• Ex Animo

Fråga ang. premenstruella blödningar till er som fått missfall

Jag har en liten fråga till er som haft upprepade missfall. Är det möjligtvis någon av er som innan ni blev gravida hade besvär med bruna flytningar/spottings före mens?

Jag och många med mig som vill bli gravida verkar ha detta problem - flytningarna/spottingen dyker upp c:a en vecka innan den riktiga mensen drar igång, mycket irriterande och läkarna vet verkligen inte vad felet ligger. Många gissar på progesteronbrist men jag vet många tjejer som tagit progesteronprover som varit utan anmärkning så det stämmer inte alltid.

Och varför skriver jag om det här i den här tråden då? Jo, nu till saken:
    Jag håller ofta till i en tråd under "Planerar barn" där vi är många tjejer med samma spotting-problem, och jag tycker mig märka att det är många av dem som haft mf/ma så jag börjar fundera på om det finns något samband mellan dessa besvär och risken för missfall... ?

Tacksam för reflektioner från er!

• Svar på tråden Fråga ang. premenstruella blödningar till er som fått missfall
  • Jagjagjag

Jag har aldrig hört talas om detta förr!

Men efter vårt första "missfall" (bebisen dog i vecka 26+6) så har jag också haft lite blodfärgade flytningar/blödningar (som bara synts när jag torkat mig efter toa besök) som kommit igång ett par dagar innan mensen startat helt. Nu har jag haft 4 missfall.

• Pess

Jag har haft två missfall och har oxå småblödningar några dagar innan mens...(men är det inte ganska vanligt/normalt med dessa blödningar undrar jag?)

• Ex Animo

Jagjagjag: Precis så har de flesta av oss andra också, under de första dagarna med spottings. Sen ökar oftast flytningarna/blödningarna alltmera ju närmare mens man kommer...

Pess: Vanligt är det nog, men om det är normalt vete tusan. Vissa läkare säger att det absolut är något som påverkar fertiliteten medan andra säger att det inte ska spela någon roll. Om det bara gällde ett par dagar innan mens så kanske man inte hade reagerat så mycket, men när det börjar redan 7-10 dagar innan mens känns det inte riktigt som att det vore normalt längre... Särskilt som många av oss har problem med att bli gravida och/eller har fått upprepade mf.

Ni är hjärtligt välkomna till "småblödarnas tråd" för att läsa/diskutera mera!
    www.familjeliv.se/Forum-1-3/m8772184.html

• Jagjagjag

Pess
    Jag har heller aldrig hört att det skulle vara någon konstigt, jag tror det är mer vanligt att folk har det än folk som inte har det... kanske därför TS tror att det kan ha ett samband med Missfall?? för att alla råkar ha det + de som fått missfall.

• Ex Animo

Jagjagjag: Läste i din presentation om de tråkiga nyheterna idag, ville bara beklaga. Måste kännas förjäkligt. *kramar om*

• Ex Animo

Och jag verkligen önskar att ni har rätt angående att det är normalt! men vi är bra många tjejer som aldrig haft dessa problem tidigare i livet, utan de har dykt upp med åldern och ofta i samband med att man kör igång bebisverkstad alternativt efter ett ma/mf. Hade jag haft det hela livet hade jag inte oroat mig...

• Jagjagjag

TS
    Har någon läkare sagt att det kan påverka fertiliteten?
    Vill också tillägga att jag bara fåt dessa blödningarna ca 3-4 dagar innan mens.
    men det är klart om man har som ni 7-10 dagar innan mens så kanske det inte är helt normalt?

Jag har verkligen ingen aning eftersom jag aldrig förr hört talas om det!

• Jagjagjag

Ts

Jag är 21 år så jag tror inte mina småblödningar har med åldern att göra

• Ex Animo

Japp, vissa läkare är helt säkra på att det påverkar fertiliteten eftersom det finns risk att ägget inte hinner fästa om man börjar "spotta" alltför snabbt efter äl. (Lutealfasen blir då för kort.) Men såvitt du "bara" har detta problem 3-4 dagar innan mens så borde ju ett ägget hinna fästa ändå...

• Ex Animo

Nä det var verkligen ingen ålder, så det är nog inte problemet i ditt fall. Men har du alltid haft dessa småblödningar innan mens eller har de dykt upp på senare tid?

• Jagjagjag

De kom igång som jag skrev i första inlägget efter att vårt första barn dog.

Jag har också haft lite problem med kort lutealfas men de verkar ha rättat till sig helt nu... innan kunnde äl komma på dag 19 och mens på dag 27, så det har sviktat lite från cykel till cykel.

• Ex Animo

Ah, sorry, du skrev ju det.

Ok, hoppas din lutealfas stabiliserat sig nu då, och lycka till i fortsättningen. Håller tummarna för dig!

• snattran

Jag har bruna flytningar 2-4 dagar före mens och är nu inne på mitt fjärde missfall. Jag tog upp detta med eventuellt samband mellan premenstruella blödningar och låg progesteronproduktion med min gynekolog och hon menade att visst kan det ha ett samband, men det kan också finnas flera andra orsaker, exempelvis östrogennivån.

Enligt henne var det ingen större vits med att ta ett prov eftersom progesteronnivåerna varierar så mycket individuellt. Däremot skulle man kunna prova att behandla med progesteron från ägglossning och framåt och se om det påverkar symtomen. I så fall kan det kanske vara idé att ta progesteron i nästa (eventuella) graviditet, trots att det egentligen inte finns några studier som visar på minskad risk för tidiga missfall med progesteronstöd. Jag kommer sannolikt att prova detta, även om det känns lite som ett halmstrå.

Jag har inte haft dessa "förblödningar" hela livet utan först på senare år, efter ca 33-35 år. Jag har dessutom endometrios, vilket jag hört också kan ha samband med bruna flytningar innan mens. Så vem vet vad som är vad? Jag är snart 40 år och har lätt att bli gravid, men alla graviditeter har hittills avstannat innan 8 fullgångna veckor.

• Ex Animo

snattran: Usch, stackars dig med fyra mf. Sänder en kram och håller tummarna stenhårt för att nästa försök går vägen! Hoppas att progesteronstödet gör susen, även fast vissa läkare påstår att det inte gör varken till eller från...

Och tack för ditt svar förresten, även om det inte precis gjorde mig lugnare... Nu har jag hört om alldeles för många med detta problem som får upprepade mf.

Svar på tråden Fråga ang. premenstruella blödningar till er som fått missfall