• akademibåstad

Csn

Hej! Jag är 20 år och har pluggat på högskola sedan hösten 2024 med goda resultat. De senaste månaderna Har jag insjuknat i en kronisk sjukdom vilket gjort det svårt att hänga med i skolan. Idag fick jag meddelande att pga av det kan jag inte gå nästa kurs. Istället måste jag hoppa över den och börja med klassen som började vårterminen 2025, i höst. Jag ska alltså inte läsa Om några kurser utan plocka upp där jag nu avslutar. har någon koll på hur detta funka med csn? Vad jag förstår måste man anmäla att man pausar sina studier och får därmed inte CSN. jag betalar själv för en lägenhet med rätt hög hyra, mat osv samtidigt som jag har csn som min ända inkomst. Nästa månad om jag inte får CSN kan jag alltså inte betala hyra och har ingen i min närhet som kan hjälpa mig. Finns det någonstans man kan vända sig för att få ekonomisk hjälp till en början? Jag är i processen av att skaffa jobb men kommer inte kunna få lön förens tidigast i maj. Så oavsett är april lite kört. Ville mäst kolla om någon vet något ekonomiskt stöd man kan få eller  om csn gör undantag när orsaken är sjukdom som resulterat i dåliga resultat i skolan. Visste inte att jag inte fick läsa nästa kurs så har inte kunnat förbereda mig på detta. 

mvh stressad tjej

• Svar på tråden Csn
  • Anonym (eller)
    akademibåstad skrev 2025-03-28 12:41:22 följande:
    Csn

Hej! Jag är 20 år och har pluggat på högskola sedan hösten 2024 med goda resultat. De senaste månaderna Har jag insjuknat i en kronisk sjukdom vilket gjort det svårt att hänga med i skolan. Idag fick jag meddelande att pga av det kan jag inte gå nästa kurs. Istället måste jag hoppa över den och börja med klassen som började vårterminen 2025, i höst. Jag ska alltså inte läsa Om några kurser utan plocka upp där jag nu avslutar. har någon koll på hur detta funka med csn? Vad jag förstår måste man anmäla att man pausar sina studier och får därmed inte CSN. jag betalar själv för en lägenhet med rätt hög hyra, mat osv samtidigt som jag har csn som min ända inkomst. Nästa månad om jag inte får CSN kan jag alltså inte betala hyra och har ingen i min närhet som kan hjälpa mig. Finns det någonstans man kan vända sig för att få ekonomisk hjälp till en början? Jag är i processen av att skaffa jobb men kommer inte kunna få lön förens tidigast i maj. Så oavsett är april lite kört. Ville mäst kolla om någon vet något ekonomiskt stöd man kan få eller  om csn gör undantag när orsaken är sjukdom som resulterat i dåliga resultat i skolan. Visste inte att jag inte fick läsa nästa kurs så har inte kunnat förbereda mig på detta. 

mvh stressad tjej

Om det är på grund av sjukdom som du inte kan studera så borde du vara sjukskriven? Eller orkar du jobba trots att du inte kan plugga? 

Är det skolan som anser att du inte kan fortsätta eller är det din vårdgivare, för det spelar nog också roll. 

Det bästa är nog att ringa CSN och fråga, samt kolla upp möjlighet till sjukskrivning tills du orkar fortsätta i skolan eller jobba. 
  • akademibåstad
    Anonym (eller) skrev 2025-03-28 13:48:09 följande:
    Om det är på grund av sjukdom som du inte kan studera så borde du vara sjukskriven? Eller orkar du jobba trots att du inte kan plugga? 

Är det skolan som anser att du inte kan fortsätta eller är det din vårdgivare, för det spelar nog också roll. 

Det bästa är nog att ringa CSN och fråga, samt kolla upp möjlighet till sjukskrivning tills du orkar fortsätta i skolan eller jobba. 
    Som jag förstått det är det inte möjligt för mig att få ersättning från CSN pga sjukdom som man tydligen kan få i vissa fall. Detta då situationen ser ut så att jag inte sjukskrivit mig utan mått dåligt men försökt pressa på med skolan ändå tills att skolan kontaktade mig då dom tyckte att mina resultat inte var tillräckligt bra för att gå vidare till nästa kurs. Hade jag sjukskrivit mig redan så hade det varit en annan sak. Skolan anmäler även mig som att jag tar en paus i studierna vilket också gör att det inte verkar som att csn kan göra något. Jag läste dock att CSN kan göra undantag i vissa fall så jag har mailat dom för lite svar. Att sjukskriva mig nu är heller inget alternativ då jag somsagt står utan inkomst och måste kunna få ett jobb. Jag vet att man kan få ersättning när man är sjukskriven men i min erfarenhet tar de lång tid innan dom pengarna rullar in och måste ju betala hyra redan nästa månad. Har försökt söka runt på andra alternativ som bostadsbidrag osv men som jag förstått De så har jag inte rätt till de bidrag som jag känner till tyvärr
  • Anonym (Besviken)

Jag har personligen mycket dålig erfarenhet av CSN men hoppas det går bättre för dig. Jag försökte ansöka om dispens och fick avslag. Missade tentor under en termin på högskolan pga frånvaro då min närmaste vän begått självmord. Trots läkarintyg avs min frånvaro gjorde CSN en ?egen? bedömningen att de inte borde påverkat studierna en hel termin så jag blev av med CSN och fick hoppa av skolan?

• Anonym (?)

Se till att du får en sjukskrivning av läkare som bevis på att du är sjuk. 

• Anonym (J)
    Anonym (eller) skrev 2025-03-28 13:48:09 följande:

Fast som sjukskriven och aldrig jobbat innan får man ingen sjukpenning .
  • Anonym (J)

Men ändå bra om ts blir sjukskriven. Dock verkar det ju som att han/hon ska försöka plugga / jobba ändå. 

• Anonym (?)

Att vara sjukskriven kan underlätta framtida diskussioner med tex csn och soc.  

Svar på tråden Csn