Ok med dask på rumpan?
Tycker ni det e ok om tex mor, eller farföräldrarna daskar till era (t) barn på rumpan om barnet inte lyssnar? Börjar fundera om man e helt knasig som _inte_ tycker det.
Tycker ni det e ok om tex mor, eller farföräldrarna daskar till era (t) barn på rumpan om barnet inte lyssnar? Börjar fundera om man e helt knasig som _inte_ tycker det.
NEJ.
Beror på hur hårt. Som en markering - ja!
Som aga - nej!
nej . det är aldrig okej, eftersom barn inte kan förstå orsak och verkan, det enda rimliga är att bejaka allt som de gör bra och rätt!
ok. det var ju skönt att det e fler än jag som tycker så!
nej. men vad menas med att barn inte förstår orsak och verkan. Det gör de ju visst, det beror ju på hur gamalt barnet är. Men dask i rumpan är ändå inte ok.
NEJ
Självklart INTE. Det är aga och det är förbjudet i lag.
Nej.
Men ibland när man leker med barn så kanske man jagar dem och ger dem en liten (lös) dask i rumpan när man fångar dem och de illskrattar. Jag skulle aldrig daska dem hårdare än så som "straff" - om man vet att de inte får ont så är det ok som en markering tycker jag! Inte värre än att lyfta bort dem från det "farliga" de håller på med så att de börjar gråta.
Aga är ju när man slår barnet så att de får ont eller märken. En dask tolkar jag som en klapp, alltså inte alls förenat med smärta. Men den i kombination med en tillsägelse kan vara effektiv.
P Zelda: trevligt att se någon som gillar Dawn :D
Det jag menar med orak och verkan, är att små barn kan lära sig att förknippa smärta med en viss situation, men inte vad som föranlede situtionen. Som tex längre orsakskjedjor.