• Tristan

fadderbarn

Hej!
    Jag tänkte så här... Har precis fått brev och kort från min fadderpojke och sitter här och skriver tillbaka + att barnen sitter och ritar varsin teckning till honom. Och då kom jag på idén att....
    ....kan vi inte hjälpas åt att komma med roliga förslag som man kan skicka till sina fadderbarn + byta lite information....

Min pojke heter Mahesh Ambati och är 13 år och bor i Indien. Jag tycker det känns jättebra att ha ett fadderbarn och mina barn här hemma tycker det är spännande och intressant att höra om allt det vi kan berätta om honom + att titta på korten på honom och hans familj när de kommer på posten.
    Jag tycker också att det är toppenkul att hitta på små saker att packa ner till honom men ibland är det knepigt att hitta på någonting nytt.
    Den här ggn blir det godis, nytagna kort på oss i familjen och en fin t-tröja.

Vart bor era fadderbarn och hur gamla är dom? Och vad brukar ni hitta på till dem? Behöver få lite roliga tips!

• Svar på tråden fadderbarn
  • pups

min heter robert och bor i ecuador
    *söt*
    tycker att du gör jättegulliga saker som skickar foton och sånt!!

• Tristan

jag är med i plan, vilken är du med i

• Tristan

Hur ofta kommer det/skickar man brev?
    Jag tycker det tar en himla tid mellan varven med plan. Känns som om det är typ 5 månader imellan. Inte för att man kan/vill byta, det är ju en liten människa som man redan tagit till sig, men jag undrar lite hur det ser ut på andra ställen... Är det oftare?

• Signatur

Vi har två småtjejer i Indien. Mamma var där och hälsade på (jag tror hon har 6-8 fadderbarn eller något i den stilen) Skickade med en varsin docka och så köpte hon (för vår räkning) skolsaker till dem där (ryggsäck, griffeltavla, kritor etc) och lite kläder. Har inte skickat något själv, vet att det är näst intill omöjligt för sakerna att komma fram till den byn.

• Tristan

Så läckert det låter! och så "stort" av henne att ha så många fadderbarn. Och att hon har varit nere och hälsat på, wow! Har en dröm om att kunna bege mig till Indien (med barnen) en dag och få träffa den här lilla pojken som man haft kontakt med under en så lång tid.
    Kanske till hans examen? Vem vet om man kanske skulle kunna ha råd då? Man organiserar sig tillsammans med Plan har jag förståt så det blir nog det billigaste som går...
    Men du, det är klart att breven måste komma fram till era fadderbarn? Eller? det låter ju helt tokigt annars...

Verkar inte vara så många som är intresserade av den här tråden.
    Synd tycker jag! Trodde det var många fler faktist!
    Nåja, nu är mitt lilla paket färdigt att skickas iväg. Det blev lite olika saker som själva brevet, fotografier (som jag satte i ett litet album), två godispåsar, klistermärken, en liten visselpipa och en rulle mentos.
    Tröjan få åka med nästa gång...
    Känns alltid lika bra när man fått iväg det!

• monya

Hej!

Jag har inget fadderbarn men jag översätter (voluntär) brev från faddrar till sina fadderbarn från svenska till engelska och franska...
    Jag får ca 3-5 brev i månaden att översätta...vi har sedan ca: 2 veckor på oss att översätta dessa....
    vad jag har förstått så buntar de ihop alla brev som kommit in inom en viss tidperiod o som ska skickas till samma by/land....
    O eftersom de finns en hel del i Sverige som inte kan engelska o franska så måste de ju översättas först...o detta tar tid...

det e nog därför du känner att det tar sån tid med att brevväxla..

förresten jag gör detta för plan o jag tror kraftigt på att breven kommer fram
    Presenterna kommer även dom fram...det jag har förstått e mycket önskvärt e just skolsaker, om de nu går i skolan...det e dyrt o anses inte "nödvändigt" därute i världen....sedan e fotbollar alltid populärt.

jag tycker att ni e kanon som har fadderbarn...hoppas själv på att kunna ha ett flertal här framöver.

• Tristan

Jo precis! Jag har också förstått att det har med "sånt" att göra varför brev och presenter tar sådan tid. Och jag är nöjd med Plan på alla andra vis. Allting som jag skickat iväg har kommit fram, för det får man ju svar på när brevet från Indien kommit fram. Tänkte bara att de kanske jobbar olika på olika organisationer och vissa hade snabbare växlingar.
    kulle också vilja skaffa mig ett till fadderbarn en dag, just nu säger ekonomin annat!
    Ha det gott!

• Signatur

Alltså:
    Breven kommer fram. Men paket kan försvinna på vägen. Det har hänt flera gånger. Trist. Men det hindrar mig inte från att försöka då och då

• Tristan

Du kan ju stoppa ner små saker som ryms i kuverten, typ klistermärken, små buttrikssaker, småblock, pennor o suddigum o andra småsaker man kan hitta på leksakshyllorna. Om breven kommer fram menar jag...

Så synd, jag hade blivit lite ledsen om paketen jag skickar skulle försvinna på vägen. Det har jag än så länge inte varit med om.

• garfield

Jag har en liten tjej i Indien som heter Moniqa. Jag har skickat pennor och målarböcker och sånt. Det är så svårt att veta vad de vill ha och behöver. Men pennor och så går ju säkert åt och är roligt att få.

Började som fadder i vintras och skickade brev strax efter, men har fortfarande inte fått något svar... Hoppas på att få det snart!

• Persikan

Hallå!

Jag har ett fadderbarn som heter Mwongeli och bor i Kenya. Hon är 12 år och jag har varit hennes fadder i 2½ år. Jag brukar skicka kort, fina brevpapper, pennor och twistband. Skolsaker tror jag är jättebra att skicka. Dessutom uppmuntrar man ju deras skolgång genom att visa att man tycker att den är viktig. Det jag tycker är svårare är vad jag ska skriva om i breven.

Jag är fadder genom Plan och hittills är jag väldigt nöjd.

• EmmaJo

Hej!
    Vi har tre: Thu (14 år) i Vietnam, Rosie (10 år) i Tanzania och Kushi (snart 1 år) i Indien. Alla genom SOS-barnbyar. Jaghar aldrig försökt skicka paket men har miljoner planer på att i framtiden kunna hälsa på dem...
    Fler med fadderbarn? Någon som har fadderbarn i samma ålder som egna barn eller som planerar att ta fadderbarn i samma ålder som knyttet i magen?

• Tristan

Vadå, kan man välja ålder på barnet?
    Det var det enda som jag blev lite besviken på när vi fick vårat fadderbarn, att han var så passa gammal. Våra barn är mycket yngre och har svårare att förhålla sig till kort på någon som är så mycket äldre än dem själva. Fast det är ju HONOM vi vill ha nu när vi har honom, så klart!
    Skulle vi skaffa ett till så vore det roligt att få ett yngre barn, någon som man kan följa länge....

Svar på tråden fadderbarn