• Mims

Blir ingen äggdonation för mig... :-(

Bläää va tråkigt!!

Var ju på lungmottagningen på SÖS och gjorde en spirometri för ett tag sen.. (den såg bra ut) Men mitt blodtryck var det sämre med...

I tisdags ringde de fr vårdcentralen, fick tid för koll av blodtrycket...
    160/120!!!! Enormt högt.. Speciellt för mig som inte ens fyllt 30!
    Läkaren ringde mig senare på eftermiddagen och ville att jag skulle komma ner för blodtryckstagning dagen efter..
    Gick dit, tog blodprover och har ett blåmärke som bevis kvar i armvecket. Gjorde ännu en blodtryckstagning... Denna gången låg det på 155/110, fortfarande för högt.
    Läkaren ringde mig på em och sa att jag skulle få svaret någon gång nästa vecka. Hon menade på fullaste allvar att jag skulle gå med ett skyhögt blodtryck i flera dagar, är inte det farligt??
    Jag ringde ändå ner till vårdcentralen i onsdags, på eftermiddagen efter proverna, jag ville ju ha svar!! Fick då beskedet att läkaren skulle ringa mig kl 16:00.
    Tror ni hon gjorde det??? ICKE!!
    (Brukar man inte träffa sin husläkare?? Jag vet inte ens hur hon ser ut, vet bara hur hon låter i telefon!)

Ringde till Sjukvårdsupplysningen som i sin tur ringde ner till Vårdcentralen och var riktigt förbannad, de stängde en minut tidigare så distrikssköterskan som svarade vägrade att prata med mig utan hänvisade mig till morgondagens telefontid. Jag fick iaf rådet att åka in till akuten eftersom de verkade helt inkompetenta där jag bor.

Sagt och gjort, tvingade med mig en kompis som sällskap, sambon föredrog att gå på femkamp med sina arbetskamrater på Grönan..
    (ÄR FORTFARANDE SÅÅ HIMLA BESVIKEN FÖR DET!!!)
    9 timmar på akuten på HS!!!
    Efter blodprovstagning, urinprov, ekg och blodtryck som då låg på 180/130, kom de fram till att de inte visste varför trycket var så högt, alla prover såg bra ut...
    Sjuksyrrorna var övertygade om att jag skulle bli inlagd så de förberedde med kanyl. Läkaren lyssnade inte ett skit på det jag sa, hon ställde frågor men avbröt mig hela tiden med Mmm Mmm Mmm. Det är det VÄRSTA jag vet!!
    LYSSNA KLART SUBBA!!

Hon ville heller inte skriva ut blodtrycksmedicin, det var ju min husläkares ansvar, men vad fan gör man om inte ens den läkaren fattar???
    Ena sjuksyrran avbröt läkaren med att: Men, Vårdcentraler funkar inte!
    Då skrev läkaren motvilligt ut ett recept.

Fem på morgonen kom jag i säng, sååå slut! Vaknade runt ett av att min husläkare ringde mig.. (SURPRICE!! TRODDE HON FÖRSVUNNIT ELLER NÅT)
    Trevlig för ovanlighetens skull ville hon berätta för mig att proverna de tog såg bra ut, men hon skulle skicka ett elektroniskt recept till apoteket för blodtrycket då... Orkade inte dra upp nattens bravader så jag bara höll med..

Kom in på apoteket och får höra att akutläkaren skrivit ut medicin för (mild hjärtklappning!!!) Inte fan har jag det!!! Är det dessutom inte farligt att äta medicin man inte behöver???
    Tur att min läkare skrivit ut det rätta.. Puh!!

Så mitt kära folk, akutläkare vill gärna hjälpa till men det blir alltså fel, husläkare vill helst inte träffa sin patient men ordinerar åtminstone rätt piller!

Äggdonationen kan jag därförr se mig efter om i stjärnorna!

Iaf tills blodtrycket gått ner...
  • Svar på tråden Blir ingen äggdonation för mig... :-(
  • a maria

Hej
    Är väldigt ledsen för din skull. Var det på G med donation nu eller ligger det frammåt i tiden? Hoppas verkligen att medicinen hjälper och att inte donationsplanerna förstörs av detta/ maria

• Mims

a maria...

Jo, jag skulle börjat med hormonbehandlingen samma dag jag fick reda på mitt höga blodtryck..

Med tanke på besvikelsen jag känner nu, så kan jag inte ens tänka mig hur mottagarna måste känna..

Usch...

Jag får donera, när blodtrycket stabiliserats så ev nån gång efter sommaren...

Känns bara så trist när jag sett fram emot det här så länge och dessutom hämtat ut alla sprutor..

• Fiaflopp

Men fy fan vilket sätt...lider med dig,sjukvården överhuvudtaget kan man ju säga vad man vill om idag tyvärr men att vimsa till det då det gäller blodtryck som ju för sjutton är farligt är väl ändå att ta i!!
    trist att du måste vänta med att donera,hoppas du kommer igen efter sommaren i alla fall...
    Många kramar//Fiaflopp

• Ciiaa

Vad trist för er båda. Finns det inga chanser till försök senare?

• minnna

Kram på dig och och tuusen tack för att det finns sådana som du som e så generösa att donera. Hoppas blodtrycket blir bättre! Förbannade sjukvård lider med dig 1000 kramar en ägg behövande

Svar på tråden Blir ingen äggdonation för mig... :-(