• Pokergirl

Tapetsera själv, omöjligt eller?

Vi är på gång och ska tapetsera i våra två nybyggda rum, ska bara spackla färdigt i helgen. Min undran är om det är helt omöjligt att tapetsera själv, har aldrig gjort det tidigare men skulle kunna tänka mig "easy-up-tapeter". Ska vi testa själva eller är det bättre att ta in professionell hjälp?

• Svar på tråden Tapetsera själv, omöjligt eller?
  • pissypopi

det är inga problem att tapetsera själv... men om ni aldrig har gjort det förrut så fråga nån bekant som kanske har gjort det förr att hjälpa er i alla fall med första våden.. sen flyter det som bara på...

vi tapetserar alltid själva... varför lägga ut pengar på något man kan göra lika bra själv

• HannaAugustsson

Man lär ju sig av sina misstag om inte annat.. Jag själv skulle inte ta in några andra. Kanske lite hjälp av min far men jag skulle vilja göra sådant själv och oftast blir det även bättre än inhyrning. som min sambos kusin lejde bort ett rum i sitt hus och han e missnöjd för det blev inte bra och sen provade han själv och det blev mkt bättre plus att han själv blev nöjdare.

• Realist

Nej, det är inte svårt att tapetsera själv. Det som kan vara lite krångligt är att räkna ut hur många våder det går åt (och därmed rullar), speciellt om man valt en tapet med mönsteranpassning.

Fråga i en färghandel vad ni behöver och lite tips och råd. Det är inte så himla dyrt att skaffa de attiraljer man behöver heller.

• Pokergirl

Okej, kanske fundera på att göra det själv då, man sparar ju ändå en hel del pengar på det.

• FixarFrasse

Fuska INTE med underarbetet spackling/bredspackling och slipning!
    Snåla INTE med rakbladen, tapeten trasar sig om du kör med slöa eller skitiga blad!! Och limma noga, speciellt vid kanterna!

• eua

Jag trodde inte heller jag kunde tapetsera, men jag provade. Hade min sambo att fråga och skrika på när det blev svårt. Men jag sökte på internet och hittade fackamanna tips. Sen kommer man nog på efter hand. Men man ska nog inte börja med mönsterpassat.

• Miss Lau

Inte svårt alls!
    Jag tycker att det är betydligt svårare att spackla än tapetsera. Se till att ha ordentliga grejer och bra med tid, så kommer det att gå bra.

• Tien

easy-up-tapeter rockar! Är det första gången är det absolut värt att använda dem istället för vanliga. De är hållbarare och råkar dte bli snett kan man riva ner den våden och göra om utan problem! de är lite dyrare, men värda pengarna!

Lycka till!

• Fabians mamma

Vi har precis tapetserat med nån slags vinyl-tapet (non-wowen eller vad det stog på). Vilken DRÖM jämfört med tunna papperstapeter Man limmar direkt på väggen och smackar upp tapeten = inget lim i taket eller på golvet. Att vi sen valt ett mönster som krävde grym mönsterpassning är ju en annan femma...

Svar på tråden Tapetsera själv, omöjligt eller?