• Orkide

Smalaste bälteskudden

Hej,

Letar efter den smalaste bälteskudden. Vi har tre barn där bak i en xc60 varav ett barn sitter på en kudde. De andra två är 12 och 14 och det blir trångt.

Det måste ju finnas en bälteskudde eller flera som är smalare bredden. De flesta verka vara på 42 cm men jag skulle gärna ha en under 40 cm.
    Ge mig tips snälla

• Svar på tråden Smalaste bälteskudden
  • Anonym (XC60 ägare)

Tjena, jag har exakt samma problem, bälteskudde smal nog för att endast rymmas på mittenplatsen har jag inte hittat. Köpte en bälteskudde gjord i frigolit som jag sen sågade ned till rätt bredd. Inte optimalt, men det fungerar när vi väl är hela familjen i bilen, vilket sällan händer.

• Anonym (Tvillingar)

Har du väldigt korta barn eller varför sitter de två stora på kudde? Längdgränsen går vid 140cm och åldern vid 10-12 år enligt Transportstyrelsen. 

Mina, snart 12-åringar sitter inte längre på kudde i bilen, de är drygt 145cm långa. 

• Anonym (Sara)
    Anonym (Tvillingar) skrev 2025-04-14 10:53:30 följande:

Har du väldigt korta barn eller varför sitter de två stora på kudde? Längdgränsen går vid 140cm och åldern vid 10-12 år enligt Transportstyrelsen. 

Mina, snart 12-åringar sitter inte längre på kudde i bilen, de är drygt 145cm långa. 

Läs om - läs rätt.
  • Orkide
    Anonym (XC60 ägare) skrev 2025-04-14 10:34:07 följande:

Tjena, jag har exakt samma problem, bälteskudde smal nog för att endast rymmas på mittenplatsen har jag inte hittat. Köpte en bälteskudde gjord i frigolit som jag sen sågade ned till rätt bredd. Inte optimalt, men det fungerar när vi väl är hela familjen i bilen, vilket sällan händer.

Kan du inte skapa flera och skapa patent. Jag skulle köpa 🤣
Svar på tråden Smalaste bälteskudden