• Anonym (TS)

Fråga om uppsägningstid (hyresrätt)

Uppsägningstiden är 3 kalendermånader står det. Om jag säger upp den i april, betyder det att jag behöver betala hyra 30/4, 31/5 och 30/6 och har kvar den till 31/7? Eller har jag förstått det fel?

Spelar det någon roll om jag säger upp den nu eller i slutet av april? Någon som vet mer? :) 

• Svar på tråden Fråga om uppsägningstid (hyresrätt)
  • Anonym (M)

Du har förstått alldeles rätt! Och det spelar ingen roll när i april du säger upp den. 

• Anonym (M)

Eller, om vi ska vara riktigt korrekta, så har du kvar lägenheten till kl 12 på dagen den första vardagen i augusti.

• Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2025-04-02 11:09:23 följande:

Eller, om vi ska vara riktigt korrekta, så har du kvar lägenheten till kl 12 på dagen den första vardagen i augusti.

Tack för svar :)
  • Anonym (M2)
    Anonym (M) skrev 2025-04-02 11:09:23 följande:

Jo, hon måste säga upp den siste mars. Säger hon upp 1 april eller senare i april behöver betala vara även för juli.
  • Anonym (Linda)

Kolla upp vad just ditt hyresbolag säger om uppsägning,  mitt förra bolag hade en datumspärr på den 15:e varje månad. Sa man upp före den 15: e var det tre kalendermånader som gällde - precis som  du angivit. 
    Sa man upp efter den 15:e åkte man på en fjärde månad - helt enkelt för att komma undan alla som Sa upp den 31  och "tjänade" en månad på det. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Linda) skrev 2025-04-02 11:56:25 följande:

Kolla upp vad just ditt hyresbolag säger om uppsägning,  mitt förra bolag hade en datumspärr på den 15:e varje månad. Sa man upp före den 15: e var det tre kalendermånader som gällde - precis som  du angivit. 
    Sa man upp efter den 15:e åkte man på en fjärde månad - helt enkelt för att komma undan alla som Sa upp den 31  och "tjänade" en månad på det. 

Tack för svar , ska kolla det! Bra att veta 
  • Anonym (M)
    Anonym (M2) skrev 2025-04-02 11:56:14 följande:
    Jo, hon måste säga upp den siste mars. Säger hon upp 1 april eller senare i april behöver betala vara även för juli.
    Självklart ska TS betala även för juli! Varken hen eller jag har påstått något annat. 

Det är ju redan april, så att säga upp kontraktet i mars är knappast aktuellt  
  • Anonym (M)
    Anonym (Linda) skrev 2025-04-02 11:56:25 följande:

Jag skulle gissa att det inte är giltigt att skriva kontraktet så. Det skulle vara intressant att höra vad en jurist säger om saken.

Man tjänar ju inget speciellt på att säga upp lägenheten sista dagen i månaden. 
  • Fjäril kär
    Anonym (M) skrev 2025-04-02 13:37:07 följande:
    Jag skulle gissa att det inte är giltigt att skriva kontraktet så. Det skulle vara intressant att höra vad en jurist säger om saken.

Man tjänar ju inget speciellt på att säga upp lägenheten sista dagen i månaden. 
    Det är många hyresbolag som har datumspärrar av olika slag vad gäller uppsägning, både allmännyttiga och privata bolag . 
  • Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2025-04-02 13:28:25 följande:
    Självklart ska TS betala även för juli! Varken hen eller jag har påstått något annat. 

Precis , det var ju det du sa också. Lite sent att säga upp i mars nu haha utan tidsmaskin :) 
  • Anonym (M2)
    Anonym (M) skrev 2025-04-02 13:28:25 följande:

Jag ser att du missade vad ts skrev i trådstarten. 
  • Anonym (TS)

Tack för svaren! Har ringt hyresvärden nu och de sa att det inte spelar någon roll när i april jag säger upp den. Har inte bestämt 100% än om jag ska säga upp eller ansöka om att hyra ut (lutar åt att säga upp den) men då vet jag att jag har några veckor på mig att bestämma mig iallafal.

Svar på tråden Fråga om uppsägningstid (hyresrätt)