• Anonym (Anon)

Min fru gör ingenting

Jag och min fru har varit tillsammans nu under nästan 7 år.

I början av förhållandet så gjorde jag allt i hushållet. Jag trodde naivt att det skulle bli till det bättre såsmåningom, men det blev aldrig så.

Försökte prata med henne om det, men det viftades bara bort och gavs anledningar till varför hon inte gjorde än det ena än det andra.

Sen kom Covid, vi skaffade barn, naivt igen så trodde jag att vi skulle bli mer som ett team och hjälpas åt i hushållet.
    Men det slutade med att jag har gjort allt i hushållet och iprincip skött barnet helt själv (åt ersättning) lever/har iprincip levt som en singelförälder hela tiden.

Ovanpå detta så ställs det krav på att jag ska engagera mig mer i henne och vårat förhållande. 
    Jag känner att jag iprincip har nått vägs ände och iprincip drunknar, har noll energi över till annat än att få hushållet att gå runt och alla har vad de behöver.

Vet inte vad jag skall göra längre, behövde nog bara ventilera lite.

• Svar på tråden Min fru gör ingenting
  • Jemp

Det är fullt förståeligt om du känner att förhållandet nått vägs ände.

Har ni testat parterapi?

• Hellishen

Låter som du lever med en kvinnobebis tyvärr? Eller har hon någon funktionsnedsättning? Diagnos?
    Oavsett vad som är orsaken så har du lurat dig själv i att hon kommer förändras, det verkar hon uppenbart inte vara kapabel till tyvärr. Om det är för att hon är bortskämd och bekväm, känslomässigt störd eller bara inte älskar dig kanske spelar mindre roll, för inte kan du fortsätta ha det såhär?

Men bara för sakens skull, vilka bra sidor har hon? Vad är fint mellan er?

• Anonym (V)

Är hon mycket snyggare än du är?
    Eller varför väljer du någon med så oattraktiv personlighet?
    Betalar ni lika mycket gällande era kostnader?

• Dexter dot com

Vad har hon för goda sidor som uppväger att hon faktiskt struntar i barnet och dig och ditt mående? Personligen hade jag ställt ultimatum om att hon tar sitt ansvar för barn och hem eller så hade jag lämnat henne.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Anon) skrev 2025-04-03 20:17:57 följande:
    Min fru gör ingenting

Jag och min fru har varit tillsammans nu under nästan 7 år.

I början av förhållandet så gjorde jag allt i hushållet. Jag trodde naivt att det skulle bli till det bättre såsmåningom, men det blev aldrig så.

Försökte prata med henne om det, men det viftades bara bort och gavs anledningar till varför hon inte gjorde än det ena än det andra.

Sen kom Covid, vi skaffade barn, naivt igen så trodde jag att vi skulle bli mer som ett team och hjälpas åt i hushållet.
    Men det slutade med att jag har gjort allt i hushållet och iprincip skött barnet helt själv (åt ersättning) lever/har iprincip levt som en singelförälder hela tiden.

Ovanpå detta så ställs det krav på att jag ska engagera mig mer i henne och vårat förhållande. 
    Jag känner att jag iprincip har nått vägs ände och iprincip drunknar, har noll energi över till annat än att få hushållet att gå runt och alla har vad de behöver.

Vet inte vad jag skall göra längre, behövde nog bara ventilera lite.

Men vad gör hon då? Jobbar hon? Eller rullar tummarna? Eller roar sig? Medan du sköter hushåll och barn menar jag.

I övrigt säger jag till dig som till kvinnor i samma situation: Inte särskilt genomtänkt att skaffa barn med någon som redan från början är så oansvarig. Utgå aldrig från att det blir bättre. What you see is what you get, oftast. 

Vad har du att förlora på att separera? Du lever ju redan som en singelförälder i praktiken. 

• Anonym (aldrig en mebis)

Spontant tycker jag: Dumpa kvinnsbebisen!

Men är det åt andra hållet så måste man ju alltid komma med följande också:

"Men tänk om hon mår dååååligt och har gjort det hela tiden- har hon sökt hjälp för depression/ångest/ rosa enhörningar i garderoben?"

(Nä, jag tycker inte heller att det duger som ursäkt i 7 hela år.)

• Anonym (Jennifer)

Jag känner igen mig i din fru. Mitt ex ansåg att han gjorde allt. Jag var "hemmafru" när barnen var små. Jag skötte så mkt mer än han någonsin såg. Hade jag städat köket så var det tvätt i tvättkorgen som besvärade honom. Hade jag tvättat all tvätt så va soppåsen inte tömd. Jag blev nedtryckt var dag och fick höra att jag "inte fyllde någon funktion". Säger inte att det är så i detta fallet med Ts men det finns alltid två sidor på ett mynt. 

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Min fru gör ingenting