• Anonym (Hur ska jag tänka?)

Min pappa är kär i en i min ålder

Hej! vill gärna höra lite kloka ord om detta.

Jag är 40 år och min pappa är 68. Jag har även en bror som är 42. Vår pappa har varit ihop med vår mamma i typ 40 år någonting och de har väl alltid haft det hyfsat ihop vad vi har förstått, pappa har alltid varit en ?kvinnotjusare? och är en riktig charmör men säger alltid att han har den vackraste av kvinnor och att hon är det bästa han har. De har ett stort kontaktnät och har företag ihop, bor på liten ort där alla känner alla och de är liksom ett par som alltid varit tillsammans och stöttat andra i byn. 

Men nu vacklar det rejält då han har berättat för mig att han är hopplöst kär och förälskad i en annan kvinna sedan två år tillbaka. Detta är ingen ny kvinna för oss, vi känner henne också sedan tidigar. Problemet är att hon är 30 år yngre än honom och alltså i våran ålder. Samtidigt som jag önskar att han mår bra så känns det konstigt, ska hon vara med på släktmiddagar och umgås med våra barn liksom? Det är många tankar som snurrar men kanske framförallt för pappa som inte vet varken ut eller in. Han vet helt enkelt inte om han ska satsa eller stanna utan verkar vilja höra våra åsikter först på nåt vis. Jag vet bara inte hur jag ska ställa mig till detta. Kvinnan är seriös och ingen ?golddigger?, hon har nog snarare mer pengar än honom. Hon är snäll också, men just åldern, jösses. Och så mamma som inte verkar veta vidden av allting ännu, hon verkar tro att det är någon liten förälskelse bara. 

• Svar på tråden Min pappa är kär i en i min ålder
  • Fjäril kär

Är detta ett pågående förhållande eller är det önsketänkande från hans sida?

• Anonym (Hur ska jag tänka?)

Det är enligt honom att de setts på tu man hand i två år så ja, någon typ av förhållande är det nog och känner jag honom rätt så hade han inte pratat med oss om det inte ställts på sin spets på något vis nu, kanske att hon inte vill vara älskarinna längre vem vet. 

• Fjäril kär
    Anonym (Hur ska jag tänka?) skrev 2025-04-07 12:48:58 följande:

Det är enligt honom att de setts på tu man hand i två år så ja, någon typ av förhållande är det nog och känner jag honom rätt så hade han inte pratat med oss om det inte ställts på sin spets på något vis nu, kanske att hon inte vill vara älskarinna längre vem vet. 

Okej då är jag med. 

Om han vill ha lite feedback på hur han ska tänka är det väl bra att börja med att han faktiskt behöver steppa upp och ta ansvar för situationen och ta konsekvenserna oavsett vad det blir.  För oavsett om han lämnar eller stannar kommer det bli kännbara och kostsamma konsekvenser för alla inblandade med risk för tre krossade hjärtan i värsta fall. 
    Måhända att han får kalla fötter vid en sån insikt men han måste ändå lik förbannat ta sitt ansvar 

Har han satt fan i båten får han så lov att ro honom i land också...
  • Meddelande borttaget
  • EpicF
    Fridolini skrev 2025-04-07 13:18:52 följande:

Ts, jag blir öcklad. Att ens förälder har någon som är lika gammalt som ens barn är faktiskt snuskigt.

Din pappa verkar vara gubbsjuk/snuskhummer tycker du och din bror ska prata med honom till rätta

Snuskigt? 

Kärlek har varken kön eller ålder, så vad är det som är snuskigt?
  • EpicF
    Anonym (Hur ska jag tänka?) skrev 2025-04-07 12:39:40 följande:

Jag är 40 år och min pappa är 68. Jag har även en bror som är 42. Vår pappa har varit ihop med vår mamma i typ 40 år någonting och de har väl alltid haft det hyfsat ihop vad vi har förstått, pappa har alltid varit en ?kvinnotjusare? och är en riktig charmör men säger alltid att han har den vackraste av kvinnor och att hon är det bästa han har. De har ett stort kontaktnät och har företag ihop, bor på liten ort där alla känner alla och de är liksom ett par som alltid varit tillsammans och stöttat andra i byn. 

