• Anonym (Hörntänderna)

Hur mycket mer orkar kroppen?

God morgon, 

Känner att mitt liv är inne i en spiral som är svår att bryta, och det känns konstant som att kroppen får på reservkrafter. 

Har likt många andra fullt upp med jobb, fru, hus och två barn. Ett av barnen har en NPF-diagnos som påverkar oss i vardagen. Är vi hemma som på helgen, måste alltid en av oss hålla koll på henne, då tokigheter händer. Bitvis är även sömnen dålig / påverkad.

Det innebär att hemmet och helgerna inte blir en oas eller plats för återhämtning. Lägg därtill veckorna fullt med jobb osv. 

Har på sistone känt mig nere, ingen geist och trötthet. Jag känner inte igen mig själv i att somna sittandes i soffan efter jobbet, eller tok slockna framför tvn vid åtta på kvällen. 

Jag är rädd för att om det fortsätter så här så kommer kroppen för eller senare säga ifrån på allvar. 

Något måste förändras, och jag tror mig behövs hjälp av någon. Men frågan är var man börjar? 

Under mina dryga 20 år har jag alltid dragit mig för att sjukanmäla mig. Men planerar ni att ta ett par dagar denna vecka som sjuk, för att kunna få någon form av återhämtning.

• Svar på tråden Hur mycket mer orkar kroppen?
  • Anonym (X)

Hej! Det låter jättekämpigt. Hur gamla är barnen? Visst kan du ta några sjukdagar men det är ju inte en långsiktig lösning. Ni kan söka avlastning för barnet med npf.

• Anonym (Lora)

Finns det personer som kan avlasta? Som kan ta barnet med npf till simhallen en gång i veckan tex? 

Har ni ledig tid, du och din fru? Om inte bestäm en tid i veckan var för er när ni är lediga från familjen och kan träna, träffa en kompis, sätta sig i bastun, eller vad ni föredrar. Det är viktigt med en fast tid. För om man vet att man snart får vila orkar man lite mer. 

Har ni undersökt möjligheten för omvårdnadsbidrag så att ni kan gå ner i arbetstid? Det kan vara skönt att vara två vuxna tex när alla ska iväg på morgonen eller när middagen ska lagas. 

Ta två dagar sjuk och använd dem till att hitta vägar framåt. Ring kommunen och hör villen typ av avlastning eller stöd som de kan erbjuda. Har ni företagshäösovård? Se om de kan hjälpa dig på något sätt. 

• Grässtrå77

Se till att skapa tid för egen träning ett par gånger i veckan, det är ett måste för att orka med och må bra.

Svar på tråden Hur mycket mer orkar kroppen?