Izza079 skrev 2025-04-28 07:27:38 följande:
Alltså du är ju hennes mamma, berätta att det är skadligt eftersom det är det. Och om hon vill kan hon måla naglarna med nagellack. Själv skulle jag säga när du blir gammal nog och kan betala för naglar så får du göra det sen. Du är fin som du är.
Det är ju du som bestämmer inte moster och så kan du meddela att hon är 10 år, varför uppmuntra redan nu med ett ideal som man inte ens behöver. Dena hets med utseendefixering börjar tidigare och tidigare i åldrarna. Det är vi vuxna som måste sätta ner foten. Vist kanske naglar känns väldigt oskuldsfullt men dagen tjejer och killar blir ju bonadernas med intryck om just så här ska du se ut. Och matas man redan som 10 åring om att ens naglar inte duger som dom är vart kan det få sluta? Vad hände att barn får vara barn?
Åh du är en bra mamma glöm inte det fast en du säger nej till vissa saker.
Jag visste inte att det var farligt/inte bra, jag var bara misstänksam på att det var något dåligt.
Det värsta är att hon inte hade föreslagit det själv utan denna person ville göra det på henne och hon ba "okej".
Sen kom hon hem och sa att hon skulle spara ut naglarna. För hon skulle få gellack till skolavslutningen.