• Anonym (räddhare)

Vad har ni på balkongen?

Jag har bott i min lägenhet på 6e våningen i flera år utan att använda balkongen. Den är skitläskig då den "hänger utanpå", jag är ganska stor, och jag får dumma, konstiga tankar, typ att hela husfasaden ska rasa om jag anävnder min balkong och sånt. Jag vet egentligen att det inte är sant. Så just nu har jag en back tomflaskor från i julas alldeles utanför dörren på balkongen, haha.

Jag tänkte att i år kanske jag skulle använda den. Bli kvitt mina konstiga tankar och så. 

Så hur använder ni andra era balkonger, vad har ni där? Särskilt ni som har just små balkonger som hänger utanpå och inte är inglasade. 

• Svar på tråden Vad har ni på balkongen?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (räddhare)
    Anonym skrev 2025-03-29 18:36:37 följande:

När jag bodde i lägenhet i min singel-ungdom hade jag ett litet picnic-bord och ett par tillhörande stolar på balkongen, förutom någon blomkruka.
    Åt frukost där ibland på sommaren och tog en 3,5-a på sommarlördagskvällen. Hunden gillade att stå på balkongen och vänta på att jag skulle komma från jobbet.
    Det är väl typ det man kan göra.

Det låter ju ganska trevligt. 

Jag är glad att jag inte har hund som vill vara på balkongen. Jag skulle aldrig komma ifrån tanken att den hoppade över räcket utan att fatta att det är 15 meter ner till marken.
  • Anonym (F)

Hade gärna använt min balkong men i mitt hus har rökarna tagit över . Går inte ens att ha öppet på sommaren.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (räddhare)
    Anonym (F) skrev 2025-03-29 18:42:19 följande:

Hade gärna använt min balkong men i mitt hus har rökarna tagit över . Går inte ens att ha öppet på sommaren.

Vad tråkigt. Här verkar det faktiskt inte vara någon som använder sina balkonger överhuvudtaget. Jag vet EN granne som använder sin, men bara för att släppa ut hundarna hon är hundvakt åt. De bor nere på ettan. Vi har väl inte världens tjusigaste utsikt, i alla fall inte längre ner. Det är bilväg och järnväg, och sen hus på andra sidan järnvägen. Jag bor dock så högt upp att jag ser över hustaken på andra sidan. Det har varit en fantastisk skymning idag faktiskt, med tjocka grå måln med lila och rosa kanter. Det är sista randen av guld just nu längs horisonten.

Däremot har jag någon som röker antingen i köket eller i sovrummet, och bara på sommaren. Eller, på sommaren öppnar de fönstret och röker. Aldrig på vintern, vet jag eftersom jag har fönstret öppet året runt.
  • Anonym (räddhare)
    Anonym skrev 2025-03-29 18:45:38 följande:
    Det är rätt trevligt med balkong när man har lägenhet. Nackdelen jämfört med en egen tomt ät såklart att man har andra balkonger omkring sig som också används, men man får liksom göra det bästa av det. Hälsa på grannen och så.
    Man får se det som sin egna lilla baksida, liksom.
    Man kan odla lite. Äta utomhus. Ha lite småfester med kompisar. Grilla om det är tillåtet.

(Hunden var det aldrig någon risk med).

Jag vet att du egentligen vet, men alltså ... Balkongen sitter i fasaden med kemankare och fan och hans moster, om du såg hur man hänger upp en, så skulle du aldrig ens komma på tanken att börja vara rädd för den.
    Använd du balkongen och ha trevligt.
    Jag önskar mig faktiskt en balkongodling men jag är rädd för att fåglarna ska komma tillbaka då. Han som bodde här före mig ägnade typ 40 år att mata fåglar. När jag flyttade in behövde de sanera balkongen, inklusive ta bort ett fågelbo med ungar.

Och, ja, rent logiskt vet jag att balkongen sitter fast. Jag tror till och med att de är del av betongplattan varje våningsplan är gjuten av. Men fobier är inte logiska, tyvärr. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Milla)
    Anonym (räddhare) skrev 2025-03-29 19:01:53 följande:
    Jag önskar mig faktiskt en balkongodling men jag är rädd för att fåglarna ska komma tillbaka då. Han som bodde här före mig ägnade typ 40 år att mata fåglar. När jag flyttade in behövde de sanera balkongen, inklusive ta bort ett fågelbo med ungar.

Och, ja, rent logiskt vet jag att balkongen sitter fast. Jag tror till och med att de är del av betongplattan varje våningsplan är gjuten av. Men fobier är inte logiska, tyvärr. 
    Jag brukar ha massor av växter på balkongen och har inte haft några problem med fåglar sedan grannen bredvid slutade mata dem. Fåglar är inte särskilt intresserade av blommor. Och använder du balkongen själv så lär de inte tycka att det är ett bra ställe att bygga bo på heller.

Om du sätter upp vindskydd/insynsskydd på kortsidorna så känns det lite mer ombonat och man får inte riktigt den där känslan av att sitta på något som sticker ut från väggen. 
Svar på tråden Vad har ni på balkongen?