• tinis71

Varför inte Nestlé??

Många ratar produkter från Nestlé. Finns ju inte så mycket i puréväg att välja på när ens bebis är drygt 5 månader.

Redan på BB mumlade barnmorskan om att Nestlés produkter var förknippat med barnarbete och därför valde många Semper.

Har jag missat någon debatt om detta företag? Inte för att deras produkter varken luktar eller smakar speciellt gott men är det något annat man borde känna till?

Tinis71

• Svar på tråden Varför inte Nestlé??
  • FridaS

det jag har hört är att dom skickade modersmjölksersättning till svältande i afrika nånstans och sen när kvinnornas bröstmjölk var slut började nestle ta betalt för modermjölksersättningen...

• neo78

Nestle ser till så att barnen i u-länderna inte ammas, genom att istället för att informera om amning delar ut undermåliga produkter i ersättningsform och sedan ta dyyyyrt betalt för dem.

• mammatilltre

Precis; en nära vän till mig har bott i Afrika o väljer bort Nestlé för att de informerar om att ersättning är bättre än bröstmjölk o mammorna blandar pulvret med skitigt vatten så de små pyrena blir sjuka...

• 1malle

Sorgligt...
    Blandar man korrekt så är Nestlé bra mat..
    Ska man bojkotta så kan man lika väl bojkotta H&m för de har barnarbetare.... detta vara då alltså bara ett exempel...
    Men många hycklar genom att välja det ena framför det andra...men båda valen kan vara lika illa...
    Och givetvis tycker jag det är katastrof det som händer i afrika o även barnarbete....

• RosieK

oops! Hade jag ingen aning om..vad lustigt, för i går ringde en tjej hem till mig och gjorde marknadsundersökning angående barnmat av Nestlé, Hipp, och Semper...Och..jag tror att Nestlé fick rätt högt betyg av mig..

• Aaliyah

Japp, Nestlé vägrar sluta att uppmuntra kvinnor i tredje världen att sluta amma och använda deras bröstmjölksersättning i stället. Uppmuntran går till så att kvinnorna får gratisprover i början. När det är dags att börja betala har kvinnorna inte råd med det och deras mjölkproduktion har avstannat. Dessutom har de inget rent vatten att blanda ut ersättningen med.

• Sandris82

Men jag har hört att de slutat med sådan information redan för 30 år sedan!? Och även bett om ursäkt för det... Men jag har hört det och inte läst det själv... Suck. Min tjej mår bättre av Nestles ersättning än av sempers, däremot köper jag oftast Sempers barnmatsburkar...

• Aaliyah

Nej, de har sagt att de har slutat men sedan har det visat sig att deras försäljningsrepresentanter fortförande kör med samma gamla knep. Men när jag har sagt detta så får jag erkänna att jag äter After Eight ibland ändå...

• Bruden1

Viss är det fruktansvärt!!! Förvånad

Men vad gör man när ens eget barn gillar nestlé bättre än semper!?!? Bara att köpa det ju!
    Min dotter har varit väldigt kräsen med maten så jag har provat typ alla smaker från Nestlé, semper och hipp och det hon gillar bäst är nestlés majspuré (semper har inte enbart majspuré), nestlés ekologiska pasta med nötkött och sen hipp då, ekologiskt, nudlar med skinka. Även nestlés majsvälling gillar hon, men sempers majsvälling spyr hon av. Så jag kommer fortsätta att köpa nestlés produkter!! Så min dotter inte svälter ihjäl.

• mammatilltre

Sen är det ju så att Nestlé äger mycket av livsmedelsindustrin o jag själv är inte någon expert på vilka märken som ingår i den koncernen vilket gör att jag inte är konsekvent i mitt tänkande om vilka produkter jag kånkar hem från affären. Hoppas att det är som Sandris82 skrev att de slutat med detta så man kan handla med gott samvete!
    Håller med 1malle om att tanken på att barn syr billiga kläder är motbjudande. Köpte svensk trikå till lillen förra veckan o kände mig nöjd över att jag då vet att inget barn sytt bodyn i alla fall!

