• Anonym (Hon)

Min pojkvän tycker min förmåga att ljuga är läskig

Jag är npf:are och min pojkvän har bilden att en sådan är oförmögen att ljuga. Jag är ingen lögnaktig person, men jag vet mycket väl att jag kan om jag känner behovet. Nåväl. 1 april skämtade jag om några oskyldiga saker och sen glömde jag bort dem. Idag tog han upp det och trodde att jag menat allvar och nu säger han att min förmåga att ljuga skrämmer honom och att han inte känner att han kan lita på mig på samma sätt längre!?

• Svar på tråden Min pojkvän tycker min förmåga att ljuga är läskig
  • Anonym (Iela)

Jag antar att han har npf också? Då kan det kanske kännas konstigt för honom att inte kunna avgöra om något är sant eller ej, som han hade den 1'a april. 
    Han kan generellt ha svårt med det, och nu känns ditt skojande hotande. 

Säg till honom att om du skojar någon mer gång, så kommer du att berätta för honom om det strax efteråt.

Personer med exempelvis autism kan ha svårare än andra att hålla inne med vad de tycker i en viss sak, de är då ärligare. Men det betyder ju inte att det är omöjligt att ljuga, precis som du redan vet.  

• Anonym (a)

hahahahaha hans eget fel om han är så naiv att han går på den stereotypen

• Anonym (Hon)
    Anonym (Iela) skrev 2025-04-06 22:39:38 följande:

Jag antar att han har npf också? Då kan det kanske kännas konstigt för honom att inte kunna avgöra om något är sant eller ej, som han hade den 1'a april. 
    Han kan generellt ha svårt med det, och nu känns ditt skojande hotande. 

Säg till honom att om du skojar någon mer gång, så kommer du att berätta för honom om det strax efteråt.

Personer med exempelvis autism kan ha svårare än andra att hålla inne med vad de tycker i en viss sak, de är då ärligare. Men det betyder ju inte att det är omöjligt att ljuga, precis som du redan vet.  

Ja, men vi skämtar massor båda två, det han har problem med är att jag hade sånt "poker face". Det är själva förmågan han säger gör att han inte kan lita på mig längre. Inte att han tror att jag döljer saker, bara det faktum att jag KAN.

• Anonym (Moa)

Jag hade också tyckt att det var obehagligt att bli utsatt för det där. Inte för att det visar att du kan ljuga utan för att du lurades och sedan bara lät honom fortsätta att tro på det i flera dagar. 

Så brukar man ju inte göra med aprilskämt. Det ingår liksom i det hela att skämtet ska avslöjas och att man ska få säga "april april!" Att luras, och sedan glömma bort att man gjorde det, är inte schysst.

• Anonym (Hon)
    Anonym (Moa) skrev 2025-04-07 11:16:32 följande:

Jag hade också tyckt att det var obehagligt att bli utsatt för det där. Inte för att det visar att du kan ljuga utan för att du lurades och sedan bara lät honom fortsätta att tro på det i flera dagar. 

Så brukar man ju inte göra med aprilskämt. Det ingår liksom i det hela att skämtet ska avslöjas och att man ska få säga "april april!" Att luras, och sedan glömma bort att man gjorde det, är inte schysst.

Var en så löjlig sak och trodde inte ens att han gick på det.
  • burleskburkläsk
    Anonym (Hon) skrev 2025-04-07 11:31:18 följande:
    Var en så löjlig sak och trodde inte ens att han gick på det.
    Ja det förstod alla utom han då! 😛
  • Jemp

I ett aprilskämt ingår ju att den tala om just att det är ett skämt/hittepå.

Det är väl för övrigt ganska naturligt att bli osäker på om man känner att man inte kan lita på en person eller vara säker på att denne talar sanning.

• Anonym (Hon)
    Jemp skrev 2025-04-07 12:14:21 följande:

I ett aprilskämt ingår ju att den tala om just att det är ett skämt/hittepå.

Det är väl för övrigt ganska naturligt att bli osäker på om man känner att man inte kan lita på en person eller vara säker på att denne talar sanning.

Förmågan att ljuga äger majoriteten av befolkningen, så det är helt orimligt att känna att man inte kan lita på folk bara för att de KAN. Han har inga som helst skäl till att inte lita på mig.
  • Jemp
    Anonym (Hon) skrev 2025-04-07 12:21:57 följande:
    Förmågan att ljuga äger majoriteten av befolkningen, så det är helt orimligt att känna att man inte kan lita på folk bara för att de KAN. Han har inga som helst skäl till att inte lita på mig.
    Känslor kring tillit är ju inte enbart rationella eller något man bestämmer sig för. Jag har som sagt full förståelse att en insikt om att man inte kan läsa en person som man trodde, leder till osäkerhet.
    Att du nedvärderar hans känslor kring det kommer ju inte hjälpa tilliten. 

Och nu svarar jag utifrån det du skrivit, alltså att han har tagit upp en känsla med dig. Inget kring eventuella följder, typ kontrollerande beteende.
Svar på tråden Min pojkvän tycker min förmåga att ljuga är läskig