• Flizan30

Bebis solbränd i ansiktet :-(

Jag var ute med min 4 månaders dotter och 3 årige son i lekplatsen idag. Gick ut vid fyra tiden först då jag tänkte att solen kanske inte var så jättestark. dotterns nyinköpta solmössa låg i tvättkorgen då jag alltid tvättar barnens kläder innand em används. Tänkte att det kanske var ok ändå utan då hon bara behövde ligga i vagnen. Men det fanns ingen direkt skugga och var ju ganska mycket sol Dottern vägrade ligga i vagnen och jag kånkade runt på henne. Nu på kvällen så ser jag att hon har blivit lätt röd i ansiktet. Jag har sån ångest då jag vet att det inte är nyttigt med sol på småbarn. Men hur skall jag lösa det dem dagar sonen är hemma från dagis? jag kan ju inte gärna hålla honom inomhus hela dagarna. usch vad jobbigt. Jag har så dåligt samvete..Jag har ju ansvaret för mitt barn att se till att hon inte bränner sig

• Svar på tråden Bebis solbränd i ansiktet :-(
  • Jennyrockar

Jag skulle säga solskyddskräm i ansiktet på den stora iaf, eller en cool keps. Sen får man väl se till att den lilla har hatt eller mössa med skärm, eller ligger i vagnen i skuggan.

Självklart ska du inte behöva vara inna när det är fint väder!!

• Noddan

Det är säkert ingen fara! Smörj ansiktet så att det inte stramar eller bränner för henne. Och tänk på att kommihåg solhatten nästa gång. EN gång för säkert inte så mycket.

• My Lovely Little Lumps

köp bamses solsalva för barn på apoteket jag tror det är den som är specialanpassad för mindre barn

• Linsen

Genom att smörja ordentligt flera gånger om dagen plus att han_alltid_har keps eller hatt har jag klarat min 3-åring från att bli bränd. Han har i o f s knappt blivit brun ens, till mångas stora besvikelse - det verkar som om barn_måste_vara bruna på sommaren för att må bra enligt dem. Får ständig gliringar om detta men brukar kontra med att om han vill ha att hudcancer får han bränna sig när han är äldre och bestämmer själv...

Barn under 1 år ska man inte använda solskyddskrämer på vill jag minnas - dem skyddar man med kläder, parasoll, hatt osv.

• Linsen

Korrigerar mig själv lite - barn under 1 år ska inte använda solskyddsprodukter med kemiskt filter.
    Bamses solsalva är bra, precis som My Lovley nämnde.

• Tjohalia

till mej sa dom på apoteket att man ej fick använda bamses solskydd på barn under 1 år.
    Jag skulle rekomendera dej att använda somhatt och försöka hålla tjejen i skuggan. Tror hon sej inte i vagnen om hon får sitta upp? (jag böt till sittdelen i vagnen redan då min dotter var 3½ månad, vi fick palla fast henne ordentligt, och efter det trivdes hon mkt bättre i vagnen) Om hon är i vagnen så går det ju fälla upp sufletten och vända vagnen så hon hamnar i skugga...

~*Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den*~
  • Flizan30

Min son har vi ju alltid solskyddskräm på(solhatten slänger han bara av sig).Han har aldrig bränt sig då han föddes på hösten och det var lättare at skydda sonen från solen när man bara hade ett barn. Det där med att ha henne lite sittandes i vagnen med stöd får jag prova. Jag hoppas att huden inte har tagit för stor skada av solen Känns så hemskt för själv så är jag jättenoga med att använda solskyddskräm på både mig och sonen.och så bränner jag lillans hud istället.

• Tjohalia

tips: Jag tog lillans täcke från spjälsängen (vek det dubbelt) som hon fick sitta på i vagnen sen spände jag fast henne med den fasta selen som fanns i vagnen och fällde upp ryggstödet ett snäpp, då satt hon som en prinsessa och var helöjd...

~*Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den*~
  • Pallas

Jag bor i södra Californien (=mycket sol) och har inte solskyddskräm på mina barn. Jag håller dem i skugga, har på dem hattar och har heltäckande kläder. Hattar med stora brätten är bra om man kan få dem att sitta på mer än 3 sek, kardborreband är bra Mina har aldrig blivit brända trots att vi är ute i solen varje dag.

• Flizan30

Tjohalia: tack för tipset! Skall prova det! Tjejen är ganska stark och försöker att resa sig upp så fort man lägger henne ner

• Inka

Tycker också det är jobbigt med solen nu, min son är 4½ månad och han känns för liten för sittdelen än, men jag har köpt ett solskydd till vagnen på babyland som funkar ok...det blir lite mörkt kanske men den skyddar ialla fall!
    Kan man använda solglasögon till så små bebisar?

• Kickans mamma

Klart man kan använda solglasögon! Senast igår såg jag att Lindex hade men de finns på många olika ställen för bebisar

• My Lovely Little Lumps

vi köpte till Lukas stora sonen när han var runt året solbrillor då men jag köäper nog hellre själv på en riktig optiker ås man kan vara säker på att dom är ett bra skydd
    ska köpa till vår 6 månaders där i år med vi gav iaf 260 kr för glasögonen

• Inka

kickans mamma
    då ska jag köpa på en gång Wille börjar gallskrika så fort han får sol på sig, så glasögon lär ju underlätta för ögonen!!

• Inka

ja,det är nog säkrast att köpa riktiga solglas så att dom inte gör mer skada än nytta!

• Kickans mamma

Tror inte de gör skada men man får ju kolla så de skyddar mot UV ljus så det inte bara är för skojskull:) men 260 spänn är väll inte så farligt kanske men ella kastade sin av bussen men hon älskade att ha dem på sig!

• Kickans mamma

Då hade vi haft dem 2 dagar och de var "godkända" kostade 80 kr vi förrbrukade ett par st förra sommaren

• Flizan30

vill bara säga att det röda har lagt sig på tjejen idag. När jag vaknade i morse så såg hon "normal" ut igen till min stora lättnad. Idag skall jag köpa varsin långärmad skjorta till barnen att ha ovanpå t-shirt och liknande. Det kan ju vara bra att ha!

• My Lovely Little Lumps

finns ju remmar att köpa ifall dom tappar brillorna vi köpte mörkräda té sonen för brillorna var mörkröda as grymma däremot var personalen idiot när vi sa att vi ville ha en rem.
    hans kommentar vr 2man kan faktiskt inte tvinga barn att ha solglasögon på sig"
    ehm det var väl inte därför man köpte dom
    remmen går dock att spänna fast så glasen sitter bra runt huvudet

Svar på tråden Bebis solbränd i ansiktet :-(