• Anonym (Maja)

Erfarenhet av att gå från en till två?

Har en kastrerad kille på 2,5 år som på senaste tiden blivit extremt krävande. Han hatar när jag pratar i telefon eller sitter vid datorn, då klättrar han på väggar, river på mattor och tv osv... går jag in i badrummet sitter han ofta och tjuter utanför. Jag vill egentligen inte ha en till, men samtidigt kanske han skulle må bra av en kompis? Tänker mig en runt samma ålder alt något äldre isf.

Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Erfarenhet av att gå från en till två?
  • Anonym (que)

Är det en man, katt eller hund du skriver om?

• felicityporter

Både du och din katt kommer må mycket bättre och ha mycket roligare och dessutom mysigare om du skaffar en till katt. Generellt bör inga katter bo ensamma utan mår bäst med en annan kattkompis. Tveka inte! Det är inte mer jobb med två katter än en, tvärtom! Mindre jobb och dubbelt så roligt! 👍

• Dexter dot com

Testa att vara jourhem åt ett katthem en period så du verkligen ser att din katt accepterar en ny katt. Funkar det inte så är det ju en tidsbestämd period och funkar det så kan du behålla katten. Har du ekonomi för två katter och kan du vara ledig några veckor i början tills du kan lämna dom ensamma?

• Anonym (+1)
    Dexter dot com skrev 2025-04-21 05:46:26 följande:

Testa att vara jourhem åt ett katthem en period så du verkligen ser att din katt accepterar en ny katt. Funkar det inte så är det ju en tidsbestämd period och funkar det så kan du behålla katten. Har du ekonomi för två katter och kan du vara ledig några veckor i början tills du kan lämna dom ensamma?

Detta!! ☝️
  • Anonym (Maja)
    Dexter dot com skrev 2025-04-21 05:46:26 följande:

Läste på om det och det låter tyvärr inte som något för oss. Det är inte heller tidsbestämt, utan om det inte fungerar bor katten kvar tills de hittat nytt hem, det fanns krav på att kunna ha dem i olika rum om man har fler osv. Det var flera punkter som inte fungerar.

Ja jag har både ekonomi och tiden.
  • Dexter dot com
    Anonym (Maja) skrev 2025-04-21 09:34:22 följande:
    Läste på om det och det låter tyvärr inte som något för oss. Det är inte heller tidsbestämt, utan om det inte fungerar bor katten kvar tills de hittat nytt hem, det fanns krav på att kunna ha dem i olika rum om man har fler osv. Det var flera punkter som inte fungerar.

Ja jag har både ekonomi och tiden.
    Fast du måste ju kunna ha dom i olika rum med en nätdörr emellan även om du köper en egen katt och vad gör du om det inte funkar
  • Anonym (Allie)

Min erfarenhet är att katter inte nödvändigtvis har bra personkemi med varandra och att de i vissa fall går varandra på nerverna istället för att ha kul ihop. Så att skaffa en till kan vara bra men det kan också bli helt fel.

Jag vet en katt som var en ängslig liten kisse fram tills att "kompisen" dog. Då visade det sig att ängsligheten inte alls var ett personlighetsdrag utan berodde på den andra katten. Sista åren i livet fick hon äntligen känna sig lugn och trygg.

Det bästa är ju om du kan skaffa en katt till på prov. Men jag vet inte hur lätt det är att ordna. Tar man en vuxen katt från ett katthem kan man åtminstone få veta om den katten generellt funkar bra ihop med andra katter eller ej.

De katter jag känner till, som blivit kuvade av den andra katten i familjen, har alla varit honor som bott ihop med en hane. Så kanske är risken mindre att det blir fel ifall du skaffar en hane till. 

