• Anonym (Orolig)

Hur länge lever spermierna kvar efter sterilisering

Hej alla! 

Min partner steriliserade sig för 10 dagar sedan.
    Jag är i dagarna kring min ägglossning nu och vi hade sex både igår & idag. 

Finns det risk för att jag ändå kan ha blivit gravid? Jag menar, hur länge lever spermierna kvar efter en sterilisering? 

Kan jag ha fått spermier i mig nu trots att han steriliserat sig? 

Han var väldigt lugn och sa att det inte var någon fara säkert men nu när jag googlar runt så står det att man ska använda preventivmedel i ca 2-3 månader? 
    Jag går inte på något preventivmedel för tillfället. 

• Svar på tråden Hur länge lever spermierna kvar efter sterilisering
  • Anonym (B)

Dumt att anta och gissa...
    Varför har han inte frågat sin läkare?
    Var det hans idé att sterilisera sig? 

• Anonym (Oj)

Konstigt att fundera på det nu. Det var ju inte viktigt innan ni hade sex. 

• Anonym (B)
    Ungefär tre månader efter operationen får du lämna spermaprov för att säkerställa att det inte finns några spermier i sädesvätskan.
    Fram till dess behöver du använda annat 
    preventivmedel vid slidsamlag om du inte vill riskera graviditet.

• Anonym (Orolig)

Okej, så det betyder att jag fortfarande kan ha blivit gravid och att spermier finns kvar då antar jag? 

nej hans val.

• Anonym (Fis)

Ja, naturligtvis! Detta lär han fått tydlig information om dessutom. Eller har han möjligen inlärningssvårigheter eller så?
    min man hade levande spermier kvar vid kontrollen och fick göra om ingreppet. Inte helt ovanligt tydligen.

Anonym (Orolig) skrev 2025-03-28 15:56:23 följande:

Okej, så det betyder att jag fortfarande kan ha blivit gravid och att spermier finns kvar då antar jag? 

nej hans val.

• Anonym (Vad vill du?)

Risken är nog ganska stor ? lite märkligt att han själv inte försäkrat sig om detta om det nu var han som ville sterilisera sig. Jag menar, om man är så väldigt emot att få barn så att man t.o.m. sterilisera sig borde man väl var noggrann med att kolla upp exakt hur det funkar ? och dessutom lär han ju ha fått tydlig info även om han nu inte kollat själv. Men vad vill du i allt detta? Önskar du egentligen att bli gravid men är orolig eftersom han inte vill? Har du funderat över hur du vill göra om det om två veckor visar sig att du är gravid?

• Anonym (Abc)

Man har ganska stora reserver. Själv hade jag kvar efter 3,5 månader trots många utlösningar under tiden fram till kontrollen.

• Anonym (Orolig)

Om jag skulle visa ett positivt graviditetstest om 2 veckor så kommer jag behålla det och det vet han om. 

Han sa då att då är det ödet och att det finns en mening med det. 

Men vi får se helt enkelt. Troligtvis så är det väl en sjuuuuuuuukt liten chans nu att det har tagit sig med tanke på att han knippsat för 10-11 dagar sen. Och han har kommit ganska mycket på egen hand sen dess.

Svar på tråden Hur länge lever spermierna kvar efter sterilisering