• Anonym (Jonna)

Min kompis gnäller för att hon är snygg

Igår kväll satt jag och min kompis och prata i telefon. Hon har svårt att hitta kärleken, precis som jag. Vi har inte bråttom utan tar livet som det kommer. 

Vi började diskutera om varför vi båda har varit singlar i 4 år. Hon ser väldigt bra ut. En solklar 9 minst. Jag är mer en 5 a kanske 6a. Så jag frågaf henne rakt ut varför hon inte träffar någon, varför killarna hon fattar tycke för typ bara försvinner som för oss lite mer normalsnygga. 

Hon drar en djup suck och säger ja om jag nu är så jövla snygg så är det ju ännu mer ett slag att bli "ghostad eller att killen bara tappar intresset" är ju ett bevis på att jag inte är nått att ha. Dejta och ligga med mig går bra en stund sedan lär dom könna mig och drar. Självkänslan boostas inte direkt. 

Jag blev först arg. Tyckte det lät väldigt drygt. Men kan det ligga nått i detta? Hon får killar väldigt lätt. Snygga killar. Dom verkar bra men dom drar efter några månader. Hon är alltså inget att ha? Vill gärna förstå mig på detta. Jag kanske är lyckligt lottad som är mindre snygg? 

• Svar på tråden Min kompis gnäller för att hon är snygg
  • Anonym (Eli)

Jag har svårt att tro att det har enbart med hennes utseende att göra. Det kanske är så att killarna hon dejtar inte riktigt klickar med henne eller att de inte är seriösa. Det kanske blir konflikter eller något som inte fungerar i samlivet.

• Anonym (Linda)

Kan ju vara så att hon medvetet eller omedvetet spelar på sitt utseende med poserande bilder etc  att män uppfattar henne som en människa man har sex med men inte gifter sig med .  Vill hon ha mer så blir hon ghostad för det var inte vad männen tänkte sig.

Hon behöver nog fundera på vad hon signalerar med sina bilder och framförallt i sitt chattande när hon väl kommer dit. Vill hon ha en seriös relation behöver hon bete sig som det också. 

Drar hon till sig oseriösa män måste hon bryta det mönstret med lite självreflektion och hitta nya vägar att testa. 

Och kanske finns det inte tillräckligt med självförtroende i henne att hon känner att hon duger till annat än att vara snygg? Då får hon jobba på dom bitarna på olika sätt. Vad vill hon ha för en typ av kille? Söker hon såna eller halkar hon dit på andra för att hon inte vågar stå för sina krav? 

• Anonym (f)

Det är ett vanligt fenomen, killarna vill ligga med henne mer än de vill ha förhållande. Sen passar de inte ihop för de gått på utseende mer än om de faktiskt har en grund för relation.

• Anonym (Snygga killar har för många alternativ)

Problemet är att hon träffar snygga killar, på hennes egen "nivå" utseendemässigt. Snygga killar får väldigt mycket uppmärksamhet, och de kan inte hantera uppmärksamhet på samma sätt som vi kan. Så de kommer ligga runt och de har alltid alternativ. För många alternativ och de kan inte välja mellan dem utan väljer alla alternativ samtidigt.

Hon måste sluta med det. Snygg kille är inte samma som bra kille. Det finns inga snygga bra killar. Hon får träffa fula istället. Bland de fula finns det bra. 

Han skall inte vara snygg, han skall också vara runt 10 år äldre än henne. Då hittar hon en bra! 

• Anonym (Eli)
    Anonym (Snygga killar har för många alternativ) skrev 2025-04-06 13:23:12 följande:

Problemet är att hon träffar snygga killar, på hennes egen "nivå" utseendemässigt. Snygga killar får väldigt mycket uppmärksamhet, och de kan inte hantera uppmärksamhet på samma sätt som vi kan. Så de kommer ligga runt och de har alltid alternativ. För många alternativ och de kan inte välja mellan dem utan väljer alla alternativ samtidigt.

Hon måste sluta med det. Snygg kille är inte samma som bra kille. Det finns inga snygga bra killar. Hon får träffa fula istället. Bland de fula finns det bra. 

Han skall inte vara snygg, han skall också vara runt 10 år äldre än henne. Då hittar hon en bra! 

