Anonym (Wtf) skrev 2025-04-18 14:50:24 följande:
Men snälla!
Att ha en utbildning gör inte det ena yrke viktigare. Då är läkare viktigare än sjuksköterskor för de har längre utbildning? Alla behövs i ett team, jag ser inte ner på mina kollegor utan utbildning för jag är inte lika duktig på deras uppgifter som de och skulle aldrig få tid till mina uppgifter utan dem!
Sjuksköterskor är grymma och sitter på en enorm kunskap, men även lokalvårdaren är viktig. Eller vill du jobba i en smutsig operationssal, akutavdelning eller var du nu jobbar?
Många yrken har det också alldeles för stressigt och förtjänar mer i lön även om vård och omsorg just nu är de som har bland den sämsta arbetsmiljön, så kom ner på jorden och inse att du inte är viktigare än andra yrken...
Jag ser inte ner på något yrke alls. Däremot är mitt yrke svårare, mer komplext och har kostat mig tid och pengar för att kunna arbeta inom, därför anser jag också att lönerna bör vara högre. Jag har jobbat som lokalvårdare och det var helt okej, men efter en tvådagars internutbildning kunde jag alla delar av jobbet.
Kommentaren jag svarade på räknade upp kvinnodominerade yrken. Det var mest det de har gemensamt.