• Annikin

Hej! Att Nestlé verkar vara omoraliska var en nyhet för mig men jag har bojkottat deras mat för länge sedan ändå. Jag tycker att maten är sämre helt enkelt, vällingen är i dumma förpackningar som tar stor plats och ger mycket avfall, den är dessutom mycket svårare att få slät(blir lätt klumpig och grynig). Detta är bara min åsikt men skönt att jag inte köpt deras produkter med tanke på deras handlande!

• Undis76

Tydligen var det på 70-talet som Nestle' förde en del omoralisk handel i Afrika, något de fått äta upp sedan dess och blivit tvungna att sluta med den sortens reklam. Ett kanske något oförtjänt rykte... Sen är de ju ett enormt företag, så det kanske är roligare att stödla mindre sådana...

• FruLiniz

Min dotter får blandat när det gäller puree både spemper och Nestle men i gröt och välling väg får hon enbart Nestle för det tycker hon bäst om.
    Man ska väl ge sitt barn det barnet föredrar?!....

Väldigt många företag gör skumma saker/olagliga mm. Ska man konstant rätta sig efter det kan man ju snart inte handla någonstans....

• mammatilltre

Liniz82: Det är naturligtvis sant att skulle man granska varje företag så gjorde man nog inget annat! Vissa saker känns dock kanske viktigare än andra!
    Men visst är det svårt att sålla- själv har jag några få principer som jag försöker följa. Jag skulle t ex inte köpa annat än kravodlade bananer pga att bananarbetarna dör unga av besprutningsgifterna. Lite dyrare att handla men känns så mkt bättre!
    Sen håller jag med om att jag inte är konsekvent eftersom mkt av t ex kläder som säljs av stora kedjor kan vara sydda av barn. Man skulle ju vilja ha ett garantimärke av t ex H&M att deras kläder inte produceras via barnarbete!?!

• Anna1111

Företag har ju pensionsförsäkringar för sina anställa, i normala fall i USA så utbetalas försäkringen till de anhöriga om den anställde avlider... Nestle, dem tar pengarna själv...

• MammaCaa

Jag ger min son mat både från Nestlé och Semper och tänker inte sluta med nestlé bara för att man hör att det är barnarbete..
    Om man skulle tänka på allt man köpte, som inte var barnarbete, så skulle man nog inte kunna köpa så mycket...känns det som.
    inte de kläder jag gillar i allafall.
    H&M är ju nästintill BARA barnarbete...och säg den som inte handlar barnkläder där..
    Det finns säkert jättemånga som int gör det, men MÅNGA handlar där också..
    Och mattor och nu barnmat..

Nä, jag tycker inte man kan tänka så.. men det är MIN åsikt..
    Ville bara skriva va jag tänkte..

• Aaliyah

Men att man inte alltid klarar av att leva efter sina principer betyder väl inte att man inte ska ha några principer alls?

• mammatilltre

Aaliyah: Precis!! Bara för att man inte kan hjälpa ALLA så behöver man ju inte strunta i att hjälpa NÅGON!

• jennyfannyemil

Innan ett företag smutskastas så bör alla som tror, misstänker eller hört något själva göra en liten undersökning huruvida det är sant eller inte.

Bojkott sidor är ju på inga sätt en garanti att det som står där är sant.
    Iams (kattmat) har smutskastats på kattsidor pga något som uppförstorats och förvrängt. Det finns flera hemsidor där bojkott av Iams förespråkas pga saker som inte hänt. (det var en liten nypa sanning i rykterna om Iams)

Jag använde bara Nestle mjölkersättning till mina tvillingar 2004 och då var det också en massa uppståndelse om Nestle. Då tog jag reda på fakta och genom dem bildade jag mig en uppfattning.

Svar på tråden Varför inte Nestlé??