Men nu vacklar det rejält då han har berättat för mig att han är hopplöst kär och förälskad i en annan kvinna sedan två år tillbaka. Detta är ingen ny kvinna för oss, vi känner henne också sedan tidigar. Problemet är att hon är 30 år yngre än honom och alltså i våran ålder. Samtidigt som jag önskar att han mår bra så känns det konstigt, ska hon vara med på släktmiddagar och umgås med våra barn liksom? Det är många tankar som snurrar men kanske framförallt för pappa som inte vet varken ut eller in. Han vet helt enkelt inte om han ska satsa eller stanna utan verkar vilja höra våra åsikter först på nåt vis. Jag vet bara inte hur jag ska ställa mig till detta. Kvinnan är seriös och ingen ?golddigger?, hon har nog snarare mer pengar än honom. Hon är snäll också, men just åldern, jösses. Och så mamma som inte verkar veta vidden av allting ännu, hon verkar tro att det är någon liten förälskelse bara. 

Det där är något din far måste reda ut själv. Men ja, om dd blir ett par är det helt naturligt att hon är med på släktmiddag, umgås med er och era barn etc. Men du behöver egentligen inte vara en del av det om du inte vill. 
  • EpicF
    Anonym (Hur ska jag tänka?) skrev 2025-04-07 12:39:40 följande:

Det där är något din far måste reda ut själv. Men ja, om dd blir ett par är det helt naturligt att hon är med på släktmiddag, umgås med er och era barn etc. Men du behöver egentligen inte vara en del av det om du inte vill. 
  • Anonym (Ogillar)

Själv så är jag 38 och har en pappa som är 68. Han har, sen han skiljde sig med mamma för ca 15 år sen, en stark dragning till afrikanska tjejer i 19-40 års åldern. 
    Kan vara värt att nämna att han behöver lägga mycket pengar på dessa relationer (vilket han egentligen inte har råd med) och jag får ofta ställa upp med pengar då det är panik då han inte har råd med elen, inte har en krona kvar till mat 2 v innan pension osv. 
    Vad tycker jag om det här då? 
    Rent ut sagt vidrigt och sjukligt. 
    Han blir extremt utnyttjad och åker på smäll på smäll i dessa relationer. 
    Han är klok nog att förstå att han behöver investera i pengar och gåvor för att fånga och ha kvar dem, men sen är han snabbt naiv och genuint tror att det är ömsesidig kärlek ocg blir chockad och sårad när de ständigt sviker honom. 1 i Afrika drog av honom enorma summor och till sist lyssnade han på.mig och ställde krav på henne att bevisa sin existens, och då först insåg han att denna "Anne 25 år" var ett gäng bedragare. Det kostade honom och farmor minst 100.000 kr. 
    Flera har visat sig ha pojkvänner eller varit gifta samtidigt som deras relation (här i sverige).
    Kim 25 som han nu har en relation med på distans (afrika) verkar existera. Men pengarna han sänder varje månad... ja.. man kan ju ana vad det hela handlar om.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Hm)

Han vill ha era åsikter för han vill ha uppbackning i det han gör. Han vill höra att det inte är fel för att känna sig tryggare i sitt eventuella beslut att lämna er mamma för den yngre kvinnan. Istället för att vända sig till er barn (vilket en så pass gammal och vuxen man inte bör göra i det här fallet), kanske han ska rådfråga frugan istället vad hon tycker. Den enda anledning att ni blir inblandade är för han vill ha ett godkännande. Långt därinne vet han nog att det han gör är aningen förkastligt 

Svar på tråden Min pappa är kär i en i min ålder