Orosanmälan ungdom
Min dotter har en kompis/bekant som vi är oroliga för, men min dotter vill verkligen inte att vi ska göra en orosanmälan. Men jag vill nog göra en ändå. Enligt dottern har skolan gjort flera utan att det blivit bättre och kompisen snackar väldigt mycket skit om soc-tanter och inser själv inte att hon lever i en dysfunktionell miljö.
Den aktuella tjejen är i tonåren, ännu inte myndig. Hon själv brukar alkohol och vejpar. Vänner oroliga att hon även testat narkotika. Ränner runt på stad (mellanstor stad) både kvällar och nätter. Har inga regler eller föräldrar som kollar upp henne. Sover ofta hos vänner. Äter nästan en gång per dag hos vänner. En period dör hon upp hos oss innan skolan och åt frukost varje morgon. Däremot är hon välklädd och verkar ha det hon behöver i det stora hela när det gäller kommunikation (mobil), kläder/skor och färdmedel (egen moped, även om den inte alltid har bensin).
Föräldrarna brukar själva stora mängder alkohol (varje helg och ledig dag). Är iväg och festar. Har noll koll på dottern och ringer inte heller för att se vart hon är. Är bort hela helger ibland utan att tillse att det finns mat hemma.
Vad tycker ni, även om skolan gjort flera orosanmälningar, ska jag göra en till?