• Anonym (Tips mottages)

Gelénaglar på 10 åring-farligt?

Min dotter vill ha gelénaglar på examen som hennes moster skulle fixa. Hon blev ombedd att spara ut naglarna till dess. Jag visste inget om detta. Först och främst tycker jag det är ganska ofräscht med långa naglar åtminstone på barn som är lite överallt i jord och grejer, sen har jag hört något att man inte ska göra det på barn. 
    Vad tycker ni? Jag fattar inte heller grejen är det som lösnaglar eller? Sitter de kvar länge efteråt?

• Svar på tråden Gelénaglar på 10 åring-farligt?
  • Anonym (Gel-lack?)

Är det gel-lack hon ska få? 

Om man inte härdar lacken kan den ge kliande utslag på huden. Man härdar lacken med uv-lampa och mycket uv på huden ökar risken för hudcancer. En enstaka gång lär knappast vara ett problem. 

Jag låter min 13-åring måla med gel-lack på lösnaglar som hon sen fäster med sticky pads. 

• Anonym (Tips mottages)

Ja precis hon beskrev det som gel lack under en lampa 

• Anonym (S)

Gellack en gång är väl inte hela världen men högst onödigt. Det sliter på naglarna. Kan hon inte nöja sig med vanligt lack?

• Anonym (Tips mottages)
    Anonym (S) skrev 2025-04-19 16:58:05 följande:

Gellack en gång är väl inte hela världen men högst onödigt. Det sliter på naglarna. Kan hon inte nöja sig med vanligt lack?

Jo jag hade ju hoppats på det men det var mer mostern som ledde henne in på ämnet, tror inte hon tjatade sig till det för hon vet knappt vad nagellack är, har nästan aldrig använt det. 
  • Anonym (qwerty)

Skulle aldrig låta mitt barn ha det, är skit som kan ge utslag och allergiska reaktioner, för att inte tala om att det förstör naglarna under och ser smaklöst ut.
    Säg åt moster att skärpa sig.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Marie)
    Anonym (Tips mottages) skrev 2025-04-19 22:43:14 följande:
    Jo jag hade ju hoppats på det men det var mer mostern som ledde henne in på ämnet, tror inte hon tjatade sig till det för hon vet knappt vad nagellack är, har nästan aldrig använt det. 
    Då låter det väldigt onödigt att ge sig på gellack. Bara vanligt nagellack skulle ju vara tillräckligt nytt och spännande. 
  • Anonym (Henny)

Du känner dig lätt överkörd av mostern? 
    Det är väl ändå ditt beslut att ta? Det är din dotter. 
    Man ska inte behöva förklara för en annan vuxen människa vad som är lämpligt för barn eller inte.. 
    Hon kunde väl frågat dig först? 

Nej, jag hade inte tillåtit det på min dotter. Nagellack absolut, men ingen som kräver klister eller kan förstöra naglarna och ge upphov till allergier och livslånga problem. 

• Anonym (Tips mottages)

Ja jag tyckte absolut hon kunde frågat mig innan. Men varför väljer då en del ha gelénagellack istället för vanligt nagellack? Är det bara för estetikens skull? Är det mer hållbart? 

• Anonym (S)

Ja, gellack sitter längre och tas inte bort lika enkelt som vanligt lack.

• Löveet

Hej! 

Jag har arbetat som nagelterapeut i över 10 år. Främst har man väldigt lätt att utveckla allergier i sådan ung ålder vilket är en stor anledning till att inte göra naglar på barn och varför de faktiskt finns en åldersgräns hos seriösa nagelterapeuter. En annan anledning är att man som barn har otroligt mycket cellförnyelser vilket gör att kroppen stöter bort materialet snabbare och hållbarheten blir dålig. Skulle absolut avråda, din dotter duger precis som hon är med vanligt nagellack. Det är du som bestämmer <3

• Anonym (Tips mottages)
    Löveet skrev 2025-04-27 16:14:20 följande:

Hej! 

Jag har arbetat som nagelterapeut i över 10 år. Främst har man väldigt lätt att utveckla allergier i sådan ung ålder vilket är en stor anledning till att inte göra naglar på barn och varför de faktiskt finns en åldersgräns hos seriösa nagelterapeuter. En annan anledning är att man som barn har otroligt mycket cellförnyelser vilket gör att kroppen stöter bort materialet snabbare och hållbarheten blir dålig. Skulle absolut avråda, din dotter duger precis som hon är med vanligt nagellack. Det är du som bestämmer <3

Tack för svar. Men när du skriver göra naglar menar du då även gellack? För hon skulle inte ha några gelénaglar utan bara gellack på sina naglar. 
  • Anonym (E)

Jag hade föredragit lösnaglar som man sätter på med typ tejp, alltså inget annat lim eller härda under en lampa, det dinns ju rätt korta varianter och om det bara är för en skolavslutning så räcker det gott och väl

• Löveet

De gäller absolut gellack också :) Preppen (förberedelserna) ser lika ut, sen om man gör behandlingen på egen nagel (gellack) eller om man bygger upp förlängning/förstärkning med gelé är strunt samma. ?Gellack? är en härdplast precis som ?Gelé? och man använder starka superbond/primer, härdar i uv osv under båda behandlingarna. Klister-lösnaglar är ett bra alternativ som ovan skrev om det ska fylla funktion över en dag.
    Om du förklarar detta för hennes moster så hoppas man ju verkligen att hon ändrar uppfattning för din dotters bästa.
    Lycka till!  

