• Midnattsröd

Behöver råd/stöd/pepp!

Hej, första tråden för mig här så var snälla tack.
    Ska försöka hålla det kort, jag har varit tillsammans med min sambo i ca 10 år nu. 

Bakgrund: Förhållandet började himlastormande, allt kändes underbart och det kändes bara helt rätt, tills hans dåliga sidor började komma fram.. 

Jag har fått varit med om mycket, bla otrohet tidigt i förhållandet, otaliga lögner, små som stora, blivit kallad en himla massa fula ord, han har låst mig ute, puttat in mig i dörrkarmen, tryckt ner mig i sängen med stryptag, varit våldsam helt enkelt osv. Hans ursäkter var alltid att han mådde ju så dåligt och skyllde på psykisk ohälsa. Det var verkligen en berg och dalbana. När det var bra var det riktigt jäkla bra och när det var dåligt var det riktigt jäkla dåligt. Det var nånstans här jag var ?hjärntvättad? såg bara det bra och lyssnade på honom.

Det var lugnt ett väldigt bra tag efter detta, skulle säga flera år, och det kändes bättre än aldrig förr. 

Nutid: Vi är sambo med två barn. Det har varit upp och ner medans barnen va riktigt små som det brukar vara, men han har alltid varit den som anklagat mig för otrohet, kollat min telefon i smyg. Har jag velat prata om något som stör mig så blir det bråk och han blir defensiv. ?jag förstör hela hans helg? tex, eller så blir jag straffad genom att han kör tysta leken flera dagar. Oftast är det jag som fått kommit till honom och lappat ihop allt. Vi pratat aldrig igenom det som varit utan det sopas under mattan och så kör vi på.

Nu har allt detta bubblat upp till ytan för mig, saker jag tryckt bort i flera år. Jag känner ingen tillit, känner mig inte trygg, har ångest. Älskar jag ens honom? Varje sak han säger funderar jag på om det är en ytterligare lögn. När kommer nästa utbrott? Jag har blivit avtrubbad. Och när jag inte reagerat som han är van vid dvs springer efter och vill bara få det bra igen så har jag blivit hjärntvättad av någon? Har försökt lämna honom ex antal ggr under dessa år men han vet precis vad han ska göra och säga så att jag ska stanna. Känns jobbigt att behöva vara utan barnen varannan vecka osv.
    Varför är det så svårt att bara lämna?
    Någon som varit i liknande sits?
    Hjälp..

• Svar på tråden Behöver råd/stöd/pepp!
  • Anonym (s)

Ta kontakt med en kvinnojour.

• Anonym

Ring omedelbart och beställ tid på familjerådgivning eller samtalskontakt
    Detta är inget ni kan reda ut själv utan ni behöver hjälp utifrån

• Midnattsröd
    Anonym (s) skrev 2025-04-06 21:49:49 följande:

Ta kontakt med en kvinnojour.

Allt har blivit så normaliserat för mig, kvinnojour tänker jag är tillför kvinnor som blir utsatt för misshandel varje dag typ. Kan man verkligen höra av sig dit?
  • Anonym
    Midnattsröd skrev 2025-04-06 22:16:29 följande:
    Allt har blivit så normaliserat för mig, kvinnojour tänker jag är tillför kvinnor som blir utsatt för misshandel varje dag typ. Kan man verkligen höra av sig dit?
    JA
    att ha blivit nedtryckt i sängen med stryptag är definitivt anledning att prata med någon på en kvinnojour
  • Midnattsröd
    Anonym skrev 2025-04-06 22:10:16 följande:

Ring omedelbart och beställ tid på familjerådgivning eller samtalskontakt
    Detta är inget ni kan reda ut själv utan ni behöver hjälp utifrån

Vi har varit på familjerådgivning, två gånger blev det av. Sen rann det ut i sanden.
  • Anonym
    Midnattsröd skrev 2025-04-06 22:21:33 följande:
    Vi har varit på familjerådgivning, två gånger blev det av. Sen rann det ut i sanden.
    Nöj dig inte
    om sambon vägrar, ha egen samtalskontakt
  • burleskburkläsk
    Midnattsröd skrev 2025-04-06 22:21:33 följande:
    Varför "rann det ut i sanden"?
  • Anonym (Jag)

Kontakta kvinnojour, detta är inte okej.

• Anonym (Jag)
    burleskburkläsk skrev 2025-04-06 22:24:22 följande:
    Undrar också?
  • Midnattsröd
    burleskburkläsk skrev 2025-04-06 22:24:22 följande:
    Anonym (Jag) skrev 2025-04-06 22:40:20 följande:
    Undrar också?

Det var en av dom senaste gångerna jag tänkte lämna, jag sa att vi går och pratar med någon eller så separerar vi för vi kan ju uppenbarligen inte kommunicera eller komma fram till något själva. Då fick han i uppgift att fixa tid, vilket han gjorde. Sen efter dom 2 gångerna vi var där så avbokade han pga vi blev förkyld hela familjen och fick sen veta att han aldrig bokat in någon ny tid.
Svar på tråden Behöver råd/stöd/pepp!