Anonym (menlös) skrev 2025-04-14 22:49:07 följande:
Hamnat i klimakteriet. Orkar knappt umgås med någon.
Är 47 år. Har hamnat i klimakteriet och mensen är slut i princip: Har inga symtom annars, dvs inga vallningar osv men känner att jag är liksom avtrubbad. Orkar inte hitta på roliga saker, vill inte dejta (är singel) och tackar nej till att träffa vänner och syskon. Orkar inte vara social: Orkar inte spela intresserad och glad: Det är så det känns. ÄR inte ledsen, men inte heller glad. Vet inte vad jag är.
Det känns bara som att jag inte orkar med något. Som att allting är värsta projektet. Om jag ska besikta bilen känns det som hela den dagen kommer vara förstörd av jobb. Om jag ska handla mat till någon maträtt och sen laga mat så känns det som att det kommer ta hela dagens energidepå.
Är det så här när mensen tar slut? Blir man helt avtrubbad? Kan man gör något så att man känner lite mer och ser fram emot saker?
Jag har upplevt precis detsamma, och är i din ålder, ett par år äldre, så jag tror också att det är klimakteriet. Det är inte så konstigt att man mår annorlunda när det händer så mycket med hormonerna under den perioden. kan ju närmast liknas vid puberteten, fast lite omvänt. Och hormonerna är ju en stor del av hur man mår annars, så vore konstigt om de inte påverkar även vid klimakteriet.
För min egen del så har jag haft en period som du beskriver, med lågt humör, låg lust att göra nåt alls, svårt att sova, trött hela dagarna. Även upplevt att min kropp har ändrats på sätt som varit svåra att acceptera. Inte bara vikten, utan även att jag börjat se gammal och sliten ut i ansiktet, håret fick sämre kvalitet, ögonbrynen blev tunna, hängiga kinder...
Och i mitt fall så sammanföll detta med att ett av mina barn blev sjuk, så det var lite svårt att veta vad som var mest slitsamt. Plus allmänt jobbigt att vara tonårsmamma... :)
I alla fall så har det nu gått några år och jag börjar känna mig mer som vanligt igen. Jag har även medvetet jobbat emot de här känslorna, tagit mig ut trots att jag inte har nån lust, tränar, jobbat med sömnen. Tar även lite tillskott för klimakteriebesvär, men vet inte om de fungerar. Kanske är det också så att klimakteriet är värst när man är mitt uppe i det, och att jag nu är mer eller mindre igenom?
Så jag skulle säga att ja, det är nog klimakteriet som gör att du känner dig såhär. Och att det kan gå över och bli bättre. Precis som tonåren :) Men att det kanske behövs att du gör något för dig själv för att m bättre, sömnen, vitaminer, träning, tvinga dig ut på saker...