiskt blöda och det som finns där inne kommer ut?

En skrapning låter dramatiskt och inte direkt snällt mot kroppen?

Om man får välja -vad är då "snällast" mot kroppen, inte med tanke på ev smärta utan med tanke på att man snart vill kunna försöka bli gravid igen?

• Svar på tråden Väntar på åtgärd efter missfall!
  • annapannans

Hallåhej! Jag fick göra en skrapning en månad efter ett tvillingmissfall förra året. Jag var orolig innan men efteråt så kändes det skönt eftersom man visste att man fått ut allt. Har även provat tabletterna efter min senaste förlossning, när inte allt kommit ut och det var inte kul. Man får värkar och det är ingen garanti att allt kommer ut heller. Nä jag skulle nog föredra en skrapning om jag vore du. Sen vill jag bara säja att jag blev snabbt gravid igen efter skrapningen som gjordes i slutat av april 05, i slutet av juni blev jag gravid igen och har nu världens underbaraste tjej! Lycka till! Kramar

• Anonym

jag fick tab men jag blöde innan jätte mycket,jag slapp skrapas,fich kramper i magen och som att det brändes i underlivet och var trött hela tiden av tab.lycka till.

• Filippinan

Jag fick göra samma val efter ett MA förra året och jag valde skrapning. För mig var det rätt val för jag ville vara säker på att bli av med allt på en gång och slippa gå igenom en medicinsk behandling och sen ändå behöva skrapas om den inte lyckades. Jag upplevde skrapningen som väldigt skonsam mot min kropp. Jag sövdes och hade aldrig ont, blödde ca 1 v som mens ungefär. Fick tillbaka mensen exakt en månad senare. Blev gravid igen några månader därefter och för 6 v sen födde jag en jättefin son.

• Nr 14

Tack allihopa som svarat!

Kan bara berätta att jag idag gjort skrapningen och trots oro och en helt sömnlös natt så var själva ingreppet väldigt skonsamt. Nu har det gått 12 timmar och jag är bara trött efter sövningen men känner inte det minsta i övrigt. Väldigt skönt med tanke på att jag och min man blev väldigt ledsna när ett MF konstaterades - då är det bra att iallafall slippa fysisk smärta.

Kram kram

• Filippinan

Skönt att du också upplevde det som skonsamt. Jag kunde börja bearbeta sorgen först efter skrapningen.

• Nr 14

Hittade mitt gamla inlägg som jag gjorde för 8 år sedan!!!! Vill med detta meddelande ge er hopp som varit i samma situation som jag var då dvs barnlös och barnlängtande med ett nyligen konstaterat missfall och en rämnad värld...

Nu 8 år senare är jag trebarnsmamma med barn på 7, 5 och 3 år!!!

Kan tillägga att jag haft ytterligare två sk missfall det ena konstaterades när första barnet föddes då jag haft en komplicerad graviditet och man fann två moderkakor...

Sen blev det ytterligare ett mf innan trean blev till.

Minns att jag precis efter mitt första missfall kände en sån oerhörd uppgivenhet och såg alla gravida blivande mammor och barnvagnar överallt...

Men ni som råkat ut för mf så vill jag med detta bara berätta att ge inte upp! Det blir er tur också! Jag kunde vid den tidpunkten inte ens drömma om att jag skulle få tre fina barn!

Lycka till alla ni som liksom jag drabbats av sorgen av ett missfall

Kram

Svar på tråden Väntar på åtgärd efter missfall!