• Anonym (Lilla jag)

Presenter till barnbarn

Hur gör ni som har många barnbarn med presenter/julklappar? Jag har flera barn och de flesta har egna barn alltså mina barnbarn. 
    Min äldsta dotter har 3 barn
    Mina andra döttrar och söner har 2 barn/var och 1 son har inga barn.
    Jag gör så att jag ger varje familj lika mycket presenter. Det innebär att min äldsta dotter och hennes barn får mindre presenter eftersom dom är fler. Och min son som inte har barn får allt själv . 
     Ger ni varje barnbarn lika mycket presenter oavsett? Eller ger ni varje familj lika mycket? 
    Diskuterade detta med en väninna häromdagen.

• Svar på tråden Presenter till barnbarn
  • Anonym (Mamma)

Jag tycker det mest rimliga är att du ger presenter som folk kommer bli glada för. Antalet är inte det viktiga utan hur genomtänkt något är. Någon kanske tycker det är jättespännande med djur. Då kan den få ett årskort på Skansen, ett annat barn gillar böcker och är lite äldre. Då kan man ju köpa flera pocketböcker (för samma pris som årskortet på Skansen). Rättvisa existerar inte, utan utgå från att det ska bli personligt. Jag har sett mor och far föräldrar ge bort presenter bara för att ge bort något. Har aldrig förstått den saken. Vad tror du mottagaren skulle bli glad av? En 2 åring kanske skulle bli överlycklig om den fick våffelkalas hos mormor/farmor, ge bort det som en gåva. 

Sedan tycker inte jag det är något fel med att köpa begagnade saker heller och ge bort. Otroligt prisvärt och bra för miljön och sedan att ge bort upplevelser 

• Anonym (Moster)

Jag har inte barnbarn men syskonbarn. Jag betraktar dem som unika individer som var och en har ett lika stort värde för mig. Det skulle aldrig falla mig in att ge mindre till någon för att den har fler syskon. 

• Anonym (Svårt)

Livet är ju olika för olika personer. För några barn är dyra legoset högsta önskan för andra barn är det att få sluta tidigare från förskola/fritids och att få spela Uno. Det handla inte om pengar. De flesta äldre idag tror att det handlar om pengar och vilka saker som kan köpas. I mångq fall idag är det så men i många fall handlar det om tid. Tyvärr kan jag inte ge ett generellt svar men mitt råd är att tänka igenom vad barnet egentligen behöver. För min egen del hade jag tänkt att det spelar ingen roll om presenten kostar 100 eller 1000. Barnet hade tänkt på det desto mindre.

• Anonym (Moster)
    Anonym (Svårt) skrev 2025-04-16 22:14:12 följande:

Livet är ju olika för olika personer. För några barn är dyra legoset högsta önskan för andra barn är det att få sluta tidigare från förskola/fritids och att få spela Uno. Det handla inte om pengar. De flesta äldre idag tror att det handlar om pengar och vilka saker som kan köpas. I mångq fall idag är det så men i många fall handlar det om tid. Tyvärr kan jag inte ge ett generellt svar men mitt råd är att tänka igenom vad barnet egentligen behöver. För min egen del hade jag tänkt att det spelar ingen roll om presenten kostar 100 eller 1000. Barnet hade tänkt på det desto mindre.

Ja, så är det ju. Det viktiga är att barnen upplever presenterna som likvärdiga. Hur mycket de kostar spelar mindre roll, i synnerhet när det gäller små barn med noll koll på pengar. 
  • Anonym (alla)
    Anonym (Lilla jag) skrev 2025-04-16 20:14:16 följande:
    Presenter till barnbarn

Hur gör ni som har många barnbarn med presenter/julklappar? Jag har flera barn och de flesta har egna barn alltså mina barnbarn. 
    Min äldsta dotter har 3 barn
    Mina andra döttrar och söner har 2 barn/var och 1 son har inga barn.
    Jag gör så att jag ger varje familj lika mycket presenter. Det innebär att min äldsta dotter och hennes barn får mindre presenter eftersom dom är fler. Och min son som inte har barn får allt själv . 
     Ger ni varje barnbarn lika mycket presenter oavsett? Eller ger ni varje familj lika mycket? 
    Diskuterade detta med en väninna häromdagen.

Varje barn och barnbarn är ju en egen person. Därför fattar jag inte varför din dotters barn skulle få mindre bara för att de är fler syskon? De är ju inte en enda skock, utan flera individer.

Om det är en present som är till alla barn i en familj, som typ studsmatta, aktivitet eller liknande så går det att göra så. Men annars blir det konstigt att göra som du gör. 
  • Anonym (Åsa)

Jag har tre barn och två bonusbarn. Tillsammans har jag och min make 14 barnbarn. Vi bestämde tidigt att barnbarnen får 200kr var vid jul samt 400kr vid födelsedagar. 

Det är ju barnbarnen och ingen familjen som ska firas, så hellre lika mellan barnbarnen. 

• Virriga Vera

2 barn med respektive och 2 barnbarn. Jag har ingen koll på om det är rättvist i pengar, jag köper det jag tycker passar dem och det jag vet de uppskattar.

Att göra som du gör upplever jag som ganska orättvist.

Av naturliga skäl så läggs det lite mer pengar på 10 åringen än på 3 åringen.

• Anonym (123)

I vår familj så får barnbarnen lika mycket. Och sedan den som har många barn får föräldrarna ingenting och den som bara har ett barn får en egen julklapp.

Dvs. varje familj får lika mycket utan att det blir någon skillnad för barnbarnen

Hade kanske varit annorlunda om det fanns olika förutsättningar i övrigt. I ovan fall så har alla inblandade familjer (inkl mormor) bra med pengar. 

Systemet kommer från att min mamma alltid kände att hennes syskon fick mer än henne och vill inte att varken hennes barn eller barnbarn ska känna samma. 

• Anonym (Bubba)

Alla barnbarn får lika mycket ungefär. Förstår inte varför någon skulle få mindre bara för att de har syskon? 

• Anonym (S)
    Anonym (Bubba) skrev 2025-04-17 16:58:04 följande:

Alla barnbarn får lika mycket ungefär. Förstår inte varför någon skulle få mindre bara för att de har syskon? 

För att man inte har råd, givetvis....!! Speciellt när barnen blir lite äldre. Rätt ordentlig skillnad att ge 3000 till ena familjen och 500 till den andra. Det skulle jag som förälder inte tycka var okej och aldrig kunna "kräva" av mina föräldrar! Tycker tanken är viktigare än värdet!
Svar på tråden Presenter till barnbarn