• Anonym (Mamma)

Tvinga ett barn att fasta?

En av mitt barns bästa vänner berättade idag att hon tvingas fasta mot sin vilja. Hon spydde och var nära att svimma av hunger i skolan idag. Lärarna säger tydligen bara "att det inte finns något de kan göra". Flickan får även höra att hon är tjock och behöver banta. Hon vågar inte gå emot sina föräldrar och äta i smyg heller.

Vad kan jag göra? Jag har ingen kontakt med föräldrarna i fråga. Överväger att kontakta soc, men kommer de ta "hörsägen" på allvar? De går i trean.

• Svar på tråden Tvinga ett barn att fasta?
  • Anonym (Bengt)

Ja, gör orosanmälan. Du behöver inte agera. Om soc tycker att det behövs så agerar de.

Det är ganska vidrigt det föräldrarna gör, de kan grundlägga anorexia hos flickstackarn.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Bengt) skrev 2025-03-31 17:11:37 följande:

Ja, gör orosanmälan. Du behöver inte agera. Om soc tycker att det behövs så agerar de.

Det är ganska vidrigt det föräldrarna gör, de kan grundlägga anorexia hos flickstackarn.

Räcker det med att uppge flickans namn?
  • Anonym (Marie)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-31 17:26:19 följande:
    Räcker det med att uppge flickans namn?
    De behöver kunna identifiera henne. Är namnet ovanligt kanske det plus ålder räcker.

Om du berättar vem du är och hur du fått informationen om flickan så ger du ett mer trovärdigt intryck och då är det mer sannolikt att de tar anmälan på allvar.

Sedan undrar jag om lärarna har förstått att fastan inte är frivillig från flickans sida. De ska ju absolut orosanmäla, de också. Det är de skyldiga att göra.
  • Anonym (SL)

Pratar vi 3.an på lågstadiet eller gymnasiet?

Varför fastar hon/de?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (SL) skrev 2025-03-31 19:43:49 följande:

Pratar vi 3.an på lågstadiet eller gymnasiet?

Varför fastar hon/de?

Lågstadiet och de fastar för att de är muslimer.
  • Anonym (Verkligen)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-31 19:51:15 följande:
    Lågstadiet och de fastar för att de är muslimer.
    Fast ramadan tog slut 29/3...
  • Anonym (s)

Väldigt tveksamt att lärarna säger något sånt.

• Anonym (Ans)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-31 17:08:45 följande:
    Tvinga ett barn att fasta?

En av mitt barns bästa vänner berättade idag att hon tvingas fasta mot sin vilja. Hon spydde och var nära att svimma av hunger i skolan idag. Lärarna säger tydligen bara "att det inte finns något de kan göra". Flickan får även höra att hon är tjock och behöver banta. Hon vågar inte gå emot sina föräldrar och äta i smyg heller.

Vad kan jag göra? Jag har ingen kontakt med föräldrarna i fråga. Överväger att kontakta soc, men kommer de ta "hörsägen" på allvar? De går i trean.

Om hon nu är överviktig är det ju bra att jähon tänker på vad hon äter. Vad är problemet?
  • Anonym (Marie)
    Anonym (Ans) skrev 2025-03-31 20:24:21 följande:
    Om hon nu är överviktig är det ju bra att jähon tänker på vad hon äter. Vad är problemet?
    Att hoppa över skollunchen är inte ett lämpligt sätt för en nioåring att få bukt med övervikt.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Verkligen) skrev 2025-03-31 19:53:33 följande:
    Fast ramadan tog slut 29/3...
    Och mitt barn berättade det idag? Då äter hon inte av annan orsak nu, hon själv säger att hon fastar.
Svar på tråden Tvinga ett barn att fasta?