• Anonym (värdelös)

Klarar inte mina sista ämnen i gymnasiet

Det måste vara något fel på mig. Jag förstår det inte riktigt då jag är skärpt i vanliga fall. Men när det kommer till skolbänken så är jag tydligen helt värdelös.

Har tagit 4 körkort, klarat alla teorierna och uppkörningarna på första försöken.
    Men jag klarar inte ämnen som religion och filosofi.

Jag skriver stora arbeten, men man har nu tagit bort frågeställningarna som jag svarade på och skriver korta meningar om vad uppgifterna handlar om rent generellt. Jag måste vara dum i huvudet som inte klarar av att svara på de första frågorna ens.

Jag vill så gärna bli klar med gymnasiet då jag vill studera högre, men jag ger snart upp. Mår seriöst dåligt av det här.
    Sitter i flera dagar med en uppgift som dom sedan inte ens anser att jag får ett E på. Skriver över 7 sidor och kortar därefter ner till ungefärlig rätt antal sidor som brukar vara ca 3. Men jag måste gör om, om och om igen i varje uppgift.

Jag har utbildning är skärpt inom säkerhetsutbildningar, kan rädda liv om så behövs också. Har inte höga betyg sedan tidigare p ga en trasig uppväxt, men har VG i Naturkunskap, Engelska 6 och något mer. Men jag får E eller F i svenskan, samhälle, religion och filosofi. 

Jag gillar matte och tycker att det är kul. Jag förstår mycket men samtidigt ingenting tydligen. Jag ger upp snart. Är snart 40 år gammal och verkligen kämpar på men jag är oduglig enligt svenska skolsystemet. 
    Jag fick MVG i Pneumatik på slutprovet (något som de flesta har svårt för). 

Men jag klarar inte enkla ämnen ens.

Jag fattar ingenting längre. Känner mig så ledsen.

• Svar på tråden Klarar inte mina sista ämnen i gymnasiet
  • Anonym (värdelös)

Jag måste vara ett jävla äckligt misslyckat skämt!

Fan vad jag hatar mig själv!

• EnAnonumius
    Anonym (värdelös) skrev 2025-04-07 23:49:50 följande:

Jag fattar ingenting längre. Känner mig så ledsen.

Ja du skall känna dig värdelös. Inte för att du misslyckas i vissa ämnen på gymnasiet, utan för att du inte har förstått att det finns något som heter "fallenhet", "styrkor/svagheter" och "man kan inte vara duktig på allt".

Bara för att du har MVG i Pneumatik och VG i Naturkunskap och Engelska, så betyder det inte att du måste få MVG/VG (eller vad nu det är i dagens betyg system) i Filosofi och Religion för den saken skull. 

Tänk efter på ämnena du har bra betyg i, och även körkorten du tagit; Vad har de för gemensam nämnare?  Jo de har blandad praktik och teori.

Religion och Filosofi är rena teoretiska ämnen.
    Du kan ju vara som mitt ena ex, han behövde en kombination av teori och praktik när han pluggade på skolan..Så ämnen som hade en kombination av teori praktik, fick han höga betyg i.

Så i stället för att känna dig värdelös, så gör dit bästa du kan i religion och filosofi och kom till insikt att man helt enkelt inte kan vara "duktig på allt".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Tålamod i hopplösheten)

Ja du...

Jag har hög IQ och många högskolepoäng, där även en del filosofi och psykologi ingår. Kommer ihåg siffror och fakta, stavar perfekt om jag har sett ett ord i tryck en enda gång bara. Jag "ser" bokstavligen ordet som svarta bokstäver på vit sida för mitt inre öga när jag ska skriva det, så det är bara att skriva av bilden.

Men jag har absolut noll lokalsinne, hittar knappt ut ur en garderob. Får alltid rutta om jag ska nånstans i bil och ibland lurar ruttningen mig så det blir helkonstigt i alla fall. Är jag stressad kan jag se fel på vilken fil jag ska vara i så det ändå blir fel.

Jag känner heller inte igen folk särskilt lätt, vilket har lett till många pinsamma situationer med kollegor och t.o.m. släktingar vid något tillfälle.

Det är nog för att jag bor mest inne i mitt eget huvud. Jag glömmer bort resten av världen ibland för det är så mycket som pågår i min hjärna. 

Ingen är bra på allt, man får ha tålamod med sig själv.

• EnAnonumius
    Anonym (Tålamod i hopplösheten) skrev 2025-04-08 07:59:34 följande:

Ja du...

Jag har hög IQ och många högskolepoäng, där även en del filosofi och psykologi ingår. Kommer ihåg siffror och fakta, stavar perfekt om jag har sett ett ord i tryck en enda gång bara. Jag "ser" bokstavligen ordet som svarta bokstäver på vit sida för mitt inre öga när jag ska skriva det, så det är bara att skriva av bilden.

