• tomcar1

Funktionshinder och graviditet.

Hej !
    Vill gärna om det är fler här som har svårt att bli gravida på grund av funktionshinder ? Jag har sjukdomen cystisk fibros och jag kan inte bli gravid. Hur hanterar ni detta ?
    Tacksam för alla tips och tankar kring detta.
    Mvh tomcar1

• Svar på tråden Funktionshinder och graviditet.
  • ametist

Hej!

Jag har sjukdomen PCD, våra sjukdomar är väldigt snarlika, i symtom och behandling. Jag har inte tagit reda på om jag har problem med att bli fertil, som många med PCD har. Men jag känner att det inte är rätt att sätta ett barn på jorden utan attt kunna erbjuda barnet det allra bästa. Jag vet att jag inte har så mycket ork, skulle nog inte ens orka med en graviditet, inte heller att vara uppe om nätterna osv. Känns inte som om jag har förutsättningarna att ge ett barn allt jag tycker att ett barn ska ha, pga min ork.

För det mesta hanterar jag barnlösheten rätt bra. Sambon och jag pratar mycket om att vi måste vara lyckliga ändå, det är ju bara så. Vi får försöka fylla vardagen med glädje ändå, på olika sätt.

Men ibland blir jag otroligt ledsen. Känns verkligen som om jag missar något fantastiskt i livet. Speciellt när någon kompis får barn kan det kännas tungt. Känns som om de nästan "går vidare" i livet på något sätt, men att jag står kvar och stampar på samma ställe. Dessa gånger kramar jag om sambon extra hårt och han får än en gång påminna mig om att vi kan ha ett lyckligt liv ändå. :)

Vad har du för tankar själv?

Svar på tråden Funktionshinder och graviditet.