• Anonym (TS)

Ductus / PDA

Fick veta idag efter ultraljudsundersökning av hjärtat att min dotter (2 månader gammal) troligen har lite öppen ductus (fosterförbindelse mellan aorta och lungartär som egentligen ska slutas efter födseln om jag förstod det rätt). Undersökningen var svår eftersom hon skrek nästan hela tiden läkaren var nästan säker.

Läkaren sa att jag inte ska vara orolig, att det är ofarligt , att man inte behöver göra något utom att följa upp om 3 månader. Hon sa också när jag frågade att det inte räknas som ett hjärtfel men när jag läser om det står det att det är ett hjärtfel (?). 

Anledningen till att vi gjorde undersökningen var ett blåsljud som hördes när dottern hade feber för några veckor sen. Idag hördes inget blåsljud längre.

Dottern har inga symtom och hon växer väldigt bra , väger långt över medel.. Men jag blir såklart orolig efter att ha läst om det. 

Chansar om någon här har erfarenhet av det här? Eller något annat med hjärtat? Och hur har det gått isåfall? Hur hanterar man oron? Det är såklart läskigt när det är något med hjärtat.. Har själv haft problem med hjärtat, inte hjärtfel utan fick hjärtmuskelinflammation efter att ha tränat när jag var förkyld med halsont och hosta när jag var tonåring. 

Svar på tråden Ductus / PDA