• KRAM

"Klädkod" Udda kavaj - Vad har man som tjej då?

Vi är bjudna på ett bröllop där "klädkoden" udda kavaj gäller. Blir så osäker på hur fint jag ska klä mig (för att vara tillräckligt fin men inte för fin). Funderar på ett par helvita byxor (med paljetter på) och ett glittrigt blått linne eller jeansklänning med rosaglittrig kavaj till. Frågan är om man får ha helvita byxor på sig (om man har färgglad klädsel till) eller ha jeanskjol till bröllop. Vad tror ni??

Blir alldeles tokig på detta och maken blir ännu tokigare på mig!!! Hjälp!

• Svar på tråden "Klädkod" Udda kavaj - Vad har man som tjej då?
  • Lola Jämtland

Vad är "udda kavaj"?

Aldrig hört.....

• Nyfiken gul

byxorna går jättebra men skulle inte ha kjolen... den känns mer vardag även om det är glitter till...

• Jambosana

Udda kavaj finns inte som klädkod, så jag tycker att du ska ringa dem och fråga vad de menar.

Klädkoden kavaj betyder dock inte att du ska ha kavaj, om du inte har dräkt vill säga eller att den är utpräglat festfin.

Kolla Magdalena Ribbings spalt i DN, hon har en länk om klädkoder.
    www.dn.se/etikett

• Nyfiken gul

den korrekta klädkoden är kavaj... och då lyder ettiketten så här :Valfri elegant klädsel,
    tex: dräkt eller kort klänning.

för kvinnor alltså... men även byxdress är helt okej..

• Majblomma12

Udda kavaj finns, enligt min länk, som klädkod och betyder ungefär finare vardag.

Seize the moment, 'cause tomorrow you might be dead
  • Nyfiken gul

så här säger magdalena ribbing om kavaj:

Kavaj
    Traditionellt innebär klädsel:kavaj detsamma som "mörk kostym", men numera har den mörka kostymen oftast sin egen och lite högre nivå och då gäller följande:

Han: Lite mindre formellt högtidligt än "mörk kostym", men fortfarande en hel kostym, lite ljusare om det passar tillfället. Om det är tydligt informellt: elegant blazer och snyggaste udda byxa, inte jeans. Ljus skjorta, slips, eller fluga. Vit skjorta höjer finhetsnivån.

Hon: Klänning/kjol/dress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym".

• KRAM

Men ska man som tjej vara lika finklädd som i klädkoden kavaj. Känns som om udda kavaj är mindre uppklätt.

• lilaki

Klädkoden udda kavaj är ju inte en av de gängse, och därmed lite förvirrande. Det låter dock som att de vill ha en ganska informell klädsel såsom typ (för herrar) chinos och blazer, vilket i mitt tycke i princip är fritidsklädsel. Så är också jeans, så jag tror att du kommer att vara tillräckligt klädd i din jeansklänning med glittrig kavaj till!

• lilaki

Tillägg: Det kanske till och med kan vara lite "over the top" om din glittriga kavaj är väldigt glittrig. Kanske en fin sommarklänning i typ linne eller så kan vara ett tips, eller en omlott som det finns många snygga nu.

• Themis

Jag skulle då säga att udda kavaj finns i folkmun och betyder ungefär att du ska ha kavaj/lite finare än vardag, men det är inget tvång på hel kostym respektive långklänning.

För den som så vill tror jag att hel kostym/finklänning är helt okej också, men budskapet är att man ska känna sig avslappnad och bekväm i det man har på sig. Framförallt brukar det väl handla om att de som kanske inte går i kostym så ofta (eller alls) inte ska behöva göra sig för stort omak/investera i ny kostym så att de blir griniga på alltihop.

Jag var precis på bröllop i lördags och brudens far fick frispel när han fick veta att brudgummen och betsman skulle ha frack. Det löjliga är att det var det billigaste alternativet för dom, för bestman hade två ärvda frackar som passade dom men ingen av herrarna hade nån lämplig kostym...

• Lilla i

Udda kavaj har jag aldrig hört talas om! Kavaj däremot brukar jag ta som snyggare festkläder. Jag har läst Ribbings dresskoder ibland och tycker att hon är lite mer formell än vad det brukar vara, jag går iofs mest på disputationsfester med galna forskare som oftast inte har ett enda hum varken om dresskoder eller mode. Jag tror att det går bra med både vita byxor eller jeansklänning (antar att det är ett sommarbröllop och då tycker jag att det är OK med vita kläder om man inte är helvit). Låter snyggt båda. Ha det så skoj på bröllopet!!!!

• Lilla i

Helt otroliga, alla är helt rätt för vilket tillfälle som helst! Min favorit är den vita. Ser bekväm ut oxå!

Svar på tråden "Klädkod" Udda kavaj - Vad har man som tjej då?