Journalister?
Undar om det finns några på FL som jobbar som journalister?
Själv pluggar jag till det och är nyfiken på hur ni har det där ute i det avlägsna arbetslivet!
Kanske finns det en och annan student också som är pratglad =)
Undar om det finns några på FL som jobbar som journalister?
Själv pluggar jag till det och är nyfiken på hur ni har det där ute i det avlägsna arbetslivet!
Kanske finns det en och annan student också som är pratglad =)
Vilket arbetsliv?
Det är otroligt svårt att få jobb som journalist. Ständiga vik tills man blir ut-LAS:ad, och 450 sökande till varje utannonserad tjänst...
Jag är journalist
Är dock mammaledig men skall börja jobba heltid 9 maj. (Frilansade en del under mammaledigheten).
Jag har också funderat på om det finns några journalister/journaliststudenter på FL. Det skulle vara kul men en egen yrkestråd där vi varande och blivande journalister kan diskutera alltifrån källkritik till LAS och kvällstidningsankor.
puffar lite...finns det verkligen inga journalister /journaliststudenter på FL
Vad kul med ett par svar åtminstone!
Jo man har ju förstått att det inte är så lätt att få jobb.. för att använda en underdrift. Det pratas så mycket om det på utbildningen att man nästan blir ivägskrämd ;)
Men det är ju så kuuul med journalistik! Själv ska jag nog försöka få in en fot nånstans som redigerare. Tycker det är roligt, och så verkar det vara något lättare än att få jobb som reporter.
Jag har varit journalist sedan 2001 och mest jobbat som redigerare. Det är verkligen svårt att få jobb! Har haft olika vikariat varvat med arbetslöshet sedan jag blev klar.
Jag har också hoppat från ett vik till ett annat ett par år. Och blivit ut lasad
Fast nu har jag som tur är fått fast på en redaktion där jag vikarierat i flera omgångar. Det är superhärligt
.
Jag tror att det bästa man kan göra är att ta alla chanser man kan att få in en fot i branschen. Ett tag satt jag uppe i Norrland och längtade hem i ett halvår. Men jag fick erfarenhet
Det bästa är nog att sikta in sig på något man tycker är skoj oxå och bli grym på det (typ redigering, sport, nöje, politik mm)
jag är utbildad journalist och copy. Var copy på ericsson men rök därifrån när telekomkrisen kom och startade då egen och skrev b2b. Gick bra men lade ned firman pga av gemensam ekonomi med man som ej skötte ekonomin. Orkar inte dra igång det igen men kan lätt ta det som extra bredvid annan fast tjänst. Översätter på frilansbasis nu där enklare för jobben kommer till en behöver ej ta initiativ.
Moomin: Vad härligt att du fått fast! Är det på en tidning? Ja, man får nog tänka sig att flytta dit det ev. finns jobb. Såg en annons på ams.se att Sameradion sökte vikarie.. :D
MrsKensington: Var pluggade du? Har du något vikariat i dagsläget?
plauden: Jag det är på en tidning
En stor västsvensk morgontidning
. Det känns helt sjukt...som att man fått fast mark under fötterna för första gången...De senaste månaderna - sen jag fick beskedet - har jag fått nypa mig i armen nästan varje dag för att jag inte fattar att det är sant.
Det finns hopp
Man kan få fast! Min sambo som även han är journalist har också fast jobb på en morgontidning. Så man skall inte misströsta allt för mycket...
Det är skönt att höra att det finns hopp, hehe.
Själv när jag orealistiska drömmar om att bli utrikeskorrespondent. Menmen, siktar man mot stjärnorna kanske man hamnar i trädtopparna (i detta fall typ Knäreds-Posten eller nåt..)