• Izza079

Alltså du är ju hennes mamma, berätta att det är skadligt eftersom det är det. Och om hon vill kan hon måla naglarna med nagellack. Själv skulle jag säga när du blir gammal nog och kan betala för naglar så får du göra det sen. Du är fin som du är.
    Det är ju du som bestämmer inte moster och så kan du meddela att hon är 10 år, varför uppmuntra redan nu med ett ideal som man inte ens behöver. Dena hets med utseendefixering börjar tidigare och tidigare i åldrarna. Det är vi vuxna som måste sätta ner foten. Vist kanske naglar känns väldigt oskuldsfullt men dagen tjejer och killar blir ju bonadernas med intryck om just så här ska du se ut. Och matas man redan som 10 åring om att ens naglar inte duger som dom är vart kan det få sluta?  Vad hände att barn får vara barn? 
    Åh du är en bra mamma glöm inte det fast en du säger nej till vissa saker. 

• Anonym (Er konsumtion förgiftar miljlön)

Vill man be om allergier och gillar miljöförstöring är det väl ett jättebra förslag.

Ta gärna lite extra glitter också så forskarna kan hitta det i framtida barns och djurungars navelsträngar och fler får stroke, det blir väl bra eller?

supermiljobloggen.se/nyheter/mikroplaster-i-bade-rattfoster-och-manskliga-livmodrar/

forskninghalsa.se/mikroplast-i-halskarlen-okar-risk-for-hjartinfarkt-och-stroke/

• Anonym (Tips mottages)
    Anonym (E) skrev 2025-04-27 18:39:32 följande:

Jag hade föredragit lösnaglar som man sätter på med typ tejp, alltså inget annat lim eller härda under en lampa, det dinns ju rätt korta varianter och om det bara är för en skolavslutning så räcker det gott och väl

Smart! Jag ska föreslå det för min dotter. 
  • Anonym (Tips mottages)
    Löveet skrev 2025-04-28 07:06:34 följande:

De gäller absolut gellack också :) Preppen (förberedelserna) ser lika ut, sen om man gör behandlingen på egen nagel (gellack) eller om man bygger upp förlängning/förstärkning med gelé är strunt samma. ?Gellack? är en härdplast precis som ?Gelé? och man använder starka superbond/primer, härdar i uv osv under båda behandlingarna. Klister-lösnaglar är ett bra alternativ som ovan skrev om det ska fylla funktion över en dag.
    Om du förklarar detta för hennes moster så hoppas man ju verkligen att hon ändrar uppfattning för din dotters bästa.
    Lycka till!  

Tack för svar. Jag förstår. Ja det får bli lösnaglar eller nagellack. :)
  • Anonym (Tips mottages)
    Izza079 skrev 2025-04-28 07:27:38 följande:

Alltså du är ju hennes mamma, berätta att det är skadligt eftersom det är det. Och om hon vill kan hon måla naglarna med nagellack. Själv skulle jag säga när du blir gammal nog och kan betala för naglar så får du göra det sen. Du är fin som du är.
    Det är ju du som bestämmer inte moster och så kan du meddela att hon är 10 år, varför uppmuntra redan nu med ett ideal som man inte ens behöver. Dena hets med utseendefixering börjar tidigare och tidigare i åldrarna. Det är vi vuxna som måste sätta ner foten. Vist kanske naglar känns väldigt oskuldsfullt men dagen tjejer och killar blir ju bonadernas med intryck om just så här ska du se ut. Och matas man redan som 10 åring om att ens naglar inte duger som dom är vart kan det få sluta?  Vad hände att barn får vara barn? 
    Åh du är en bra mamma glöm inte det fast en du säger nej till vissa saker. 

Jag visste inte att det var farligt/inte bra, jag var bara misstänksam på att det var något dåligt. 
    Det värsta är att hon inte hade föreslagit det själv utan denna person ville göra det på henne och hon ba "okej". 
    Sen kom hon hem och sa att hon skulle spara ut naglarna. För hon skulle få gellack till skolavslutningen. 
Svar på tråden Gelénaglar på 10 åring-farligt?