• Anonym (My business?)

Säga något eller not my business?

Min kille har lite problem med att sätta stopp när han dricker öl, och just nu är han iväg på semester med sin 16-årigs son. 

Vi pratade lite innan resan om att han skulle tänka på att inte dricka så mycket, och han sa själv att nej då han hade inte tänkt dricka mer än någon öl. Är ju inte där för att festa sa han. 

Nu är det bara att dela så började redan med ett par öl, vilket jag nämnde bara för att påminna honom. 
    Hade ju hoppats att det skulle räcka men idag har det kommit ett par bilder med öl i och när jag pratade med honom hörde jag att han är onykter. Även efter det han han druckit mer öl för det har kommit bild med det. 

För min del så är det inget konstigt att man tar någon öl på semestern, men för mig blir problemet att han är iväg själv med sin son, och jag tycker inte att hans son ska behöva uppleva honom full

Samtidigt vill jag inte behöva vara den som tjatar heller. Han är ju en vuxen människa. 

Vad har ni för tankar?

• Svar på tråden Säga något eller not my business?
  • Anonym (qwerty)

står din oro, samtidigt så är det svårt när han inte lyssnar. Kan du säga något i stil med, "Ha så kul, och kom ihåg, varannan vatten" eller liknande klychigt, så han minns vad ni pratat om?

• Anonym (My business?)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-04-12 20:02:18 följande:

står din oro, samtidigt så är det svårt när han inte lyssnar. Kan du säga något i stil med, "Ha så kul, och kom ihåg, varannan vatten" eller liknande klychigt, så han minns vad ni pratat om?

Ja det är skitsvårt. Och hade han varit med kompisar hade han fått dricka sig hur redlös han velat. Då hade det varit en annan sak. Men är just att han är själv med sonen. 

Tog ditt råd och påminde om vatten. Får se hur han tar det. 
    Men trist oxå för jag vill inte behöva tjata på honom varje dag här heller ju.

Kanske ska påminna honom om hur kostsamt det blir annars 😅 Det kanske kan nå fram

• Tow2Mater

Alltså du kommer ju inte kunna ändra på vad han gör eller inte, du framstår bara som en tjatig mamma. Ar det ett sådant förhållande ni har?

• Anonym (K)

Hade INTE varit tsm med en sån person. Hade även informerat barnets andra förälder. 

• Anonym (My business?)
    Tow2Mater skrev 2025-04-12 22:33:35 följande:

Alltså du kommer ju inte kunna ändra på vad han gör eller inte, du framstår bara som en tjatig mamma. Ar det ett sådant förhållande ni har?

Nej det är ju just det jag inte vill. Jag avskyr att ens behöva tänka på att vara det?
  • Anonym (My business?)
    Anonym (K) skrev 2025-04-12 22:37:30 följande:

Hade INTE varit tsm med en sån person. Hade även informerat barnets andra förälder. 

Nä, det är i de banorna mina tankar går oxå?
    Att kontakta andra förälder tror jag inte räknar något till då detta trots allt är den bättre av föräldrarna 😕

• Anonym (K)
    Anonym (My business?) skrev 2025-04-13 09:05:46 följande:

Nä, det är i de banorna mina tankar går oxå?
    Att kontakta andra förälder tror jag inte räknar något till då detta trots allt är den bättre av föräldrarna 😕

Då gör du en anmälan till socialen. Fyfan för vuxna som ser sånt här men inte agerar. Så fruktansvärt att vara 16 bast med två idioter till föräldrar och andra vuxna runt om kring en ser det men agerar inte....

En sån uppväxt slutar med trauman för livet eller i värsta fall självmord. 
  • Anonym (My business?)
    Anonym (K) skrev 2025-04-13 11:35:21 följande:
    Då gör du en anmälan till socialen. Fyfan för vuxna som ser sånt här men inte agerar. Så fruktansvärt att vara 16 bast med två idioter till föräldrar och andra vuxna runt om kring en ser det men agerar inte....

En sån uppväxt slutar med trauman för livet eller i värsta fall självmord. 

Det handlar inte om att jag är rädd att göra något om jag ansett att det var så illa. 

Det är ju inte så att han var dyngrak heller, men ja han var onykte. 

Men det är ju knappast något ovanligt heller att föräldrar dricker när de är på semester med sidan barn, ellerhur?
    Så var går gränsen? Hur mycket är ok och är inte ok?

Och mellan att säga till honom och ringa soc så lär ju det förstnämnda vara det som är minst skadligt för barnet, för att ha soc inblandad brukar inte vara särskillt angenämt heller ju. 

• Anonym (K)
    Anonym (My business?) skrev 2025-04-13 12:05:53 följande:

Det handlar inte om att jag är rädd att göra något om jag ansett att det var så illa. 

Det är ju inte så att han var dyngrak heller, men ja han var onykte. 

Men det är ju knappast något ovanligt heller att föräldrar dricker när de är på semester med sidan barn, ellerhur?
    Så var går gränsen? Hur mycket är ok och är inte ok?

Och mellan att säga till honom och ringa soc så lär ju det förstnämnda vara det som är minst skadligt för barnet, för att ha soc inblandad brukar inte vara särskillt angenämt heller ju. 

Det hör verkligen inte till vanligheterna att vara onykter konstant medans man har ansvar över sitt barn. Vilket faktiskt är det du skriver. Att man tar 1-2 öl/vin eller liknande till maten kan absolut höra till vanligheterna. Det du pratar om är något helt annat. 
    Din snubbe har ju tydliga alkoholproblem. 

Nej det som är skadligt i detta fallet för barnet är endast att du som vuxen vet om detta men inte agerar. Att soc skulle vara mer problem stämmer inte utan något du bara "hört" och väljer att tro på. 

Det som skadar i detta fallet är just att du vet men inte agerar. Det är banne mig din skyldighet som medmänniska och vuxen. 
  • Anonym (My business?)
    Anonym (K) skrev 2025-04-13 12:34:59 följande:
    Det hör verkligen inte till vanligheterna att vara onykter konstant medans man har ansvar över sitt barn. Vilket faktiskt är det du skriver. Att man tar 1-2 öl/vin eller liknande till maten kan absolut höra till vanligheterna. Det du pratar om är något helt annat. 
    Din snubbe har ju tydliga alkoholproblem. 

Nej det som är skadligt i detta fallet för barnet är endast att du som vuxen vet om detta men inte agerar. Att soc skulle vara mer problem stämmer inte utan något du bara "hört" och väljer att tro på. 

Det som skadar i detta fallet är just att du vet men inte agerar. Det är banne mig din skyldighet som medmänniska och vuxen. 

Nej det är verkligen inte bara som jag hört eller väljer att tro. 
    Har du själv egen erfarenhet?

Jag har egen erfarenhet från när jag var barn + att jag har många vänner som oxå har liknande erfarenheter. 

Kan tillägga att han inte dricker när han träffar sonen annars. 

Men jag har sagt till honom nu i alla fall. Och om han inte lyssnar får jag ju göra något åt det, men förhoppningsvis ska detta hjälpa. 

Svar på tråden Säga något eller not my business?