• Anonym (Ska jag?)

Orosanmälan ungdom

Min dotter har en kompis/bekant som vi är oroliga för, men min dotter vill verkligen inte att vi ska göra en orosanmälan. Men jag vill nog göra en ändå. Enligt dottern har skolan gjort flera utan att det blivit bättre och kompisen snackar väldigt mycket skit om soc-tanter och inser själv inte att hon lever i en dysfunktionell miljö. 

Den aktuella tjejen är i tonåren, ännu inte myndig. Hon själv brukar alkohol och vejpar. Vänner oroliga att hon även testat narkotika. Ränner runt på stad (mellanstor stad) både kvällar och nätter. Har inga regler eller föräldrar som kollar upp henne. Sover ofta hos vänner. Äter nästan en gång per dag hos vänner. En period dör hon upp hos oss innan skolan och åt frukost varje morgon. Däremot är hon välklädd och verkar ha det hon behöver i det stora hela när det gäller kommunikation (mobil), kläder/skor och färdmedel (egen moped, även om den inte alltid har bensin). 

Föräldrarna brukar själva stora mängder alkohol (varje helg och ledig dag). Är iväg och festar. Har noll koll på dottern och ringer inte heller för att se vart hon är. Är bort hela helger ibland utan att tillse att det finns mat hemma. 

Vad tycker ni, även om skolan gjort flera orosanmälningar, ska jag göra en till?

• Svar på tråden Orosanmälan ungdom
  • Anonym (Ska jag?)

Jag har själv pratat lite med henne. När hon dykt upp sent på kvällen tex så har jag frågat varför hon inte åkt hem men då har ingen varit hemma och hon vill inte sova i ett tomt hus. 

Har försökt att fråga henne kring vad hon själv tycker om att föräldrarna är borta så mycket och hon tycker inget speciellt om det. Gömmer sig bakom att "Hon är ju stor nu", men såhär har det varit sedan hon var i yngre tonåren också. 

Jag har vid tre tillfällen hämtat tjejgruppen pga att den här tjejen varit för onykter. De andra dricker inget alls. Första gången tog jag med henne hem till oss och sms:ade hennes föräldrar att hon var onykter och att hon var i säkerhet hos oss. Fick svar "Så bra, då vet vi". Andra gången körde jag hem henne mitt i natten, då låg föräldrarna och sov och blev skogstokiga för att dom blev väckta mitt i natten. Pappan var märkbart berusad men mamman verkade mest trött. Så sista gången vågade jag inte köra hem henne utan tog med henne hem. 

Har pratat med henne om att hon inte ska dricka och sagt att jag inte vill att min dotter ska umgås med henne om hon dricker alkohol. Hon har lovat att sluta. Nu är det ett tag sen nåt sånt hände, men nu fick jag reda på att kompisarna tror att hon har testat narkotika. 

• Anonym (Becca)

Gör en orosanmälan omgående. Går att vara anonym. Går även att ringa socjouren kvällstid och helger. 

Svar på tråden Orosanmälan ungdom