Anonym (Maja) skrev 2025-04-21 10:25:28 följande:
Det är ju just det där "om det inte fungerar" som är en av sakerna som får mig att tveka.
Jag har flera vänner som bott i ettor när de tagit hem nya katter och inte kunnat stänga in heller. Det har gått bra, även om vissa av dem inte alls gillade varandra i början, så det finns definitivt mer än ett rätt sätt där. De har kanske haft tur... min katt har aldrig haft problem med vare sig hundar eller katter, så från hans sida är det bra förutsättningar...
Jag har haft otroligt många katter i mitt liv och hade som mest 6 katter tillsammans hela deras liv. Jag har aldrig någonsin haft problem med att introducera en ny katt till befintlig/a katt/er. Jag har aldrig heller använt mig av nätdörr eller separata rum, det har alltid fungerat superbra ändå. Jag tror det är extremt ovanligt att en katt verkligen inte accepterar en ny kompis om man samtidigt visar sin katt att nya kompisen inte är ett hot utan istället något positivt. Jag brukar alltid servera extra god mat och mycket godis till katterna vid introduktion, eftersom de då glömmer bort att vara rädda och associerar varandra med något väldigt positivt istället.
Den glädje man känner när man ser sina katter ligga och sova tillsammans eller busa ihop är verkligen oslagbar.