• Anonym (Allie)
    Dexter dot com skrev 2025-04-21 09:54:25 följande:
    Fast du måste ju kunna ha dom i olika rum med en nätdörr emellan även om du köper en egen katt 
    Ja, det har du rätt i!
  • Anonym (Maja)
    Dexter dot com skrev 2025-04-21 09:54:25 följande:
    Fast du måste ju kunna ha dom i olika rum med en nätdörr emellan även om du köper en egen katt och vad gör du om det inte funkar

Det är ju just det där "om det inte fungerar" som är en av sakerna som får mig att tveka. 

Jag har flera vänner som bott i ettor när de tagit hem nya katter och inte kunnat stänga in heller. Det har gått bra, även om vissa av dem inte alls gillade varandra i början, så det finns definitivt mer än ett rätt sätt där. De har kanske haft tur... min katt har aldrig haft problem med vare sig hundar eller katter, så från hans sida är det bra förutsättningar...

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Dexter dot com
    Anonym (Maja) skrev 2025-04-21 10:25:28 följande:

Det är ju just det där "om det inte fungerar" som är en av sakerna som får mig att tveka. 

Jag har flera vänner som bott i ettor när de tagit hem nya katter och inte kunnat stänga in heller. Det har gått bra, även om vissa av dem inte alls gillade varandra i början, så det finns definitivt mer än ett rätt sätt där. De har kanske haft tur... min katt har aldrig haft problem med vare sig hundar eller katter, så från hans sida är det bra förutsättningar...

Fast ska man ge dom bäst förutsättningar att bekanta sig med varann utan att ryka ihop så har man en nätdörr så dom kan hälsa i sin egen takt utan att skada varandra och för att kunna sära på dom om en är för närgången. Hur mycket aktiverar du din katt? Det är ju inte alls säkert att en katt till löser hans kontaktbehov utan faktisk gör det värre med en katt till i en liten lgh.
  • Anonym (Maja)
    Dexter dot com skrev 2025-04-21 11:22:26 följande:
    Fast ska man ge dom bäst förutsättningar att bekanta sig med varann utan att ryka ihop så har man en nätdörr så dom kan hälsa i sin egen takt utan att skada varandra och för att kunna sära på dom om en är för närgången. Hur mycket aktiverar du din katt? Det är ju inte alls säkert att en katt till löser hans kontaktbehov utan faktisk gör det värre med en katt till i en liten lgh.
    Jag bor inte i en liten lägenhet, den är rymlig och har gott om plats, men de andra rummen går inte att stänga in en katt i av andra orsaker.

Han aktiveras både fysiskt och mentalt dagligen. Har massa hjärngympagrejer etc, men han löser dem på ingen tid alls.
  • felicityporter
    Anonym (Maja) skrev 2025-04-21 10:25:28 följande:

Jag har haft otroligt många katter i mitt liv och hade som mest 6 katter tillsammans hela deras liv. Jag har aldrig någonsin haft problem med att introducera en ny katt till befintlig/a katt/er. Jag har aldrig heller använt mig av nätdörr eller separata rum, det har alltid fungerat superbra ändå. Jag tror det är extremt ovanligt att en katt verkligen inte accepterar en ny kompis om man samtidigt visar sin katt att nya kompisen inte är ett hot utan istället något positivt. Jag brukar alltid servera extra god mat och mycket godis till katterna vid introduktion, eftersom de då glömmer bort att vara rädda och associerar varandra med något väldigt positivt istället.
    Den glädje man känner när man ser sina katter ligga och sova tillsammans eller busa ihop är verkligen oslagbar.
  • Anonym (Lika)

Min hankatt är exakt likadan. Går jag in på toan och stänger om mig börjar han jama demonstrativt. Men jag gör bara det när särbon är här. Pratar jag i telefon blir det också ett jäkla liv osv.. 
    Jag tror inte att en till katt kommer göra saken bättre. Han kommer troligtvis vara lika intresserad av min uppmärksamhet ändå.. Han är dessutom extremt bortskämd med det då jag jobbar hemifrån. Jag lämnar bara hemmet när jag ska handla eller träna. Så ensam är han sällan.

Svar på tråden Erfarenhet av att gå från en till två?