• Lilith74

Vad kostar en brygga resp. ett inplantat (tänder)

Var tvungen att dra ut en tand idag och undrar hur jag ska göra. Jag bor utomlands och här kostar en brygga cirka 17 000 kr och ett implantat 21 000 kronor. Vad kostar det i Sverige och vilket är bäst att ha?

• Svar på tråden Vad kostar en brygga resp. ett inplantat (tänder)
  • Matisse

Jag gjorde en brygga efter att ha förlorat en tand för ca 7 år sedan. Det kostade ca 6000:-. Ett implantat skulle kosta 25-50.000... Det är bättre att ha ett implantat. Det ersätter den förlorade tanden. Det är en titanskruv som opereras och växer fast i tandbenet. På den skruven så fäster man sedan tanden. En brygga sätts fast på de två intilliggande tänderna.

• Matisse

PS. Jag läste i någon tekniktidning, tror det var Computer Swedens teknikdel, att det var ett implantat från Nobel som det var problem med.

Jag har för mig att metoden som påfund uppfanns av en svensk, Brånemark. Därför kallades då Brånemark-metoden. Nu finns det fler olika, vad jag förstår.

• Lilith74

Matisse, tack för svar! Gör det ont, bryggan? Kan den ramla ut?

• Matisse

Hej, ursäkta, har inte varit inne på ett tag. Bryggan känns som en vanlig tandrad. Enda skillnaden är att det är "tomt" under mittentanden (som är ersatt). Den sitter dock kant i kant med tandköttet, men man får in en speciell tandtråd för att rengöra. Den kan ramla ut om man inte rengör ordentligt, precis som en vanlig lagning. man fäster "kronor" i de två intilligande tänderna och alla lagningar/ersättningar/kronor är extra känsliga i kanterna. Om man missköter bryggan är livslängden kanske 5 år, men jag har haft min i 10 år tror jag och jag är ganska lat och använder specialtråden under "nya" tanden väldigt sällan. Peppar peppar...

Att operera in implantat däremot är nog inte så skönt, men jag hade gjort det ändå om jag hade haft pengarna. Håller mycket längre.

Svar på tråden Vad kostar en brygga resp. ett inplantat (tänder)