• Charlie1990

Pinsamt att vara sjuksköterska

Jag blev nyexad sjuksköterska i våras. Och fy fan vad jag skäms över att vara sjuksköterska. Det är verkligen ett pissyrke, arbetsmässigt samt lönen. När man säger att man utbildat sig till sjuksköterska får man till svar ?det finns jobb iaf?. Vet ni varför det finns jobb? Jo ingen vill jobba med det. Vill varna alla där ute som läser till sjuksköterska. Hoppa av om du inte vill förlora dit liv och för alltid vara stämplad som en  WT människa! 

• Svar på tråden Pinsamt att vara sjuksköterska
  • Anonym (Me)

Har du ens testat att jobba som det eller dömer du ut det innan? För det du beskriver är långt ifrån sanningen. Jag jobbar i ett yrke där vi jobbar i team och där alltid sjuksköterskor är med. De har allas stora respekt (med rätta) och jag vet att de har en månadslön på cirka 45 000 (plus ob) så jag vet inte om jag kallar det usel lön heller direkt.

• Anonym (K)

Känner inte igen det alls. Känner mig väldigt respekterad som sjuksköterska. Lönen kan alltid vara bättre men den som betraktar yrket som WT har stora problem.

• Mandel

Vaddå pinsamt?
    Det är väl helt fantastiskt att det finns människor som vill vara sjuksköterskor, undersköterskor, förskolepersonal, lärare, vårdbiträden, lokalvårdare osv.
    De gör ett grymt jobb och utan dem skulle samhället stanna.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Agnes)

Men varför i all sin dar utbildade du dig till sjuksköterska då?!!
    Du måste ju ha vetat vad du gick in i? 

Bara DET säger mig att vissa verkligen inte passar för vissa yrken.

• jeolpeol

Som läkarkandidat kan jag säga att sjuksköterskor är extremt viktiga och har ingenting alls att skämmas för. De förtjänar dock högre löner, det håller jag med om.

Men om du är nyexaminerad sjuksköterska så måste du ju ha vetat vad du gav dig in på innan du började arbeta? Du har väl haft både fältstudier och vfu? Var det först efter du tagit examen som du upptäckte att yrket inte var för dig? Det är ju beklagligt i såna fall. Men bara för att det inte blev som du trodde ska du inte nedvärdera hela professionen.

Glad påsk!

• Anonym (Mimmi)
    Mandel skrev 2025-04-17 10:59:23 följande:

Vaddå pinsamt?
    Det är väl helt fantastiskt att det finns människor som vill vara sjuksköterskor, undersköterskor, förskolepersonal, lärare, vårdbiträden, lokalvårdare osv.
    De gör ett grymt jobb och utan dem skulle samhället stanna.

Och just såna kommentarer att yrken som inte kräver utbildning alls läggs i samma kategori som yrken som kräver flera års högskolestudier kan ju kännas lite deppigt för en sjuksköterska eller en lärare. 
  • Anonym (.)
    Charlie1990 skrev 2025-04-17 10:45:00 följande:
    Pinsamt att vara sjuksköterska

Jag blev nyexad sjuksköterska i våras. Och fy fan vad jag skäms över att vara sjuksköterska. Det är verkligen ett pissyrke, arbetsmässigt samt lönen. När man säger att man utbildat sig till sjuksköterska får man till svar ?det finns jobb iaf?. Vet ni varför det finns jobb? Jo ingen vill jobba med det. Vill varna alla där ute som läser till sjuksköterska. Hoppa av om du inte vill förlora dit liv och för alltid vara stämplad som en  WT människa! 

Sjukskötserkor utför väldigt viktiga uppgifter och är högt respekterade. Med rätt arbetsgivare kan du få en lön på  50 000 SEK /månad. Vad är det för fel med det?
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-04-17 16:16:31 följande:
    Och just såna kommentarer att yrken som inte kräver utbildning alls läggs i samma kategori som yrken som kräver flera års högskolestudier kan ju kännas lite deppigt för en sjuksköterska eller en lärare. 
    Men snälla!
    Att ha en utbildning gör inte det ena yrke viktigare. Då är läkare viktigare än sjuksköterskor för de har längre utbildning? Alla behövs i ett team, jag ser inte ner på mina kollegor utan utbildning för jag är inte lika duktig på deras uppgifter som de och skulle aldrig få tid till mina uppgifter utan dem!
    Sjuksköterskor är grymma och sitter på en enorm kunskap, men även lokalvårdaren är viktig. Eller vill du jobba i en smutsig operationssal, akutavdelning eller var du nu jobbar?

Många yrken har det också alldeles för stressigt och förtjänar mer i lön även om vård och omsorg just nu är de som har bland den sämsta arbetsmiljön, så kom ner på jorden och inse att du inte är viktigare än andra yrken...
  • Anonym (VA?)

Hur kan sjuksköterska vara WT?
    Vill du hamna i en sjukvård utan sjuksköterskor och undersköterskor TS?
    Jag har alltid sett enormt upp till Sjuksköterskor, och allra särskilt under Covid-perioden.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Wtf) skrev 2025-04-18 14:50:24 följande:
    Men snälla!
    Att ha en utbildning gör inte det ena yrke viktigare. Då är läkare viktigare än sjuksköterskor för de har längre utbildning? Alla behövs i ett team, jag ser inte ner på mina kollegor utan utbildning för jag är inte lika duktig på deras uppgifter som de och skulle aldrig få tid till mina uppgifter utan dem!
    Sjuksköterskor är grymma och sitter på en enorm kunskap, men även lokalvårdaren är viktig. Eller vill du jobba i en smutsig operationssal, akutavdelning eller var du nu jobbar?

Många yrken har det också alldeles för stressigt och förtjänar mer i lön även om vård och omsorg just nu är de som har bland den sämsta arbetsmiljön, så kom ner på jorden och inse att du inte är viktigare än andra yrken...
    Jag ser inte ner på något yrke alls. Däremot är mitt yrke svårare, mer komplext och har kostat mig tid och pengar för att kunna arbeta inom, därför anser jag också att lönerna bör vara högre. Jag har jobbat som lokalvårdare och det var helt okej, men efter en tvådagars internutbildning kunde jag alla delar av jobbet.

Kommentaren jag svarade på räknade upp kvinnodominerade yrken. Det var mest det de har gemensamt. 
Svar på tråden Pinsamt att vara sjuksköterska