• Anonym (Sq)

Efter hur lång tid tycker ni att det är rimligt att bli sambo?

Är enligt mig givetvis skillnad på om man har barn sen tidigare då man även ska tänka på de före sig själv. 

Känns oavsett som att många har så bråttom precis som att förhållandet hänger på det. 

• Svar på tråden Efter hur lång tid tycker ni att det är rimligt att bli sambo?
  • Anonym (?)

När man är ung
    Efter man bott själv minst ett år
    Efter man gjort något längre utmande tillsammans, tex rest två veckor

• Anonym (Milla)

Det beror ju helt på omständigheterna. Jag tänker att det viktiga är att man, i början av förhållandet, har en enkel reträttväg ifall det tar slut.

Två unga människor där en bor hos sina föräldrar och den andra har en egen lägenhet så finns det inte så mycket att vänta på, om man vill bo tillsammans. Föräldrahemmet finns ju kvar ifall förhållandet går åt pipan.

• Anonym (Emma)

Det här är väl en sån fråga som det inte finns något rätt eller fel svar på. Enda jag anser är att om det är barn inblandat bör man vänta längre och gärna prova bo tillsammans för att se om det fungerar innan man gör det på riktigt. 
    För min del personligen kommer jag aldrig mer att flytta ihop med någon. Vill ha mitt eget hem. För min del är särbo bäst. 

• Anonym (Helene)

Tänker att det beror helt på situationen och vilka möjligheter det finns för det paret. Har man t.ex råd att ha två boenden under en kortare period för att provbo tillsammans är det ju betydligt enklare än om man inte har det. Behöver en i paret säga upp sig från sitt jobb och hitta nytt för att kunna flytta ihop bör man ju kanske vänta lite längre för att verkligen försäkra sig för att det känns rätt först. 

Alla kommer vara olika och det finns inget egentligen rätt eller fel här.

• ResanTillMelonia

Gärna flera år. Då vet man var man har varandra och var relationen står.

Folk som vill börja med att flytta ihop ha nog något att dölja om sig själv, hehe.

Svar på tråden Efter hur lång tid tycker ni att det är rimligt att bli sambo?