• Anonym (Trött)

Era fysiska reaktioner på stress?

Ni som fått fysiska reaktioner av långvarig stress/överbelastning, hur har det visat sig hos er?

Jag känner mig just nu typ "seg" i kroppen ibland, lite som när man varit ute och är kall om händerna så de funkar lite långsammare. Inte hela tiden, men till och från. Är också allmänt lite darrig och trött.

Har under lång tid haft rejält med stress och dålig avbruten sömn, stress både från jobb, anhöriga som fått oroande sjukdomsbesked, småbarn som krävt sitt och ett hus att sköta och funderar på om det är kroppen som börjat säga ifrån nu lite mer alarmerande.

Vore intressant att höra hur andra upplevt att ni reagerat fysiskt.

(

• Svar på tråden Era fysiska reaktioner på stress?
  • Anonym (migrän)

För mig är det migrän och annan huvudvärk. Har i perioder haft migränanfall varje vecka, varje anfall varar 72 timmar nästan exakt. 

så jag brukar säga att jag kommer aldrig bli utbränd eftersom huvudvärken tvingar mig att förändra något långt innan. 

• Anonym (Bromsa)

Bromsa i tid innan det blir värre. Kroppen signalerar att du måste ta det lugnare. Långvarig stress kan leda till att du inte längre kan ta dig upp ur sängen och klara av att laga mat, städa osv. Det kan bli väldigt förlamande.

Här är några symtom på stress;

Panikångestattacker. Hjärntrötthet/hjärndimma. Muskelryckningar och domningar. Smärta. Koncentrationssvårigheter och förvirring.
    Man kan plötsligt få svårt att orientera sig och samla sina tankar. Sömnsvårigheter. Yrsel. Listan kan göras lång. 

Ofta går man igenom olika faser. Akut stress och återhämtningsfas osv. 

I extrema fall finns det som som blivit förlamade.Var t,ex en professor som en dag fastnade i sin stol och inte kunde resa sig igen för att hon inte kunde röra sig eller gå.

• Anonym (Love)

Huvudvärk. Dubbelseende. Ögonflimmer. Låsningar i axlar och nacke. 

• mammapappahund

har varit stressad så länge jag kan minnas men har inte ?mått Dåligt? av det. Men från ingenstans i augusti förra året tog det tvärstopp. Blev diagnostiserad med paniksyndrom som en konsekvens av långvarig stress (och ångest som kom med stressen). 28 år och livrädd för att lämna hemmet med dödsångest deluxe är inget jag rekommenderar? sök hjälp innan det går för långt. 

• Anonym (T)

Tinnitus och magproblem i olika former.

• Anonym (B)

Hjärntrötthet
    Lätt irriterad 
    Extremt trött
    Yrsel
    Minnes svårigheter 
    Tappar ord 

Kan säkert finnas mer... 

• Anonym (Elsa)

Svårt med minnet på olika sätt som tex:
    Att komma ihåg varför jag gick in i ett rum
    Ställer saker på fel plats
    Måste leta mig tillbaka i minnet, var tidigare väldigt snabb (det är som att processorn saktat ner)
    Inte lika bra på att associera

Sen är det som att vissa dagar kan jag vakna och känna att hela jag bara kommer att gå i trettio idag. Inte en chans att jag åker ut på någon motorväg utan idag kommer det gå låååångsamt.

Vissa mornar är det som att jag har en tung hjälm på mig. Jag känner mig nere, tung, sorgsen. Det kan släppa samma dag eller 3-4 dagar senare. Inget hjälper, inget som vanligtvis återhämtar mig och inget som skulle kunna funka "uppåt" typ koffeindryck

• Anonym (stressråttan)
    mammapappahund skrev 2025-04-14 15:14:05 följande:

har varit stressad så länge jag kan minnas men har inte ?mått Dåligt? av det. Men från ingenstans i augusti förra året tog det tvärstopp. Blev diagnostiserad med paniksyndrom som en konsekvens av långvarig stress (och ångest som kom med stressen). 28 år och livrädd för att lämna hemmet med dödsångest deluxe är inget jag rekommenderar? sök hjälp innan det går för långt. 

Ungefär samma.

Jag blir hyper på adrenalin och det håller ett tag, men när det släpper blir jag dödstrött.

En gång tog jag slut på reserverna och överskred max och då blev det total kollaps med hjärtrusningar och panikattacker 20 gånger om dagen i ca tre veckor. Blev sjukskriven efter en helg med det, tog 4 månader att komma tillbaka till heltid.

Och min hjärna var helt sönder då också. Det tog 5 veckor innan jag ens kunde ansöka om F-kassa och då fick jag ha supporten med mig på telefon och bröt  ändå ihop två gånger för att min hjärna vägrade begripa och låta mig göra saker på dator. 

Mycket tid i naturen läkte.
  • Anonym (Abc)

Det jag minns om mest är att hjärnan ibland bara låste sig och det gick liksom inte minnas grejer som sitter väl inpräntat.

En annan grej var ögonmigrän. Och det var faktiskt lite oroande innan jag fick reda på vad det var.

• Anonym (Jo)

Att jag glömde saker, det blev blankt i huvudet ibland.,

• Anonym (M)

För mig är det alltid väldigt påtagliga saker och växlar över tid. Våldsamt illamående på morgonen när man ska till jobbet, svettas så pass att skjortan blir dyngsur, hjärtklappning för att ge några exempel.

Svar på tråden Era fysiska reaktioner på stress?