Okej visst. Säg det till henne då. Hon kommer säkert uppskatta det.
  • Anonym (Snygga killar har för många alternativ)
    Anonym (Eli) skrev 2025-04-06 13:25:47 följande:
    Okej visst. Säg det till henne då. Hon kommer säkert uppskatta det.
    Hon hade inte uppskattat det från mig, det behöver komma från dig. 

När jag började välja bort snygga män så blev mitt liv 100ggr bättre och ingen drama om jag inte själv skapar den.
  • Anonym (Jonna)
    Anonym (Snygga killar har för många alternativ) skrev 2025-04-06 13:23:12 följande:

Förlåt men vem vill dejta någon man tycker är ful? Så desperat är hon verkligen inte. 
  • Anonym (L)

När jag var yngre såg jag bra ut, gjorde lite modelljobb, och något jag noterade är att ett sådant utseende drar till sig fel män. 

Det är ofta machomän med tveksam kvinnosyn som ser det som en utmaning att erövra sådana tjejer eftersom de använder snygga tjejer som statusmarkör. 

Jag har varit med om så sjuka saker med den typen av män. En man som jag hade gjort slut med, eftersom jag insåg att han inte var intresserad av mig som person, tjatade till sig att jag ändå skulle åka runt med honom i hans cab för att visa upp mig. Jag var ung och dum och hade dåligt samvete och sa ja trots att det kändes förnedrande. 

De män jag egentligen var intresserad av, den mer nördiga typen, vågade antagligen inte ragga på mig eller kanske utgick ifrån att jag var korkad. 

Jag var extremt blyg så jag vågade inte ta initiativ själv utan blev alltid vald så det var ju självförvållat på ett sätt. 

Jag var också rätt naiv och inte så bra på socialt spel så jag fattade inte att de män jag träffade inte var intresserade av mig utan bara mitt yttre och blev väldigt sårad många gånger. 

Själv ville jag ha ett intellektuellt utbyte. Jag studerade och forskade på den tiden men de män som valde mig brydde sig inte om mina intressen och tankar. 

Jag gick på en fruktansvärd nit till slut när jag träffade pappan till mitt barn. Det är en lång, sorglig historia men min poäng är att mitt yttre inte har hjälpt mig ett dugg när det gäller relationer, tvärtom. 

Jag har aldrig haft utmanande klädsel, varit hårt sminkad etc. som en del nämner i tråden. Jag sköter om mitt yttre men spelar inte på någon konventionell kvinnlighet. 

Mitt senaste ex visade sig vara likadan trots att jag är medelålders nu och inte alls ser lika bra ut. Jag blev så otroligt besviken. Jag tycker att jag har så mycket mer att erbjuda än det yttre. 

Din väninna borde fundera över vad hon söker hos en partner och vara mer aktiv i att välja en man med de egenskaperna. Då menar jag verkligen göra en analys av vad som får henne att må bra, vika människor hon trivs med, vilka värderingar som är viktiga för henne etc. 

Ni är antagligen rätt unga och då är utseende mer intressant men hon borde fokusera mindre på det. 

Självklart måste det finnas en attraktion men det behöver inte handla om konventionell snygghet. Attraktion är mer än fysiska drag.  

• Anonym (Malin)

Hon har en poäng, det är ett faktum att snygga kvinnor drar till sig dåliga män. Män som ofta är väldigt på och ser till att synas och uppfattas därför som attraktiva, fast de egentligen är toxiska.
    Men hon äger problemet, hon har fördelen att kunna välja mellan många typer av män. Hon behöver bara lära sig att vara mer nogräknad, något hon inte är vad vid då hon låter män välja henne.

• Anonym (L)

Jag kan tillägga att jag har träffat två narcissister, en diagnostiserad och ett skolboksexempel, och jag tror att snygga kvinnor drar till sig även den typen. 

Män med narcissistiska drag vill ha en snygg kvinna vid sin sida för att imponera på andra (även om andra inte bryr sig så mycket som de tror). 

Jag är rätt säker på att mitt senaste ex hade samma störning (skolboksexemplet). Han beklagade sig över att han inte hade haft några snygga kvinnor tidigare, han tyckte till och med synd om sig själv för det, och skulle visa upp mig i alla möjliga sammanhang. 

Jag har lagt ner relationer nu och njuter av att bli äldre och osynlig för män. 

Svar på tråden Min kompis gnäller för att hon är snygg