• viktorjohan

Bolånefråga

Hej.
    Jag omförhandlade om mina lånevillkor i dag. Jag har Nordea och har haft i över 30 år. Innan dagens möte kollade jag upp vilka villkor jag skulle få på en annan bank om jag bytte till den. När jag fick höra villkoren från Nordea var de sämre än de jag fått erbjudande/offert på från den andra banken. Jag påtalade detta. Då sa min rådgivare på Nordea att hon ville se den skriftliga offerten från den andra banken. Jag ställde mig tveksam till ett sånt förfarande. Så gör man i vart fall inte i andra sammanhang. Jag har gjort många stora upphandlingar i byggbranschen. Aldrig att jag visat den ena entreprenörens offert för den andra. Jag undrar om detta förfarande från Nordea verkligen är lagligt och om det är så alla banker gör. I så fall är det inte konstigt att konkurrensen inte fungerar i bankbranchen. 

• Svar på tråden Bolånefråga
  • Anonym (Anna)

Du är väl inte tvingad att visa något? Inte heller att stanna hos Nordea.

Hon ville väl veta om du talade sanning. Men har svårt att se att det skulle vara brottsligt att fråga. 

• viktorjohan
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-14 17:03:21 följande:

Du är väl inte tvingad att visa något? Inte heller att stanna hos Nordea.

Hon ville väl veta om du talade sanning. Men har svårt att se att det skulle vara brottsligt att fråga. 

Visst kan jag byta bank om jag vill. Men jag tycker förfaringssättet är oetiskt. Så gör man inte annars. Jag kommer inte visa offerten från den andra banken. Förmodligen blir det byte av bank också. 
  • Anonym (Axiom)

Bara byt bank.

Man har inget för att vara lojal idag och om fler av oss bytte oftare hade nog bankerna blivit i alla fall lite mer angelägna om att vara talbara när man vill diskutera lån.

• Anonym (Abc)

Det är nog inget konstigt med det. Det bad min bank också om. Tyvärr hade den andra bankens erbjudande gått ut då så jag kunde inte visa men hade inte ränteläget förändrats så hade jag visat det.

Jag tror inte du ska jämföra din privatekonomi med en upphandling. Jag springer heller inte runt och visa mina leverantörers siffror för andra leverantörer men det skulle knappast vara olagligt att göra det.

Bankerna däremot följer ju varann som ler och långhalm. Precis som elektronikkedjorna.

Svar på tråden Bolånefråga