Men jag har absolut noll lokalsinne, hittar knappt ut ur en garderob. Får alltid rutta om jag ska nånstans i bil och ibland lurar ruttningen mig så det blir helkonstigt i alla fall. Är jag stressad kan jag se fel på vilken fil jag ska vara i så det ändå blir fel.

Jag känner heller inte igen folk särskilt lätt, vilket har lett till många pinsamma situationer med kollegor och t.o.m. släktingar vid något tillfälle.

Det är nog för att jag bor mest inne i mitt eget huvud. Jag glömmer bort resten av världen ibland för det är så mycket som pågår i min hjärna. 

Kanske dags för dig att "ta semester" från ditt egna huvud och hitta på något kul att göra "ute i verkligheten" en kortare period?

Man mår bra av att ladda om batterierna och ägna sig åt någon rolig aktivitet. Du skall veta vad det kan göra nytta för hjärnan att ha en aktivitet man tycker om som man kan "smita undan till" i bland när man känner att det är "dags att rensa skallen" lite..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (inget fel på dig)

Tyvärr har den svenska skolan en (vad jag tror, jag har inte kunnat hitta något land som spelar i samma liga, i alla fall) världsunik "kunskaps"syn nu för tiden. 

Detta är något som troligen kommer ändras inom en inte alltför avlägsen framtid (bl a har den svenska skolministern Lotta Edholm i ett inslag i Rapport kallat den för "skadlig"). Men tyvärr kommer det att dröja lite, vad det verkar. (Det tar tid med utredningar, remisser, beslut och implementering.) 

Hur som så vill jag säga att jag inte tror det är fel på dig, utan på det svenska skolsystemet. Den så kallade kunskapssynen (som i stort bygger på så kallad analys utan tillräcklig kunskaps- och faktabakgrund) är inte bra för någon, och gör att många som är både intelligenta och kunniga ändå kan bli underkända.

(Detta gäller inte minst många av oss som gick i den "gamla" skolan och hade höga betyg. Jag är själv en före detta högpresterande elev som gick i skolan på den tid när verklig kunskap premierades, men som är ytterst osäker på om jag ens hade blivit godkänd i dagens skolsystem.) 

Så, i korthet vill jag väl egentligen säga att jag förstår att det känns surt, men det är inte dig det är fel på. Det är den svenska skolan. (Vilket även politikerna till sist har insett, men det tar som sagt tid att ändra på. Under tiden har vi slagit ut en mängd människor genom att ge dem betyget F, samt lyft upp en massa andra genom höga betyg som många av dem faktiskt inte förtjänar.) 

Så bry dig inte om personer här på forumet som kanske hävdar att du inte är tillräckligt begåvad/studiemotiverad. Det är inte alls det som bedöms i den svenska skolan.

Tyvärr. (Och ännu mer tyvärr är att så pass få personer är medvetna om detta. Det är förstås därför du får så illa underbyggda svar.) 

• Anonym (X)
    Anonym (Tålamod i hopplösheten) skrev 2025-04-08 07:59:34 följande:

Ja du...

Hur kan du ha högskolepoäng om du inte har godkänt från gymnasiet??
  • Anonym (LL)
    Anonym (X) skrev 2025-04-08 10:32:57 följande:
    Hur kan du ha högskolepoäng om du inte har godkänt från gymnasiet??
    Varför tror du att denna person inte har avslutad gymnasieutbildning? 
  • Anonym (X)
    Anonym (LL) skrev 2025-04-08 11:02:21 följande:
    Varför tror du att denna person inte har avslutad gymnasieutbildning? 
    För att det är vad trådstarten säger ...........................
  • Anonym (LL)
    Anonym (X) skrev 2025-04-08 12:20:35 följande:
    För att det är vad trådstarten säger ...........................
    Så du trodde alltså att du svarade på ett inlägg från TS? Med annan signatur och annat innehåll? Ok. 
  • burleskburkläsk

Jag är 46, jag kommer själv från ett trasigt hem, vissa ämnen som engelska och natur finner jag rent av enkla, matematik är kul men jag suger på det, i andra ämnen som svenska, religion och samhäll är jag som en amöba...samhällsläraren var skit förvisso...

Jag har vad som förr hette ADD (idag ADHD Ouppmärksam Form), är född med det pga trauma under min födsel.
    Inte alltid men i tyngre perioder om för mycket inte går som det borde så ger det sken av att jag är ofokuserad och tappar motivation.

Säger självfallet inte att du skulle ha ADD eller nåt annat.
    Men något som stör är ju klart med tanke på hur olika du presterar.

Svar på tråden Klarar inte mina sista ämnen i gymnasiet