• Anonym (Råd tack!)

Vad hade du gjort?

Jag och mina två tonåringar bor i vårt hem sedan snart 20 år. Älskar lägenheten men den ligger i ett område som är rätt dåligt. Har varit mycket oroligheter de senaste åren, rån, skjutningar, sprängningar osv. 
    Har nu chans att få en lägenhetet (också hyresrätt) i ett riktigt bra område. Området är tryggt och anses vara attraktivt att bo i, lång kötid alternativt många miljoner för att köpa. 
    Jag har sådan separationsångest från vår lägenhet, har så många fina minnen från vårt hem. Jag är rädd för att flytta och sedan ångra mig, säger jag upp vår nuvarande lägenhet så går den inte att få tillbaka såklart. Och jag behöver säga upp den för att kunna skriva på kontrakt på den nya. 
    Flytt eller inte? Hur hade du tänkt och gjort? 

• Svar på tråden Vad hade du gjort?
  • Anonym (Lill)

Gå omkring mycket i det nya området och känn in vad du tycker. Är det trevligt på olika sätt så som du uppskattar? Finns det som du behöver och tror du att det kan vara trivsamt att bo där?

Känns det som att det kan bli som hemma där också, kommer du troligtvis att sakna din gamla lägenhet men ändå vara nöjd med flytten.

• Anonym (Lill)

Promenera gärna runt flera gånger, handla i affären. Åk dit kommunalt, om det går att göra. För att verkligen sätta sig in i hur det är att vara där.

• Anonym (Råd tack!)
    Anonym (?) skrev 2025-04-12 18:33:56 följande:

Vad säger barnen?

De vill inte flytta. De säger ibland att nuvarande område är dåligt och ibland säger de att de trivs, att det inte är så illa.
  • Anonym (Råd tack!)
    Anonym (Lill) skrev 2025-04-12 18:37:44 följande:

Gå omkring mycket i det nya området och känn in vad du tycker. Är det trevligt på olika sätt så som du uppskattar? Finns det som du behöver och tror du att det kan vara trivsamt att bo där?

Känns det som att det kan bli som hemma där också, kommer du troligtvis att sakna din gamla lägenhet men ändå vara nöjd med flytten.

Har varit där ett par gånger och det är lugnt och tryggt men ganska fult och rörigt.. Själva området ligger dock väldigt fint till med vackra områden omkring. Allt jag vill ha finns nog inte, det finns affärer och parkområden men inga stora grönområden som jag uppskattar. 
  • Anonym (Råd tack!)
    Anonym (Lill) skrev 2025-04-12 18:39:35 följande:

Promenera gärna runt flera gånger, handla i affären. Åk dit kommunalt, om det går att göra. För att verkligen sätta sig in i hur det är att vara där.

Tack! Ja, behöver bli fler vändor dit <3
  • Anonym (G)

Lätt val, du vill väl inte sitta och titta på diskhon där dina små barn plaskade och samtidigt höra sprängningarna utanför och hoppas barnen kommer hem levande? 

Fråga inte tonåringarna, nästan inga barn vill flytta oberoende av var de bor. 

• Anonym (Råd tack!)
    Anonym (G) skrev 2025-04-12 18:54:54 följande:

Lätt val, du vill väl inte sitta och titta på diskhon där dina små barn plaskade och samtidigt höra sprängningarna utanför och hoppas barnen kommer hem levande? 

Fråga inte tonåringarna, nästan inga barn vill flytta oberoende av var de bor. 

När du lägger fram det så känns det ju förstås rätt självklart 🥶
  • Anonym (G)
    Anonym (Råd tack!) skrev 2025-04-12 19:02:25 följande:
    När du lägger fram det så känns det ju förstås rätt självklart 🥶

Du kan sitta i nya, trygga lägenheten och titta på kort för att minnas. Ta fler kort innan du flyttar. Men det mesta minns man utan kort. 

Jag flyttade nyligen från huset där min tonåring växt upp. Han flyttade för studier och jag flyttade till lägenhet. Hade lite panik i början av processen men insåg att det var inte huset i sig jag skulle sakna, det var tiden som gått, epoken när alla kompisarna kom och hängde i hans rum, han och jag vid köksbordet med hans läxor, frisbee kastningen i trädgården, när jag lärde honom laga mat ?

Men den tiden kommer inte tillbaka, även om vi skulle bott kvar. Nu umgås vi på nytt sätt och på nya ställen men minns ändå allt roligt vi haft i huset. 

• Anonym (Sara)

Skulle flyttat. Men jag skulle aldrig kunna stanna på ett och samma ställe 20 år heller. Jag är en sådan som vill flytta vart 5:e år. Och jag har barn. Skulle absolut välja att bo i ett tryggt och bra område. 

Svar på tråden Vad hade du gjort?