• Anonym (H.a.v.)

Inget grattis av kompisen

Min kompis fyllde jämnt nyligen och även fast jag var utomlands så skickade jag ett sms på hennes födelsedag. Det är ju så lätt och dessutom gratis nu i tider av wifi så man har ingen ursäkt att låta bli ens en gång som förr i tiden om man reste och det var jättedyrt att höra av sig.

Nåväl, kompisen var bortrest på min jämna födelsedag också men skickade inget grattis. Hon sa inte grattis ett par dagar innan födelsedagen heller när vi messade om annat och nu har det gått ett bra tag sen jag fyllde år och jag har fortfarande inte fått ett grattis.

Jag tror inte att världen kretsar kring mig men jag vet att hon anser att vi är nära vänner och ändå finner hon ingen tid att dra iväg ett grattis på eller åtminstone i samband med min födelsedag? Är inte det lite svagt? Jag vet inte hur jag ska känna inför det. Jag vet till 100% att hon kommer ihåg att det är min födelsedag så det är inte så att hon helt har glömt bort det och även om hon nu skulle ha bommat på den exakta dagen så bommar hon den ju inte i veckor i sträck omkring den. Det är tråkigt när man inser att människor inte bryr sig om en som man trodde...

• Svar på tråden Inget grattis av kompisen
  • Anonym (Abc)

Vissa människor är dåliga på sånt. Det är inget du ska ta personligt.

Jag har massa människor som jag har påminnelser på som jag grattar varje år men inte grattar tillbaka. Det gör mig inget. Vissa tycker inte det är viktigt bara.

• Anonym (H.a.v.)
    Anonym (Abc) skrev 2025-03-31 15:07:13 följande:

Vissa människor är dåliga på sånt. Det är inget du ska ta personligt.

Jag har massa människor som jag har påminnelser på som jag grattar varje år men inte grattar tillbaka. Det gör mig inget. Vissa tycker inte det är viktigt bara.

Visserligen sant men hon brukar gratta mig. Jag vet att inget har hänt henne heller så det är det inte.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (H.a.v.) skrev 2025-03-31 15:10:08 följande:
    Visserligen sant men hon brukar gratta mig. Jag vet att inget har hänt henne heller så det är det inte.
    Då är hon väl sur över nåt kanske?
  • Anonym (Anja)

Ifall ni är nära vänner, hon brukar gratta dig och du nu fyllde jämnt så tycker jag det är konstigt. Är hon en person som ofta glömmer födelsedagar (som jag) så är det kanske lite mer ok. Jag brukar sätta påminnelser på familj och nära vänner eftersom jag är sån.

Fråga ifall hon är sur över något?

• Anonym (som)

När livet kommer emellan så är det lätt att glömma bort såna speciella dagar. Och för mig känns det viktigare vilken relation och kontakt man har alla andra dagar, inte bara på födelsedagen. 

Som min pappa, som bara hör av sig när jag fyller år, och inte bryr sig ett skit resten av tiden. Då hade jag hellre haft det tvärtom, en person som är engagerad i mitt liv, hör av sig, att vi ses, och sen råkat glömma en födelsedag.

• Anonym (X)

Buhu, skaffa ny kompis då

• Anonym (Förstår)

Förstår dig på pricken!

Har en kompis som varit mycket mycket nära som definitivt vet när jag fyller år. Fyllde 50 och blev glad för alla grattis från folk till höger och vänster,  som man knappt trodde hade koll. Inte bara Facebook utan sms och samtal, tom riktig post!

Men så är det den där kompisen , som jag har precis som du. En kompis som bara kunde skickat ett "grattis". Men inte. 

Jag förstår dig. En del grattis betyder mer och man saknar dem när de inte kommer. 

• Yllop

Hon kanske har haft mycket omkring sig och bara glömt bort att du fyllt år.

• Anonym (d)

Inte bara mycket med resandet så att hon glömde?

• Anonym (Rutan)

Just när man är på semester brukar jag glömma sånt för då försöker man verkligen koppla av.

Och sen missar jag också benhårt alla som inte har fejsbook för det är ju den som påminner mig om folks födelsedagar nuförtiden.

• Anonym (12345)

Jag grattar folk när jag minns det. Ofta minns jag inte, andra blir grattade vartannat år.
    Bara närmaste familj, särbo och någon väldigt nära vän jag känt länge som aldrig glöms. 

Jag blir också grattad ibland av vänner, ibland inte. Inte så himla stor grej när man är vuxen.

• Anonym (12345)

Så ser det inte som konstigt om hon glömde när hon dessutom är på resande fot.

• Anonym (123)

Jag har tagit bort min födelesdagsinfo på facebook för att slippa få grattis och därigenom slippa gratta tillbaka. Tycker det är jättejobbigt med varje person som ändå kommer ihåg att gratta mig (vilket för tillfället är mina föräldrar, mina syskon och en kompis). 

När min kompis fyllde 40 så glömde jag helt bort att gratta henne och fick någon totalknäpp där jag då skämdes så mycket att jag helt slutade höra av mig för att jag inte visste hur jag skulle bete mig i att kunna be om ursäkt ordenligt (hon har aldrig glömt mig, jag glömmer hennes födelsedag lite då och då men just 40 kändes ju extra illa att glömma). 

Bara en liten inblick i hur det kan fungera i huvudet på en som knappt ens kommer ihåg den egna födelsedagen. 

• Anonym (S)

Om hon brukar komma ihåg så har det förmodligen hänt något som gör att hon glömt just i år....
    Du kan välja att inte ta det personligt eller låta detta definiera er vänskap

• Anonym

Hur vuxna människor kan tjura ihop så totalt över att inte bli grattad på födelsedagen... är fullständigt obegripligt.

Svar på tråden Inget grattis av kompisen