• Bakverk

Är det någon som ansetts vara oförklarligt barnlös när Ni haft för få antal spermier?!!!

Vi gjorde insemination i maj som inte lyckades. Vi gjorde i ostimulerad cykel. Jag fick endast en ägglossningsspruta. Jag mailade vår läkare att jag fått mensen och att vi kännde oss trött på det här och att vi ville ställa upp oss i kö för IVF/ICSI. Fick svar idag från läkaren där han skrev att jag hade normal ÄL och att vi anses oförklarligt barnlösa. Fattar inte vad han menar?!! Min sambo har ju lämnat 3 spermaprov som visat under 20 milj spermier totalt. Är inte det en manlig faktor som anses vara tillräcklig för att få hjälp med IVF/ICSI?!! När vi gjorde insemination blev det kvar 4,7 milj spermier per ml efter swim up (tvätt). Är det nu det resultatet som han baserar sig på att vi anses oförklarligt barnlösa efter att landstinget gjort sin medicinska bedömning att det är fel på mannens spermier!!! Läk arbetar privat och sköter alla kontakter mot övriga landsting när det gäller IVF/ICSI. Han är den enda i vår stad. Känns jobbigt just nu och jag förstår de som inte väntar på de landstingsfinansierade försöken utan betalar privat istället!!! *förvirrad*

• Svar på tråden Är det någon som ansetts vara oförklarligt barnlös när Ni haft för få antal spermier?!!!
  • Tessan71

Gjorde vår utredning 2003 och den visade att allt var normalt hos mig men att min sambo hade för få normala spermier. Känner inte igen de siffror du skriver om, min gynekolog pratade om att min sambo hade 1-2% normala. Så chansen att lyckas på normal väg fanns men ansågs vara liten så vi förklarades ofrivilligt barnlösa och hon skrev remiss till RMC Linköping.

Startade de hela våren 2004 och det har aldrig varit tal om att vi inte ska få göra detta.

Slutresultatet blev lycka på tredje försöket.

Vet inte vad som skulle vara skillnaden på oförklarligt barnlösa och ofrivilligt barnlösa.

Men som jag märkt verkar det vara mycket skillnad mellan landstingen, både när det gäller köer, hur de går tillväga, antal gratisförsök mm.

Lycka till!!!

• Amatea

Men ni får väl göra IVF även vid diagnosen Oförklarligt barnlös, det är ju en diagnos som andra- faktum kvarstår ju att ni har svårt att få barn? Oförklarligt barnlös och ofrivillig barnlöshet är inte samma sak- vid oförklarlig barnlöshet har man gjort utredning som inte hittar något som egentligen kan förklara barnlösheten. ALLA barnlösa par som vill ha barn men inte lyckas efter ett år anses ofrivilligt barnlösa.

Det finns vissa gråzoner där en del läkare menar att det man finner vid utredningen är orsak till infertiliteten men där andra anser att det inte ska spela någon roll- därav olika diagnoser.
    I Göteborg ansågs vi ha manlig faktor men i Örebro ansågs vi vara oförklarligt barnlösa, allt beroende på att de olika läkarna lägger olika vikt vid resultaten.

Prata med din läkare igen och be att han förklarar hur han menar och hur ni nu kommer att gå vidare. Lycka till!

Svar på tråden Är det någon som ansetts vara oförklarligt barnlös när Ni haft för få antal spermier?!!!