Några ord om äggdonation och sekretess
Hej alla ni som läser detta forum! Jag arbetar inom medicinsk forskning, och har bland annat gjort ett arbete kring IVF-behandling. Jag har även varit äggdonator. Jag skulle vilja uppmana alla donatorer och mottagare att vara lite försiktiga med att skriva exakt vilken dag ni genomgår äggplock/införande, samt vilken klinik ni genomför behandlingen på i de fall det är inom Landstinget. Orsaken till detta är att det är så pass få äggdonationer som genomförs i Landstinget, så dessa uppgifter kan leda till ofrivillig identifikation av donator/mottagare. Ibland är det bara en enda donator som plockas på ägg på två veckor eller längre på en viss klinik. Jag har själv råkat läsa poster här som har lett till att jag vet att en av mina "mottagarkvinnor" är en person som postar här på forumet. Givetvis kommer jag inte att kontakta den personen, eller försöka finna ut något mer om henne, men som ni förstår kan det vara olämpligt att ens möjligheten finns. Jag är övertygad om att många människor, både donatorer och mottagare, kan känna viss nyfikenhet på varandra vid anonym donation eftersom det handlar om livsavgörande frågor. Det är helt naturligt att grubbla och undra över hurdan mottagaren/donatorn är, hur hon ser ut etc under en viss period även om jag tror att dessa resonemang blir oviktiga efter ett tag. Jag är emellertid övertygad om att det är bäst att donator och mottagare förblir anonyma för varandra, så därför skulle jag vilja uppmana er alla att försöka posta bara det ena eller andra om det inte är absolut nödvändigt för diskussionen att posta både exakt datum och namn på kliniken.
Lycka till med era äggdonationer alla ni som står i kö och alla ni som påbörjat processen!